Avatar billede mgudmand Nybegynder
13. december 2003 - 17:07 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

WL Router, 2 bærbar men vil ikke inet samtidigt.

Jeg har en WL router (linksys BEFW11S4) og TDC(PPPoe) adsl.

Begge bærbare vil gerne (trådløst) på nettet enkeltvist, men hvis begge er tændt, så skiftes de til at slås om inet'et.

Jeg har "sikret" med WEP og MAC-filtering på begge putere samt router. Desuden kører den ene Norton firewall, den anden kører windows xp firewall.

Tillæg: Derudover ville det være rart hvis de to computere kunne "se" hinanden på en simpel måde - findes der en sådan?
Avatar billede kenp Novice
13. december 2003 - 18:36 #1
hvad mener du med en mere simple måde til at se hinanden?

hvis du har sat ppoe op i din router så burde begge komme på nettet? får de en ip-adresse eks. 192.168.0.15
Avatar billede mgudmand Nybegynder
14. december 2003 - 00:56 #2
Det er jo det som undrer mig. Routeren/Access pointet er sat op med PPPoe, men hvis jeg tænder begge computere samtidigt, så er det kun den ene som får forbindelse til nettet. Hvis de er tændt enkeltvist, så virker alt som det skal.

(Lad os bare gemme det med at de to bærbare skal kunne se hinanden)
Avatar billede kenp Novice
14. december 2003 - 10:27 #3
Det lyder altså mystisk! det har jeg ikke noget bud til hvorfor den ikke gør det som den skal! men har du prøvet at se i din router om den har nok plads til at uddele ip-adresser til dig!
Avatar billede mgudmand Nybegynder
14. december 2003 - 11:13 #4
Hvordan ser jeg det?

Det er denne router: http://edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1824787893

Den burde da sagtens kunne magte 2 trådløse forbindelser på een gang.
Kan det skyldes at de to bærbare er sat op med hver deres "workgroup" (dette kan ikke ændres, da Workgroups'ne benyttes på computernes forskellige arbejdspladser).
Avatar billede kenp Novice
14. december 2003 - 11:27 #5
du skal ind i dens webinterface sikkert nok http://192.168.0.1

den burde uden problemer kunn eklare 2 forbindelser!

Nej det har ikke noget med at de er i hver deres workgroup! (men det kan have indflydelse på at du vil dele filer)
Avatar billede mgudmand Nybegynder
14. december 2003 - 11:39 #6
jeg kan sagtens komme ind i routeren (192.168.1.1), men havd vil det typisk være for en indstilling jeg skal lægge mærke til?
Avatar billede mgudmand Nybegynder
14. december 2003 - 11:41 #7
NB. netværket er sat op til "infrastructure" og ikke "ad hoc" (ved ikke om det betyder noget)...
Avatar billede kenp Novice
14. december 2003 - 11:48 #8
det skal stå til infrastructur!

du skal kigge under DHCP.
Avatar billede mgudmand Nybegynder
14. december 2003 - 19:57 #9
Har ikke ændret noget, men nu virker det!
Avatar billede kenp Novice
14. december 2003 - 20:41 #10
så tyder det på at en af dine computer eikke har villet slippe ip-adresserne igen! så må du jo huske at lukke her igen.
Avatar billede zenze Nybegynder
15. december 2003 - 15:38 #11
Du skal i Kontrolpanel -> Netværksforbindelser -> Lanforbindelse -> Egenskaber -> Tilføje NWlink IPX/SPX /netBIOS kompatibel transportprotokol.
Og så skal du sørge for at arbejdsgruppe-navnet er det samme på begge bærbare. Husk også at del det drev, som du ønsker at få adgang til: Ny deling - og give det et navn. Kan du ikke umiddelbart se den anden computer, så søg på dens navn - eller skriv IPCONFIG /ALL i COMMAND (CMD) og fid ud af hvilken IPadresse den bærbare har. PING den derefter i COMMAND.
Avatar billede zenze Nybegynder
15. december 2003 - 15:41 #12
På den måde, som er skitseret ovenfor, får du forbindelse mellem dine bærbare. Du skal selvfølgelig også være oprettet på begge computere.
Avatar billede kenp Novice
15. december 2003 - 15:59 #13
zenze -> du kan åbenbart ikke læse?

Han må ikke ændre arbejdsgruppe!
og det virker igen!
Avatar billede mgudmand Nybegynder
15. december 2003 - 16:05 #14
2 små spørgsmål:

Nummer 1: De to bærbare har hver deres arbejdsplads (ude i det virkelige liv) og SKAL derfor være medlem af to forskellige workgroups. Er det muligt at hver computer er medlem af flere forskellige workgroups, således at computer 1 er medlem af ARBJEDE1 og HOME, mens compuetr 2 er medlem af ARBEJDE2 og HOME. Derved ville de kunne fungere på arbejdet (hver deres), samt hjemme.

Andet spørgsmål: Jeg har søgt, ledt og søgt igen, men ikke kunnet finde ud af hvordan jeg lukker et spørgsmål uden at give points.
Avatar billede kenp Novice
15. december 2003 - 16:13 #15
www.ebruger.dk/faq

ligger et svar selv og accepter dette!

jeg har ikke set nogel måder hvorpå at en computer kan være med i 2 grupper samtidig!, men hvis du har oprettet begge brugere på begge computere (evt. aktiver gæstekonto) så vil du kunne søge den anden computer også finde den også på den måde komme ind på den.
Avatar billede mgudmand Nybegynder
15. december 2003 - 19:19 #16
Mit eget svar //Lukke