Avatar billede zippy Nybegynder
16. januar 2001 - 22:17 Der er 5 kommentarer

Bærbar på nettet(de går uden om serveren)

jeg sidder på en skole hvor folk tit har deres bærbar computere med er der en mulighed for at gøre et eller andet så de ikke kan komme på netværkket uden om serveren(NT 4.0) hver bruger har egne pass og logon men benytter sig ikke af den hvilket skaber konflikter på net, opratter deres egne domain\'er og workgroup\'s
Avatar billede hojben Novice
16. januar 2001 - 22:21 #1
det kan du vel opsætte i firewallen?
Avatar billede goulduck Nybegynder
17. januar 2001 - 07:02 #2
Well, det skulle være at gøre det umugligt for at eleverne slet ikke kan sætte deres bærbar til - men det er jo også lidt af en umulighed.

Straf er nok den mest effektive måde at komme sådan noget til livs .. det hjalp i hvert falde for mig, da jeg lavede noget \"fusk\" ved én af min skoles computere.. ;)

Problemet er at Netværket kun er et medie, som helt automatisk transportere data rundt og har derfor ikke en sikkerhedsfunktion i sig selv.

Jeg ved ikke om der findes et stykke software som kan dette - men noget som advare når et fremmed netværkskort (Mac adresse) kommer på netværket, men så skal man også vide hvor det fremmed netkort er. Og så kommer vi ud et sted jeg ikke kan være med...

Ellers skal lærerne fortælle folk at de ikke må bruge deres egne computere på netværket. (men det gør de vel allerede?)
Avatar billede victor44 Nybegynder
17. januar 2001 - 08:44 #3
Du kan installere en LINUX maskine sætte et program der hedder arpwatch til at holde styr på MAC adresser.
Hvis du er lidt fiks på fingrene kan du få LINUX kassen til at sende en mail hver gang en ny MAC adresse dukker op eller en MAC adresse overtager en andens IP.
Det er yderst effektivt hvis du samtidig i firewall\'en bestemmer hvilke IP adresser der har adgang.
Avatar billede ecotorben Nybegynder
11. april 2001 - 15:18 #4
Hvilken skole er det?
Jeg sidder på økonomi på Aarhus Universitet. Her kan da også gøre det med den bærbare, men det er ulovligt at tilkoble privat udstyr, og overtræselser medfører lukning af konto(brugernavn). Den sidste koblede en \"dekoder\" på, det gav 1½ år i kulden.

Det er effektivt hos os. :)
Avatar billede hojben Novice
18. januar 2002 - 14:31 #5
spørgsmål besvaret.. accepter og luk