Avatar billede kajandersen Nybegynder
16. december 2003 - 12:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan plejes et batteri i en bærbar bedst?

Jeg har en Dell Inspiron 2500 som fungerer godt. Men jeg har allerede skiftet batteri een gang, og nu er det næste tilsyneladende også kaput. Efter fuld opladning kører det i max. 10 minutter.

Hvordan behandler man sit batteri bedst muligt. Det sidste har jeg demonteret og så bare sat det ind i maskinen hver fjortende dag og kørt det helt ned, og derefter ladet det helt op igen. Hvordan skal man gøre for at et batteri kan vare mere end 9 måneder? Eller det kan det måske ikke??

I håb om gode råd fra erfarne brugere af bærbare.

Venlig hilsen Kaj Andersen
Avatar billede rezpect Nybegynder
16. december 2003 - 12:03 #1
Det handler om generel erfarne brugere af genopladelige batt :p

Et genopladeligt batteri skal ALTID bruges helt ned og først lades HELT OP igen der...Lader man det op halvvejs eller lign, går det hurtigere dødt.

Så må man selv vurdere om man vil betale den ekstra omkostning i nye batt. eller om man vil satse på at få det man har til at holde længst muligt.
Avatar billede overchord Nybegynder
16. december 2003 - 12:04 #2
Well har samme problem med Dell laptop, og flere her paa arbejde oplever det samme. Bruger du din laptop meget mens den er koblet til en stroemforsyning?
Det lader til at vaere problemet her, men det er med batteriet siddende i maskinen selvf. Mit er efter ca. et aars brug nede til at holde omkring 30 minutter - saa det er vist ogsaa snart tid til at skfite :-)
16. december 2003 - 12:33 #3
NiCd-batterier har godt af at blive næsten helt afladet en gang imellem.
NiHm-batterier har godt af at blive helt afladet indimellem.
Bly-batterier og Li-Ion -batterier bør lades op hver gang de har været brugt, de har ikke godt af at blive helt afladet.
Avatar billede kajandersen Nybegynder
16. december 2003 - 14:48 #4
Jeg tror på H13's forklaring. Og altså dermed på, at det som jeg troede var god pleje af batteriet (som er type Li-ion) har været det rene mord på batteriet. Jeg kørte det helt fladt hver 14. dag og ladede det derefter op igen. Faktisk har batteriet sjældent været egentlig i brug. Jeg vil nu leve med en bærbar som skal have net-strøm.

Men tak for forklaringen H13.
16. december 2003 - 14:51 #5
Selv tak, det var en forklaring jeg selv har fået fra folkene bag batterier.dk.