Avatar billede tony_mathiesen Nybegynder
15. december 2003 - 14:01 Der er 26 kommentarer og
2 løsninger

Er det her et godt køb ?

Jeg skal have fat i en bærbar, max 15.000 (helst 13.000)... Den skal gerne have et rimelig godt grafik kort... Så den kan spille Counter-Strike UDEN lag... Også gerne Battlefield 1942... Er det her et godt køb ??? http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=133252

Hjælp mig lige, Tak !
Avatar billede ird Praktikant
15. december 2003 - 14:03 #1
Highlight L5800C:
15" SXGA+ TFT skærm
ATI M9 64Mb DDR
Superdrive DVD/DVD-RW (Option)
WLAN 802.11b
Gigabit LAN
5 x USB 2,0
1 x Firewire IEEE1394

Denne er en kanon bærbar
Avatar billede ird Praktikant
15. december 2003 - 14:04 #2
3D grafik og nye spil på en bærbar er for mange et ukendt område, men der findes faktisk en række grafikkort, eller rettere grafikchips, som kan lave hurtig og god 3D grafik på en bærbar. Prisen for at få disse grafikchips kan dog være ret høj og har man allerede købt sin bærbar kan det i mange tilfælde være umuligt at opgradere. Grafikken i en bærbar kommer ikke fra et kort som man kender det fra sin stationære, men fra en enkelt chip som er indbygget i bundkortet på den bærbare pc!
De bærbare hvor grafikchippen sidder på et printkort for sig selv i den bærbare kan dog sjældent opgraderes da nyere udgaver af "grafikkortet" ikke sælges i almindelig handel og disse ofte skifter design, dvs. at der enten ikke er plads til at sætte et nyt kort i eller så kræver kortet en ny slags stik eller strømforsyning som ikke findes i den bærbare. Når man vælger bærbar pc er det derfor vigtigt at gøre op med sig selv hvad man får brug for og måske får brug for, for maskinen kan sandsynligvis ikke opgraderes.
Avatar billede ird Praktikant
15. december 2003 - 14:04 #3
ATI Mobility Radeon 9600 er den
nyeste 3D chip fra ATI til bærbare, og denne gang med understøttelse af DirectX 9 og forbedret ydelse. Men skal man have sådan noget grej koster det også kassen ;)

Dermed mener jeg heller ikke du IKKE kan spille på en bærbar men til spil vil jeg helt klart foretrække en stationær :)

Det er svært lige at tro det, men med ATI Mobility Radeon 9000 får man faktisk et grafikkort til sin bærbare pc som lever op til de samme krav som de mest moderne grafikkort til de stationære. Hastigheden er forbløffende, og kombineret med en god TFT fladskærm på sin bærbare kan man virkeligt få en god spiloplevelse. Nogle af de spil jeg har kørt med dette kort i 1024x768 opløsning er Battlefield 1942, FIFA 2002 og Grand Theft Auto 3, og alle kørte de flydende!
Der er selvfølgelig altid de evige problemer med bærbare grafikkort at de ikke kan opgraderes senere, og at man ikke kan købe dem løst og sætte dem i sin bærbare. Hvis man vil have et ATI Mobility Radeon 9000 grafikkort er man tvunget til at købe en bærbar pc som er bygget med det.
Det fungerer i øvrigt glimrende i Windows i høje opløsninger; TFT skærmen kørte 1600x1200 i 32 bit farver uden problemer og DVD afspilning var tilsvarende god.
Alt i alt må man dog se på det som en dyr fornøjelse, for bærbare med de bedste grafikkort ligger i pris typisk flere tusinde kroner over dem der blot klarer 2D grafik samt simpel 3D. Er behovet for bærbar 3D der dog kan ATI Mobiilty Radeon 9000 ikke anbefales nok - tænk bare på at du med sådan et kort kan bruge din bærbare til det lokale net-party eller spille 3D spil i toget på rejser
Avatar billede ird Praktikant
15. december 2003 - 14:05 #4
http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusL5800

mit bud på en god spille maskine
Avatar billede ird Praktikant
15. december 2003 - 14:06 #5
Dit eget bud kan igrunden også kan spilles på, men er selv til Asus så derfor er mit valg af bærbar som regl altid Ausu :)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. december 2003 - 14:11 #6
Hej "ird" og "tony_mathiesen" -

Jeg er helt enig med "ird" i, at asus er en klasse for sig. Men dit valg er nu slet ikke så tosset. Dog skal du være opmærksom på, at det måske var bedre at købe en maskine, hvor Windows ikke var præ-installeret. Her bruger men nemlig oftest de såkaldte "Recovery CD'er" hvilket kan gi' problemer senere hen.

Men ellers en glimrende vare (o;
Avatar billede tony_mathiesen Nybegynder
15. december 2003 - 14:12 #7
På den bærbar jeg foreslog er der også et "ATI Mobility Radeon 9000 grafikchip med 64 MB DDR-RAM" grafikkort... Så jeg kan ikke se hvad der er bedre ved den der Asus ???
Avatar billede ird Praktikant
15. december 2003 - 14:14 #8
Asus laver bare generelt noget solde maskiner, men dit eget forslag er helt fint!

ATI Mobility Radeon 9000 er
den første mobilchip der understøttede DirectX 8.1, og derfor kunne lave flere avancerede 3D effekter end sine konkurrenter der fandtes på udgivelsesdatoen. Chippen er grundlæggende meget tæt på ATI's Radeon 8500 grafikkort til de stationære pc'er, og ydelses på Mobility Radeon er i nye spil på højde med dette. Der er dermed tale om en chip der kan det samme som ethvert andet moderne DirectX 8.1 kompatibelt grafikkort.
Chippen findes i med både 32 og 64 MB hukommelse, hvor udgaven med 32 MB hukommelse ikke er sat til at køre nært så hurtigt som 64 MB udgaven.
Mobility Radeon 9000 har lige som sin forgænger indbygget mulighed for ATI's PowerPlay, så der kan spares på strømmen.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. december 2003 - 14:14 #9
Tror heller ikke den er prisforskellen bedre, end den du selv har fundet.

Ved Asus er det som ved B&O - man betaler også lidt for navnet.
Avatar billede tony_mathiesen Nybegynder
15. december 2003 - 14:14 #10
Ja... Victor-1, men når man køber ens computer får man sin egen produkt nøgle med.... Så man kan bare låne en cd af en af sine venner ! Det er jo ikke ulovligt... Man har jo betalt licence !
Avatar billede ird Praktikant
15. december 2003 - 14:16 #11
Hvad der er lovligt på dette område er vel ikke så vigtigt for opretter!

Du spørger om den maskine du har kik på kan benyttes til dit formål, og svaret er klart ja!

Håber jeg har hjulpet dig med dit spørgsmål.

Ha en herlig jul og nyd din nye bærbar
Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. december 2003 - 14:16 #12
Den holder ikke min ven - det lader sig ikke gøre :)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. december 2003 - 14:21 #13
Den product-nøgle som følger med den præinstallerede passer kun til den. Så du kan alstså ikke "låne" en cd af en kammerat og så bare bruge din egen product-nøgle.
Avatar billede tony_mathiesen Nybegynder
15. december 2003 - 14:23 #14
Har du prøvet det da ??? Hvis man ikke kan det ... Så kan man altid FORLANGE at de sender en windows CD... Du har jo betalt for den !
Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. december 2003 - 14:24 #15
Og i øvrigt kan den ikke senere bruges til en anden maskine, når den bærbare afgår ved døden, engang ud i fremtiden.
Køber du derimod en pc samt en version af Windows ved siden af, er det muligt og fuldt lovligt, at bruge den på en anden pc, når den som den oprindeligt var købt til ikke længere eksisterer.
Avatar billede tony_mathiesen Nybegynder
15. december 2003 - 14:26 #16
Ja, men hvis du har windows XP på din computer... Når man køber den og formatere ens haddisk... Så kan man da bare bruge en anden XP cd og så indstallere det med den !
Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. december 2003 - 14:26 #17
Det er vidst forsøgt flere gange det med at FORLANGE en cd-rom med Windows. Men det er de altså IKKE forpligtede til.
Avatar billede ird Praktikant
15. december 2003 - 14:26 #18
Sådan forholder det sig desværer ikke opretter :))

Victor har ret på dette område! Men igen du beder bare om råd til om den pc du havde kikket på kunne bruges til dig formål, og det kan den som sagt. Så lad os ikke starte en stor debat omkring lovgivningen af licenser :)

Dette område er ret svært at finde rundt i for alle parter på E. Det bedste du kan gøre er at spørge i den butil du handler, om hvordan det forholder sig
Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. december 2003 - 14:28 #19
Naturligvis kan man det, men så har du jo også betalt for 2xWindows og det er efter min mening da lidt vandvittigt.
Avatar billede tony_mathiesen Nybegynder
15. december 2003 - 14:28 #20
Ja okay... Det er rigtigt ! Så stopper vi nu !
Avatar billede ird Praktikant
15. december 2003 - 14:30 #21
øhh kanon fordeling :)))
Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. december 2003 - 14:30 #22
"ird" har ret - du har fået svar på dit sprgsm. + lidt til (o;
Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. december 2003 - 14:32 #23
Det var ikke helt fair - du får nogle af dem af mig "ird"
Hvilken kategori skal jeg oprette i ?
Avatar billede tony_mathiesen Nybegynder
15. december 2003 - 14:32 #24
ja ikk
Avatar billede ird Praktikant
15. december 2003 - 14:32 #25
:))

nok den vi allerede er i. Men du skal ikke føle dig forpligtet min ven :)
Avatar billede tony_mathiesen Nybegynder
15. december 2003 - 14:33 #26
Hvorfor ikk' ??? Jeg fik mest at vide (som jeg skulle bruge) af victor-1 !!! Men det må I om !
Avatar billede m-andreassen Nybegynder
15. december 2003 - 21:55 #27
Jo den er god nok til dig
Avatar billede victor-1 Nybegynder
16. december 2003 - 00:34 #28
"tony matiesen" - blot til din oplysning (o;
http://www.eksperten.dk/spm/440136