Avatar billede wise Seniormester
16. december 2003 - 10:12 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

At gøre en USB disk bootbar

Hej Guys

I gode gamle dos havde man kommandoen "sys a:" for at kopiere systemfilerne fra den aktive disk over på A, så den var bootbar.

Hvad gør man i win2k hvis man skal gøre det uden at formatere disken??? Jeg har en USB harddisk som jeg godt ville kunne boote op fra og lave et image på.
Og den maskine jeg sidder ved understøtter fint boot fra USB, men kan ikke finde nogle systemfiler på disken...
Avatar billede horus Nybegynder
16. december 2003 - 10:18 #1
mener du har en fil - om ikke andet så på W2K CD'en der hedder makeboot.exe som gør det.
Avatar billede wise Seniormester
16. december 2003 - 10:44 #2
Nej, den laver kun de 4 bootdisk der skal bruges til installation af windows hvis ikke man kan boote direkte fra cd'en....
(Har lige prøvet :-()

Jeg har fået fat i en dos usb driver så jeg fra en almindelig maskine kan boote med en dos startdisk og få adgang til min usb disk, men det virker ikke på den nye maskine. Og eftersom den nye kan boote direkte fra USB er det da mere elegant...

Men hvordan faen får jeg gjort USB disken bootbar? En sys fra min dos bootdisk virkede heller ikke "ukendt device" :-(
Avatar billede venturer Nybegynder
16. december 2003 - 10:44 #3
Du skal lige tænke over at for at boote kræves der mere en blot bootfilerne.
Der skal være en aktiv partition på drever ( i dette tilfælde din USB disk) og der skal være en bootsektor.

Du først finde ud af om dit USB disk overhovedet understætter booting.
Avatar billede wise Seniormester
16. december 2003 - 10:51 #4
Hmmm, god pointe, vil lige checke, samt se om det evt kan være noget med den måde filsystemet er oprettet på ... Den er også meget stor, og så er vi nok udeover fat grænsen :-(

Vil prøve videre med dette på et andet tidspunkt, nu kommer jeg desværre til at gå videre med min pc uden at få taget image først...

tak for input til jer begge...
Vender lige tilbage...
Avatar billede cryptoknight Nybegynder
20. februar 2004 - 11:42 #5
Du er (så vidt jeg ved) nødt til at system-formatere usb-harddisken, for at få den til at boote. Problemet er bare, at så vidt jeg ved, kan man ikke lave en "format X: /s" længere (vist nok siden win98, ret mig hvis jeg er forkert på den).

Spørgsmålet er så bare: Hvis du alligevel bare skal have et Image liggende på den, behøver den så være formatert til win2k?? Jeg har en usb-hdd formateret til win95, som jeg bruger til Image Restore og den virker helt perfekt. Tjek evt. http://www.aaltonen.us/mirror1/usb_memory_boot_setup.exe. Jeg har dog kun prøvet den til an USB nøgle og ikke en harddisk, så jeg ved ikke om den virker.

(rypto/<night
Avatar billede wise Seniormester
18. oktober 2004 - 13:20 #6
Kom aldrig videre - men tak for hjælpen...