Avatar billede guro.not Nybegynder
17. december 2003 - 10:15 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Cisco 827, kan den bruges til dette.

Hejsa.. jeg er blevet spurgt om følgende.

------------------------------------------------------

jeg har sat den op som fælles adgang til internettet her i min opgang.  12 lejligheder og vi har en 2Mb forbindelse til Tiscali
Vi har fået tildelt 16 eksterne IP adresser og vil gerne på internettet surfe med hver sin eksterne IP
så der skal routes med bridging  fra  hver ip adresse til lokalt lan i hver lejlighed.
der skal sikkres alt hver lejlighed har minst 10% af bandwidden når de er logget på..  så en bruger ikke  tager  allt  båndbredden fra de andre.. men alle er sikkret mindst  10%    men hvis jeg er alene på kan jeg selvfølgelig bruge de 100%

og så er det spørgsmål at kunne holde nogen slags statistik monitoring af  hvor meget linien bliver brugt.

------------------------------------------------

Kan personen bruge en Cisco 827 til dette formål?

Guro.Not
Avatar billede martinf Nybegynder
17. december 2003 - 10:24 #1
Du kan som tilløbsstykke installere proxyserver ( fås som program), så linien ikke belastes udadgående mere end højst nødvendigt. Men det besvarer vel ikke dit spørgsmål...

"Opsæt en privat proxyserver til hjemmenetværket, hvis du i forvejen bruger ICS (Deling af Internetforbindelse) gennem Windows. Proxyserverne sørger for, at andre brugere, som henter lagret data ikke bruger internetforbindelsen, men kun det lokale lager. Det sparer på båndbredden. Proxy'en lader dig også styre båndbredden for hver enkelt bruger.
Prøveversion til 3 brugere. Pris: $69,-.
Systemkrav: Til Windows 98, Me, NT, 2000 og XP.
Udgiver: Youngsoft."
Avatar billede guro.not Nybegynder
17. december 2003 - 10:32 #2
Hejsa igen..

Det besvare ikke lige om en Cisco 827 kan håndtere 16 wan IP'er.
Heller ikke om der det er muligt at styre den adgang som hver af de 12 pc'er skal ha på minimum 10%.

Guro.Not
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
17. december 2003 - 10:37 #3
mht. båndbredde begrænsningen så står der noget her: http://www.cisco.com/en/US/products/hw/routers/ps380/products_data_sheet09186a0080092161.html
(søg på bandwidth for at finde det)

men om det fungerer præcis som du skriver ved jeg ikke.
Avatar billede rubeck Nybegynder
23. december 2003 - 10:32 #4
Du kan godt give dem hver en public IP.

Du kan tildele bandwidth pr. client IP adresse.

Du kan priotere trafikken på trafik type.

Du kan monitore in/outsoing med en standard SNMP monitor.

Den dynamik du ønsker bliver nok svær..

/Rubeck
Avatar billede guro.not Nybegynder
23. december 2003 - 17:42 #5
Hejsa igen og Gældelig JUL...

Har sag til ham der har routeren at han nok heller må glemme det med den router..

Guro.Not

Jeg lukker spørgsmålet...