Avatar billede gerlach Nybegynder
15. december 2003 - 08:53 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Vil ikke strate op win 98 !

Hjælp !, min søn på 6 har lukket forkert ned eller noget andet, fordi maskinen vil ikke strate op, vi får følgende besked:

Følgende fil mangler eller er ødelagt COMMAND.COM
Skriv navnet på kommandofortolkeren ( f.eks ) C:\windows\command.com)

Kan nogen hjælpe mig !!
Avatar billede netpxg Nybegynder
15. december 2003 - 09:04 #1
du skal have fat i den startdiskette du lavede under windows installation.
Kopier command.com til dit c-drev
Prop disketten i og start.
skift til c-drevet , change dir til windows, omdøb commandcomm til command.old
c:  enter
cd windows
rename command.com command.old
hent command.com fra diskette
copy a:commmand.com
Hvis der ikke er andet galt er alt nu ok.
Avatar billede gerlach Nybegynder
15. december 2003 - 09:16 #2
Jeg er ikke ekspert på dette område "dos", det lyder nemt men hvordan får jeg kopieret m.m., og hvad hvis jeg ikke kan finde min diskette !
Avatar billede netpxg Nybegynder
15. december 2003 - 09:44 #3
Du har mere end maskine siden du kan komme på nettet. Er din anden maskine også win98, så kan du lave en start diskette på den. Det gøres såvidt jeg husker i add/rem pgms = tilføj/fjern programmer under windows komponenter.
Eller kan du finde opskriften på en bootdiskette her på eksperten.
Når du har en diskette, propper du den i maskinen og tænder.

Når du ser dosprompt a:> gør du således
' skift til c-drevet
c:            tryk enter
' skift directory til windows
cd windows      tryk enter
'  der skal nu stå c:\windows i dos promptet
'  omdøb command.com    just in case

rename command.com command.old
' går galt hvis command.com ikke findes det er ok

'  kopier fra diskette

copy a:command.com

Så skulle det være fjong , ud med diskette og genstart maskinen
Der kan være andre filer der er i stykker eller mangler. de kan måske hentes fra din anden 98 maskine ellers er du måske nødt til at reinstallere windows.
Avatar billede gerlach Nybegynder
15. december 2003 - 09:52 #4
jeg sidder på mit arbejde, den bruger win 2000, jeg prøver at gøre som du har skrevet når jeg kommer hjem, jeg er lige kommet i tanke om at mit 3,5 drev er i stykker, så jeg må nok ligge det over på en cd, !!!!!
Avatar billede gerlach Nybegynder
15. december 2003 - 10:19 #5
Jeg har været på bootchip.com der er der fire forskellige downloads
Win 98, QEM
Win 98, Custom, no ramdrive
Win 98, SE
Win 98, SE, no ramdrive
Hvilken en skal jeg downloade til en CD, som jeg så vil bruge !!!
Avatar billede fromsej Praktikant
15. december 2003 - 16:15 #6
Du må ikke downloade nogen af dem, da Microsoft har copyright på MS-Dos filer, så det er HELT ligemeget.
Avatar billede netpxg Nybegynder
15. december 2003 - 17:31 #7
Der er en command.com på din win98 cd, se her hvordan du får fat i den
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;227638

kopier den til diskette/cd
Når windows beder om navnet til kommandofortolkeren svare du a:command.com
eller d:command.com hvis d er dit cd-drev
Så kan du forhåbentlig komme i luften og så kan du kopiere command.ccom fra din win98 cd til din c:\windows på din harddisk.
Om windows ved næste boot vil have command.com fra a: ved jeg ikke, i så fald må du så angive den nye sti c:\windows\command.com
Avatar billede netpxg Nybegynder
15. december 2003 - 19:00 #8
Command.com findes måske to steder  c:command.com og c:\windows\command.com
prøv med allerførst med c:command.com
Avatar billede gerlach Nybegynder
16. december 2003 - 08:37 #9
Jeg fik rodet en del med det igår med min compaq, og nu spørger den ikke efter command.com mere.
Efter opstart får jeg lige et kort øjeblik et billed af win98 logo, hvorefter den går i dos-mode og skriver en masse f.eks

Følgende fil mangler eller er ødelagt c:\windows\emm389.exe
Der er fejl i filen config.sys på linie 2
C:\>
Avatar billede netpxg Nybegynder
16. december 2003 - 09:01 #10
Du kan muligvis finde emm386 på win98 cd på samme måde som command.com ellers fjern den linie fra config.sys. Prøv kommandoen Edit fra dosprompt ellers
hvis du kan starte i "safe mode" - tryk F8 under start - kan du bruge msconfig  - Start -> Kør -> command , i dosbox cd windows og så msconfig.
Virker det heller ikke kan du prøve uden config.sys. skift til c-drev med kommandoen "c:" og omdøb med kommandoen rename "config.sys config.XXX"
" er ikke en del af kommandoen.

Har du overvejet en quick restore, der kan være andre filer, der er gået i stykker. Gem dine yndligsfiler først.

Jeg har også haft en compaq og den opførte sig med jævne mellemrum på samme måde og til sidst - ikke for at tage modet fra dig - gav jeg op.
Avatar billede gerlach Nybegynder
16. december 2003 - 10:23 #11
Tak for dine svar, men hvis nu ikke noget vil som jeg vil, hvordan får jeg så bare installeret win 98 på ny, der gør ikke noget at jeg mister alt !
Avatar billede arlet Juniormester
16. december 2003 - 10:25 #12
Når du er inde i windows98 smider du cd´en i og starter op og trykker på installer, så laver den en repair og det er nok
Avatar billede netpxg Nybegynder
16. december 2003 - 10:39 #13
Man kan vist boote fra en compaq quick restore cd hvis bootsekvensen er sat rigtig i bios, elleres kan den såvidt jeg husker startes fra dosprompt, start maskinen, cd 'en i, skift til cd-drevet. Hvis cd-drevet hedder d er kommandoen "d:" uden "'er. Jeg husker ikke selve restore kommandoen.
Det er lang tid siden jeg sidst lavede en compaq quick restore, hvis det er det du vil skulle du nok lede efter det her eller oprette et nyt spøtgsmål.

Hvis du har en almindelig win98 cd er det nemmere, så gør du bare som arlet foreslår
Avatar billede gerlach Nybegynder
17. december 2003 - 14:31 #14
Jeg har fundet ud af at min søn har lukket ned med genstart i dos, og herefter har han slukket for hovedkontakten.

Jeg har prøvet meget for at løse problemet, når jeg tænder står der nu

Følgende fil mangler eller er ødelagt c:\windows\emm386.exe
Der er fejl i filen config.sys på linie 2

Jeg har også prøvet F8, og opstart i fejlsikker tilstand, men den når ikke langt, den skriver Microsoft windoes 19xx - xx copyrigt osv, men slutter med at stå med C:\>

????
Avatar billede fromsej Praktikant
17. december 2003 - 15:19 #15
Tjek om emm386 ligger på din bootdiskette, hvis den gør det skriver du i A:\>
copy emm386.exe C:\Windows <Enter>
Avatar billede netpxg Nybegynder
17. december 2003 - 18:34 #16
fromsej  der er ikke nogen bootdiskette, se evt din kommentar fra 15/12-2003 16:15:35.
Hvis du kan komme i start-menuen kan du prøve at starte med en bootlog eller "trinvis bekræftelse", men det nemmeste er nok at reinstallere windows fra din win98cd eller compaq quick restore. Begge dele kan startes fra dos, altså fra c:\>.
Der kan nok også bootes fra begge cd'er

"Quick restore" findes i en udgave der formatterer hele disken
og en der nøjes med at installere windows, så læs vejledningen grundigt inden du går i gang. Når du er i luften igen skal du huske at opdatere windows fra windowsupdate og dit antivirussoftware.
Men ønsk dig en xp til jul.
Avatar billede fromsej Praktikant
17. december 2003 - 21:49 #17
Når du har C:\> skriver du edit config.sys <Enter>
Den linie hvor emm386.exe optræder, skriver du REM forrest i.
Tryk så på <Alt><F> gem og luk Edit.
Genstart, og se om ikke det så lykkes.
alternativt, omdøb config.sys til config.syg, genstart.
Avatar billede gerlach Nybegynder
22. december 2003 - 09:37 #18
Vi har nu geninstalleret win98, det eneste problem lige nu er at skærmen kun vil køre 640 x 480, 16 bit farver, skærmen er en siemens og jeg har cd med drivers men den skriver at den har den bedste driver installeret, hvad gør man nu !
Avatar billede netpxg Nybegynder
22. december 2003 - 09:38 #19
Installer siemens driver
Avatar billede gerlach Nybegynder
22. december 2003 - 09:41 #20
den skriver at den har en simens driver, og når jeg beder om at søge efter en bedre på den cd-rom jeg har sker der ingen ændringer
Avatar billede netpxg Nybegynder
22. december 2003 - 09:54 #21
Er skærmen fra dengang 640 x 480 var moderne, så er driveren det nok også, en ny driver kan løse det problem.
Ellers er der nok en fil ved navn readme.txt eller lignende på cden, den kan måske kaste lys over land.
Nogen gange kan windoes finde den rette driver på flere meters afstand andre gange skal man holde driveren op for snuden på windows før det hjælper.
Der er en fil der hedder INF til efternavn på din cd, der er muligvis flere, den du skal bruge ligger nok i et directory der hedder noget med screen eller
monitor. Åbn evt. med notepad, der står et eller andet der bekræfter at det er en skærmdriver.
Lad ikke windows søge efter den bedste, men brug "har diskette".
Avatar billede bug30 Nybegynder
23. januar 2004 - 18:15 #22
fromsej REM virker ikke i sys og ini filer, der skal du pruge et simicolon ;
Avatar billede fromsej Praktikant
23. januar 2004 - 18:20 #23
OK, en gammel mands svigtende hukommelse.*S*