Avatar billede langbein Nybegynder
17. december 2003 - 05:06 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

64 bits linux ?

Er det noen som kjenner til om man kan laste ned en gratis 64 bits Linux for uttesting noen steder ?? (Nei har ikke kjøpt meg ny pc, men hvis jeg har en fornuftig grun .. :)
Avatar billede thanders Nybegynder
17. december 2003 - 07:03 #1
Prøv Mandrake (http://www.mandrakelinux.com/en/ftp.php3) krever registrering,

med vennlig hilsen,
Thomas A.
Avatar billede thanders Nybegynder
17. december 2003 - 07:08 #2
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2003 - 07:43 #3
Hvilken 64 bit ?

Itanium ? Alpha ? Opteron ? PPC ? SPARC ?
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2003 - 09:19 #4
Som arne_v antyder, har der eksisteret 64-bit Linux længe, og der er adskillige forskellige slags 64-bit Linux.
Avatar billede mfalck Praktikant
17. december 2003 - 09:37 #5
JigSaw writes "A few moths ago Robert Minvielle put to test AMD's Opteron regarding its 64-bit Linux compatibility. The results back then were not very positive but he is now back testing more 64-bit updated distros: Gentoo, SuSE, Mandrake, Red Hat and Fedora. And this time the results are more positive with Linux offering good Opteron support where Windows-64 doesn't seem to. FreeBSD also lists the AMD64 platform as a tier-1 architecture."

http://slashdot.org/articles/03/12/16/2340207.shtml?tid=106&tid=137&tid=142&tid=185&tid=187
Avatar billede mfalck Praktikant
17. december 2003 - 09:38 #6
jeg gætter på at han mener opertron ... selvom jeg selv har kørt redhat 6.2 på en alpha længe :-)
Avatar billede langbein Nybegynder
18. december 2003 - 18:22 #7
Takker for innspill .. Jo han mente nok AMD64 :)
Avatar billede langbein Nybegynder
18. december 2003 - 18:37 #8
Interessant artikkel. Den er datert 2003-12-16 og kort sammenfattet så kan man vel si at det finnes div betaversjoner å få tak i og at det forventes "stable" versjoner fra flere distributører i den nærmeste framtid. (Riktig forstått ??) Hvorvidt det vil være slik at disse kan lastes ned gratis som før det går vel ikke klart fram, men sansynligvis så finne det vel også noen gratis distribusjoner slik som tidligere.
Avatar billede langbein Nybegynder
18. december 2003 - 18:54 #9
Ser ikke ut til å finnes noen 64 bits AMD64 variant her:
ftp://ftp.dkuug.dk/pub/
Ser ikke ut til å finnes her heller:
ftp://mirrors.sunsite.dk/mirrors/

Kan det være denne ??
http://www.klid.dk/pub/redhat/linux/beta/taroon/en/iso/ia64/
(Datert Juli måned ?)
Avatar billede langbein Nybegynder
18. december 2003 - 19:06 #10
Jo der var den visst. "Red Hat Taroon beta for AMD64 worked also, X worked slowly and again, had intermittent lockups similar to the Mandrake install."

Den første linken til mandrake er sikkert også ok.

Hva med å legge et par svar !!?? (For points fordeling.)

Forresten disse andre 64 bits Linux som også finnes ..

- Det er ganske dyr hardware ?? (Kan man kanskje med fordel kjøpe en brukt ??)
- Finnes Linux som gratis download, eller må man kjøpe lisenser ?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. december 2003 - 19:11 #11
Du kan få en brugt Alpha for 5000-1000 USD. Det er ikke dyrt.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. december 2003 - 19:11 #12
500-1000 skulle der stå
Avatar billede mfalck Praktikant
18. december 2003 - 22:40 #13
ja man skulle også tro at der var en del til salg her i danmark/skandinavien. Der er trods alt en del som har haft enten en alpha eller i det mindste en sun-maskine stående, omend linux på sparc vist aldrig rigtigt er blevet en success - en PPC burde vel også være mulig at få fingrene i. Mit gæt er dog at man bør overveje hvilket system man vil have - som regel er der jo noget IO-hardware som gør alverden til forskel.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. december 2003 - 22:44 #14
Det er ikke til at opdrive non-x86 hardware i Danmark til
rimelige priser.

Det er så meget billigere i USA at det kan betale transporten.

Grafik og netkort sidder normalt i maskinen.

Diske er bare standard SCSI diske.

Men RAM kan være dyrt.
Avatar billede langbein Nybegynder
19. december 2003 - 05:24 #15
Takker for info !

Tror nok helst det blir PC og AMD64 for meg .. men det skulle vært morsomt å prøvd dette annet også. På den annen side AMD64 og gratis operativsystem det skulle da gi ganske mange "servermuskler" pr krone .. Synes det er en spennede utvikling at prisen på hardware og software går nedover slik at alle og enhver kan ha råd til en server som egentlig er i stand til å klare flere hundre brukere.

IT koster snart ingen ting annet enn kunnskap .. !!
Avatar billede arne_v Ekspert
19. december 2003 - 07:49 #16
Hardware er billigt.

Plastic software er billigt.

Timer er dyre.

Custom software er dyrt.
Avatar billede thanders Nybegynder
19. december 2003 - 09:19 #17
Avatar billede langbein Nybegynder
19. december 2003 - 12:23 #18
Tja .. timer er vel ikke like dyre i India som i Tanzania ?

Heller ikke så verst at jeg og hvem som helst kan sette opp samme operativsystem i min stue som for eksempel bbc.co.uk, cnn.com og google.com bruker på sine web servere, uten at det koster meg en krone.

Synes det er bra at alle persjoner og alle nasjoner kan ha råd til IT.
Avatar billede langbein Nybegynder
21. december 2003 - 23:55 #19
. Takker for gode svar. Da svarene er lagt som kommentarer og ikke som svar så får jeg ikke gitt points slik som jeg egentlig skulle.
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2003 - 00:05 #20
Tjah, du havde jo bedt folk om at lægge svar for tre dage siden. Lige netop i denne tid, ville jeg nok have været lidt ekstra tålmodig, men de fik da chancen før du lukkede.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. december 2003 - 00:18 #21
Hvor er der bedt om svar henne ?
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2003 - 00:36 #22
Avatar billede arne_v Ekspert
22. december 2003 - 00:42 #23
OK - jeg lod mig narre af de 3 dage.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. december 2003 - 00:43 #24
Men datoen har jo skiftet siden det blev skrevet.
Avatar billede langbein Nybegynder
26. december 2003 - 23:19 #25
Beklager, det var ikke meningen å jukse med poengene. Er bare utsatt for det motsatte av og til at jeg glemmer å lukke, slik at ting blir stående åpent .. La ut poengene på nytt:
http://www.eksperten.dk/spm/444062
Avatar billede arne_v Ekspert
26. december 2003 - 23:22 #26
Lige for en god ordens skyld.

Jeg føler ikke at jeg er snydt - mit bidrag er "Hvilken 64 bit ?"
og det kan vist ikke tælle som et svar.
Avatar billede Slettet bruger
26. december 2003 - 23:44 #27
Og mit ligger på endnu lavere "anvendelighedsgrad", så jeg skal heller ikke have nogen.