Avatar billede dabeetle Nybegynder
16. januar 2001 - 17:11 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Apache og CGI-scripts

Hej dér !

Jeg har en FreePaq side, og har lidt problemer med at få den til at udføre mine cgi scripts ! For det første ved jeg ikke helt hvor serveren regner med at jeg skulle ligge mine cgi-scripts, så jeg har selv oprettet et CGI-BIN dir. i undermappen HTML (som er det bibliotek hvor bla. index.htm ligger)Jeg har også chmod\'d mine filer og mappen - men stadigvæk NEJ! jeg får en FORBIDDEN, you don\'t have ..
Hvad sker der? Kan i hjælpe ?

Jeg ved at infopaq bruger Apache servere - og det er såen set den eneste info jeg ved om deres servere!

/beetle
Avatar billede dyrix Nybegynder
16. januar 2001 - 17:19 #1
Først og fremmest skal du være sikker på at du i det hele taget har lov til at have egne cgi-scripts liggende....det er ikke alle stedet man må det :)
Dernæst ligger cgi-bin aldrig i et katalog sammen med html-filer, da det er for usikkert. Derfor ligger det som regel et katalog over dit html-katalog. Kig først der, og svar tilbage om noget af det hjalp :)
Avatar billede dabeetle Nybegynder
16. januar 2001 - 17:35 #2
Hej dyrix!

Dette er strukturen når jeg logger ind !

drwxr-xr-x  4 4096 Dec 18 15:38 .
drwxr-xr-x  4 4096 Dec 18 15:38 ..
drwx------  2 4096 Dec 18 15:38 data
drwxr-xr-x  4 4096 Jan 16 15:27 html

Det er så under mappen html, jeg har prøvet at oprette div. scripts! bla. i mappen CGI-BIN som beskrevet ovenfor..

Jeg har desuden også nu prøvet at ligge mine scripts i data folderen, men den kan browseren ikke finde udefra - da det ser ud som om at man udefra kun har adgang til html biblioteket!

Dette virker underligt! :)

Avatar billede dyrix Nybegynder
16. januar 2001 - 17:42 #3
nope...ganske fornuftigt :)
Anyway, du burde have et cgi-bin i det bibliotek, ved siden af html. Webserveren vil (som regel) vide at den skal finde cgi-scripts derinde. Når du ikke har det, kunne noget tyde på at du ikke må lave dine ejne scripts(?)
Hvis du må, så start med at lave et lille script med \"Hello world\", og læg det i dit html-dir. Sørg for at rettighedderne er -r-xr-xr-x. Prøv også med forskellig extension, dvs. både .pl og .cgi
Avatar billede dabeetle Nybegynder
16. januar 2001 - 17:51 #4
OK! Mange tak ! :) jeg vil prøve det for nu ! Hvad er nummeret nu for den CHMOD?? mit ftp program forstår ikke bogstaver, og det gør jeg i øvrigt heller ikk! ;-)
Avatar billede dabeetle Nybegynder
16. januar 2001 - 17:54 #5
Damn nice! jeg har fundet ud af det.. den kan altså ikke lide ext. *.cgi ... så da jeg renamede den til *.pl så virkede lortet sgu !

Tak for hjælpen.. så skal du have point ikk?? :)
Avatar billede dyrix Nybegynder
16. januar 2001 - 18:03 #6
tjo...ups...nu fik jeg set hvad du mener :)
Hvorfor står radio-button ikke på \"svar\" som standard, til det første svar er kommet ind??

...whatever...må hellere huske det til næste gang :)
Avatar billede dyrix Nybegynder
16. januar 2001 - 18:03 #7
overså et sp. :)
nummeret er 755