Avatar billede the_unseen Nybegynder
15. december 2003 - 01:47 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Vurdering af Konfiguration

Hej eksperter!

Jeg vil gerne høre jeres kommentarer og vurderinger med følgende barebone-konfiguration:

Kabinet og bundkort: Soltek EQ3401A, Socket478, 800Mhz FSB, Intel 865G Chipset, Hyper-Threading, AGPx8, PCI, USB2.0, Firewire, SATA
RAM: Performance 2x512mb (til dual-channel 1024) 184pin, 400Mhz, DDR-PC3200
Brænder: BTC DRW-1004IM, DVD(+/-)-R, 40xCD-R
Grafikkort#2: ASUS AGP-V9520 Video Suite, GeForce FX5200, 2xDVI
Højtalere: Creative I-Trigue 2.1 3300
Processor: Intel Pentium4 Northwood-C, 2.6Ghz, In-a-box, 800FSB

Samlet pris lige knap 7.700,- inkl. moms og fragt.

Jeg har en Samsung SyncMaster 172T, samt harddiske og alm. DVD-drev som også bliver sat i maskinen. Harddisken er en 120 Gb som næsten ikke siger en lyd og heller ikke bliver specielt varm.

Systemet skal foruden alm. Office og Internet, primært bruges til Photoshop, Illustrator og GIS-applikationer (digitale kort og satellit-fotobehandling) - men skal også bruges til spil som f.eks. MaxPayne2, HomeWorld2, Starwars KOTR, NFS:Underworld og mange flere i samme stil.

Jeg mener selv jeg har fundet en ganske udemærket og fremtidssikret konfiguration, som både tilfredsstiller behovet for lækkert design og høj ydelse, men jeg vil meget gerne have nogle kommentarer med på vejen.

Husk venligst på at jeg ikke har hverken råd eller lyst til at smide hæftige beløb efter grafikkortet, men kom gerne med alternative forslag eller erfaringer omkring effekten og eventuelt støjniveau osv. Endvidere er jeg meget interesserede omkring dimensionerne ved grafikkortet som jeg ikke lige har kunnet finde - de er relevante i forhold til den lidt trange plads i kabinettet.

Har i øvrigt prøvet at samle en meget lignende konfiguration i samme kabinet til min broder, hvilket var en meget behagelig og tilfredsstillende oplevelse. Den samlede oplevelse var meget kvalitativ og støjniveauet var meget lavt, i dette tilfælde var konfigurationen dog uden grafikkort og brugte således det indbyggede Intel Graphics Engine 2, der ikke kan anbefales til spil.

Post et råd, alle meninger/vurderinger vil være kærkomne. Nogle gange er det rart med andres syn på sagerne...

:-)
The Unseen
Avatar billede c-holst Novice
15. december 2003 - 08:45 #1
Jeg mener klart, at du undermatcher med det grafikkort. Prøv at kigge i denne test, og se det nedslående resultat. dobbel prisen på dit kort op, og se hvad der så sker
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/10/08/5909112
Avatar billede c-holst Novice
15. december 2003 - 10:08 #2
ellers ser det ud som om du har helt styr på det med fsb 800 og opsætning af dualchannel drr med 2 gange 512 mb pc3200 ram

bundkortet kunne jeg ikke lige finde via edbpriser, og solteks side kunne jeg ikke lige åbne idag. Men jeg er da sikker på, at det ikke er et kort fra sidste år. Jeg mener, du kan ligeså godt købe et, der kan klare den næste processer med. Har du evt et link til den
Avatar billede the_unseen Nybegynder
15. december 2003 - 16:07 #3
> c-holst: Tak for kommentar (venter på lidt flere!). :-)

Grafikkortet i min ovennævnte konfiguration går for lidt under 1.000kr. Jeg er mest interesseret i at få det absolut bedste grafikkort i den prisklasse, men jeg hører gerne forslag til andre grafikkort som både er støjsvage, prisbillige og har en fornuftig ydelse.

Hvilket kort ville du anbefale? Budgettet skal holdes med nogenlunde rimelighed... Jeg er ikke parat til at give 2.000kr for et grafikkort, så meget spiller jeg heller ikke - men smid to alternativer (et billigt og et mellemklasse!) så vil jeg med interesse kigge på det!

Mvh.
The Unseen
-/-
Avatar billede c-holst Novice
16. december 2003 - 09:49 #4
her er et til under en tudse, der klart matcher alle eksisterende fx5200 kort. Om der er lydsvagt, vil jeg dog ikke udtale mig om
http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364627910

her er så 2 til godt under 2000
http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364977921
http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364937893

skal du have noget der går betydeligt over ydelsen på de to kort, kommer du også pænt over de 2000 kroner.

lad ikke mit svar stå alene, for testen som jeg henviser til kan være svære og gennemskue, og nogel kort er clockede. men kig selv lidt på det, og se om der kommer andre bud.

køber du ikke her og nu, vil jeg klart se på det inden et evt køb. Det går hurtigt med priserne på grafikkort.
Avatar billede c-holst Novice
24. marts 2004 - 21:35 #5
lukker du ikke en dags tid.

hvad fandt du ud af?