Avatar billede tly Nybegynder
16. januar 2001 - 21:35 Der er 14 kommentarer og
4 løsninger

Komplet formattering - Hvilken switch?

Jeg skal have formatteret en HD med Win98 på. Jeg har hørt at en \"format c:\" i DOS ikke sletter alt. Hvilken \'switch\' skal jeg bruge for at få alle Windows-oplysningerne på HD\'en HELT væk?
Avatar billede hotpop Novice
16. januar 2001 - 21:45 #1
bare et spørgsmål: er der noget på disken som ikke må kunne genskabes? ellers plejer en format c: at være nok.
Avatar billede autoexe.bat Nybegynder
16. januar 2001 - 21:51 #2
format c:/u
skulle kunne gøre det!
Avatar billede autoexe.bat Nybegynder
16. januar 2001 - 21:52 #3
HAR SELV GJORDT DET OG DET VIRKER
Avatar billede pstric Nybegynder
16. januar 2001 - 21:52 #4
De seneste dages afsløringer på TV af computere der ikke slettes ordentligt inden de sendes ud af landet, har blandt andet afsløret, at der er eksperter der mener at det ikke KAN lade sig gøre at fjerne alle oplysninger 100%. Selvom en harddisk overskrives totalt med nye oplysninger, skulle det åbenbart alligevel kunne lade sig gøre at finde spor af de gamle oplysninger.
Avatar billede msmows Nybegynder
16. januar 2001 - 22:09 #5
Selv med diverse switche kan data findes igen, endog forholdsvis let. Der findes forskellige, ikke billige, programmer der kan lave en såkaldt government sletning. De skriver alt over flere gange, men dygtige folk kan også her finde data igen.
Under win98 er \"format x:\" nok, hvis det bare drejer sig om at gøre klar til nyinstallation.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
16. januar 2001 - 22:16 #6
pstric> Det kræver meget dyrt special udstyr at komme ned i lagene på en harddisk, men det er rigtigt at det er muligt. Så derfor er det bedst at sende harddisken til afbrænding, hvis du vil være 100% sikker. Du kan også skille den ad, og skrælle det magnetiske materiale af pladerne.
Men det er de færreste der har meget hemmelige oplysninger på deres harddisk. Men det bliver mere almindeligt, da flere og flere danskere bruger internet bank.
Avatar billede pstric Nybegynder
16. januar 2001 - 22:27 #7
Har du virkelig brug for at få alle oplysningerne HELT væk, som du skriver. Eller har du bare brug for at få hele harddisken klar til brug igen.

Hvis det er det sidste, der er tilfældet, så er det normalt rigeligt, bare at formattere harddisken. Hvis du har partitioneret din harddisk, så kan du naturligvis ikke nøjes med blot at skrive format c:, da det kun vil slette den ene partition.

Win98 har et tool, der hedder fdisk. Brug det til at slette alle partitioner, og inddel derefter harddisken i de partitioner, du ønsker. Efter at du har oprettet partitioner, skal du huske at formattere hver eneste af disse.

Endelig kan du slutte af med at skrive \'fdisk /mbr\'. Det vil gendanne din Master Boot Record, som er blevet overskrevet hvis du f.eks. har haft Linux installeret, eller hvis du har brugt programmer som f.eks. Partition Magic.
Avatar billede bossen34 Nybegynder
17. januar 2001 - 03:57 #8
du kan bare fjerne partitionen så er alt væk
Avatar billede bjoeg Nybegynder
17. januar 2001 - 10:06 #9
Hvad med at lave en bootdisk. Så en low-level format fra Bios og nye partitioner igennem fdisk, og derefter en format c:

Saikkerhedsmæssigt sletter den ikke alle data (jvf. den seneste debat i TV), men den får alle Winnie oplysninger væk.
Avatar billede bjoeg Nybegynder
17. januar 2001 - 10:08 #10
Ups, glemte at sige at low-level format selvfølgelig sletter hele den fysiske HD. Så hvis du har 2 partitioner på samme disk, så bliver begge slettet.
Avatar billede msmows Nybegynder
17. januar 2001 - 11:00 #11
lowlevelformattering (llf) er ikke det bedste man kan udsætte en moderne disk for, det kan gøre den ubrugelig. Vil man endelig bruge en llf så hente hdfabrikantens værktøj hertil.
Avatar billede tly Nybegynder
17. januar 2001 - 17:37 #12
Til autoexe.bat >>> hvad gør den /u helt præcist?

Til generel information kan jeg sige at det blot drejer sig om at få alle Windows-oplysningerne helt væk.. det er ikke statshemmeligheder der ligger på HD\'en =)

Jeg skal nok snart uddele nogle point.
Avatar billede msmows Nybegynder
17. januar 2001 - 17:47 #13
/u  betyder \"unconditional/ubetinget\"
Avatar billede hotpop Novice
17. januar 2001 - 20:50 #14
og /u betyder bare at windows ikke kan genskabe det v.h.a. unformat, mens andre progs nemt kan.
Avatar billede msmows Nybegynder
17. januar 2001 - 23:10 #15
>>>hotpop  det er jo det der ligger i \"unconditional/ubetinget\"
Avatar billede pstric Nybegynder
17. januar 2001 - 23:40 #16
msmows>> Jeg har aldrig brugt /u og kendte/kender ikke til den, men unconditional kunne jo også betyde \'lad være med at spørge om jeg er sikker, for jeg kaldte dig fra en .bat-fil\'
Avatar billede msmows Nybegynder
17. januar 2001 - 23:43 #17
>>>hotpop  Det var bare ment som ren information, den oprindelige betydning. :o)
Avatar billede tly Nybegynder
20. januar 2001 - 06:32 #18
Tak for alle de gode svar =)