Avatar billede bedsize Novice
15. december 2003 - 17:55 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Langsom Harddiske

Hej Eksperter.!
Jeg har et lille problem ang. mine harddiske.
Jeg har 2 WD Sata 120Gb der er sat sammen i raid via en Promise fasttrak 378 crontroler.
Derudover har jeg en WD ata133 80Gb disk der køre på sin egen Ide kanal.
Jeg har prøvet at teste hastigheden på disse diske og finder desværre ud af at de køre enormt langsomt.
Min raid løsning kører efter "HD_Speed.exe" kun med ca. 80 MB/s
og den almindelige ATA133 disk køre kun med 35MB/s

Raid systemet skulle efter min Raidbios kører i DMA 5 tilstand.
Og i bios'en på bundkortet står den anden disk også til DMA 5.

Jeg kører winXp og har ikke mulighed for manuelt at stille DMA mode, men får kun valget imellem "PIO" eller "DMA mode hvis muligt". Altså ikke mulighed for at sige DMA 1-5.

Er der nogen af jer der kan hjælpe mig igennem det her.?
Avatar billede bedsize Novice
15. december 2003 - 17:57 #1
Mit bundkort er et Asus P4c800 Deluxe, og det er raid funktionen på dette jeg bruger til mine 2 Sata diske
Avatar billede jpvj Nybegynder
15. december 2003 - 18:10 #2
Det lyder da ikke helt skævt.. Hvad havde du forventet?
Avatar billede bedsize Novice
15. december 2003 - 18:41 #3
Noget i stil med det WD skriver på deres hjemmeside.
Altså omkring 100MB/s for en IDE hardisk i UDMA 5 Mode

http://www.wdc.com/en/products/products.asp?DriveID=32
Avatar billede dmcn Praktikant
15. december 2003 - 18:43 #4
100 mb/sek er absolut teoretisk hastighed. Praktisk ligger gennemsnittet vist omkring 30 - 40 mb/sek og max på ca. 50 - 55 mb/sek.
Kører du RAID 0 eller 1?
Avatar billede bedsize Novice
15. december 2003 - 18:45 #5
Jeg kører stripe og er det ikke 1.?
Avatar billede dmcn Praktikant
15. december 2003 - 18:46 #6
Jo - så burde du få en relativt høj read speed, men normal write speed.
De 80 mb/sek lyder ikke helt forkert. Det er de normale 40 ganget med 2.
Avatar billede bedsize Novice
15. december 2003 - 19:23 #7
Nå ok så skal jeg måske ikke beklage mig alligevel. Syntes bare at mine resultater lå langt fra hvad producenten skriver. Men sådan er det jo tit.
Avatar billede sas_dk Nybegynder
15. december 2003 - 20:50 #8
Det drev du har windows på skal du ikke fylde til randen med lort. Det gør computeren hurtigere.............
Avatar billede sas_dk Nybegynder
15. december 2003 - 20:51 #9
UPs
Avatar billede sas_dk Nybegynder
15. december 2003 - 20:51 #10
Jeg mener det gør den langsommere!!!!!!
Avatar billede sas_dk Nybegynder
15. december 2003 - 20:51 #11
Er der nogen her der spiller counter???????
Avatar billede jpvj Nybegynder
22. december 2003 - 01:20 #12
100mb/sec er den maksimale hastighed for interfacet - det er blot en øvre grænse for, hvor hurtigt data kan flyttes til/fra controlleren. I praksis ligger den effektive læse/skrive hastighed naturligvis lavere.

Normality> Det er forkert! I stripe læser og skriver man med op til 2x diskenes hastighed. Ved en spejling læser man med op til 2x hastigheden og skriver med 1x hastigheden.

Forlader tråden nu - lægger et svar hvis du mener jeg har været til hjælp.

JP
Avatar billede dmcn Praktikant
22. december 2003 - 01:32 #13
jpvj : My bad - jeg fokuserede mere på 1 end på stripe i hans kommentar. ;)
Avatar billede bedsize Novice
22. december 2003 - 20:36 #14
Synes egentligt at både "n0rmality" og "jpvj", har fortjent et stykke af kagen så kunne "n0rmality", ikke lige lægge st svar så jeg kan dele pointene.?
Avatar billede dmcn Praktikant
25. december 2003 - 18:13 #15
Done. :)