Avatar billede martinrunge Nybegynder
16. december 2003 - 22:44 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Langsomt grafikkort

Hejsa,

Jeg har lige udskiftet mit gamle Geforce 2 MX 400 kort med et Sapphire Radeon 9600 Pro. Nu forventede jeg så at spillene nærmest fløj afsted, men det synes jeg egentlig ikke at de gør. Jo, det går hurtigere, men det hakker faktisk en smule når jeg f.eks. kører Generals i 1024x768 og high settings.

Jeg har også testet den i 3dmark tre gange og fik omkring 3025 alle gange. Den er ligeledes testet i Passmark og der får jeg 830 i 3D graphics mark.

Mit system er:

Processor(s)
Model : AMD Athlon(tm) XP 1800+
Speed : 1.54GHz
Model Number : 1800 (estimated)
Performance Rating : PR2250 (estimated)
L2 On-board Cache : 256kB ECC synchronous write-back

Mainboard and BIOS
Bus(es) : ISA AGP PCI USB SMBus/i2c
MP Support : No
System BIOS : Phoenix Technologies, LTD 6.00 PG
Mainboard : 8363/A-686A
System Chipset : VIA Technologies Inc VT8363/5 KT133/KM133 System Controller
Front Side Bus Speed : 2x 134MHz (268MHz data rate)
Installed Memory : 512MB SDRAM
Memory Bus Speed : 1x 134MHz (134MHz data rate)

Jeg kører WinXP og det er opdateret med de nyeste drivere fra Ati.

Er det bare mig der er for krævende eller kører systemet ikke optimalt? i Så fald - hvad kan jeg gøre?

mvh

Martin Kristiansen
Avatar billede knolde2000 Nybegynder
16. december 2003 - 22:48 #1
Din score virker meget sandsynlig. Jeg har Et Sapphire Radeon 9500 PRO som minder meget om dit, og en 2,0ghz barton. ¨
Jeg scorer ca. 3500 i 3dmark2003
Avatar billede c-holst Novice
16. december 2003 - 22:48 #2
tror nu nok det er lige lavt nok til den konfiguration. måske trænger du til en hovedrengøring på din pc.
Fik du slettet den gamle driver inden du kom den nye i.
Avatar billede knolde2000 Nybegynder
16. december 2003 - 22:49 #3
Jeg kører også med 512 mb ram, dog DDR
Avatar billede c-holst Novice
16. december 2003 - 22:50 #4
hvad du bør score vil jeg ikke udtale mig om.
Avatar billede knolde2000 Nybegynder
16. december 2003 - 22:52 #5
c-holst, prøv at læse havd jeg skriver
Avatar billede c-holst Novice
16. december 2003 - 23:12 #6
det læser jeg, og udfra det virker det stadig en smule lavt. kortet burde med de konfigurationer i nævner køre hurtigere en dit.
Der nævnes heller ikke hvilken udgave/årgang af 3dmark der bruges, hvilket jo er ret så afgørende. er det fx en ældre årgang, er det jo et direkte dårligt resultat. er den nyeste er det vel ok, men ikke prangende.
Det er bl.a. derfor, og med udgangspunkt i hans "dårlige oplevelse", at jeg foreslår en hovedrengøring, og spørger om han har afinstalleret gamle driver først.

en hovedrengøring kan jo være så meget, men en ting er sikker, det giver en dejlig velsmurt maskine. Det er du nok uenig med mig i.

carsten
Avatar billede c-holst Novice
16. december 2003 - 23:17 #7
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/12/09/4114366

bare lidt inspiration
mere via hovedsiden

beklager hvis vi er gået lidt forbi hinanden der..
Avatar billede c-holst Novice
16. december 2003 - 23:27 #8
Avatar billede martinrunge Nybegynder
17. december 2003 - 07:32 #9
Tak for svarene indtil videre. Jeg afinstallerede Nvidia driverne før jeg smed Ati driverne ind, og jeg vil også mene at jeg har en rimelig ren installation, da jeg bruger Norton Ghost, og kører en optimal konfiguration ind rimeligt tit.

Kan det være min bios eller chipset der skal opdateres? Eller er det bare nogle indstillinger i bios som fungerer i flaskehalse? Eller er det mit motherboard der er sløvt?
Avatar billede knolde2000 Nybegynder
17. december 2003 - 18:02 #10
Jeg vil du stadig mene at din score lyder meget fair, så jeg tror ikke at der er noget galt med dit system.
Jeg har lige læst en test med begge kort, og i flere af dem er 9500pro faktisk en del bedre. Linket komemr dog først, da jeg ikke kan få lov til at kopiere og indsætte noget lige nu.
Avatar billede knolde2000 Nybegynder
17. december 2003 - 22:03 #11
Avatar billede c-holst Novice
19. december 2003 - 13:28 #12
jeg har kigget lidt på tingene, og må nok også give dig ret et godt stykke hen af vejen. nye kortserier er ikke altid hurtigere end ældreog et radeon 9500 kan jo godt være hurtigere end et 9600, alt efter type.

Bundkort og ram, kan jo efter type også spille ind på den samlede ydelse, og kan du ikke ikke få det til at køre bedre må du jo gå lidt ned i opløsning. Hvilket der nok heller ikke sker alverden ved, bortset fra at ydelsen bliver bedre.

Du kan dog også interesse dig for, om du har en fornuftig opdateringsfrekvens på din skærm, og til findes der blandt andet et program der hedder refreshlock. Jeg kender dog ikke så meget til det, så det vil jeg ikke komme ind på, Måske andre kan yddybe det?
Der er sikkert også nogle parametre i kortdiveren der kan justeres og dermed give en bedre ydelse, men igen, håber nogen vil hjælpe dig der.

Jeg lægger dette som et svar, og så kan knolde2000 jo gøre det samme.

tak for en diskussion og god jul
Avatar billede knolde2000 Nybegynder
20. december 2003 - 13:37 #13
svar