Avatar billede cyberdude Nybegynder
13. december 2003 - 16:25 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

instalation af qmail m.m. fra denne guide

Hejsa!

Jeg er ved at sætte en freebsd 4.9 server op, og ind til nu er det gået rimelig nemt, med lidt hjælp fra en bekendt over ICQ
Fik anbefalet denne guide til instalation af pop/smtp/webmail http://www.tnpi.biz/internet/mail/toaster/

efter udførsel af denne komando i step 1
perl -MCPAN -e shell
exit
Går det galt.....
ved indtastning af
perl -MCPAN -e shell

får jeg følgende fejl (1. gang jeg skrev dette kom den med nogle ting jeg skulle tage stilling til... måske det er her jeg har valgt noget forkert (valgte det den selv foreslog!) og nu kan jeg ikke finde ud af at få lov til at køre denne opsætning igen!?

use of uninitialized value in pattern match (m//) at /usr/local/lib/perl5/../Term/cap.pm line 284

(ja det står 2 gange lige efter hinanden!)

cpan shell -- CPAN exploration and modules installation (v.1.59_54)
ReadLine support avalible (try 'install Bundle::CPAN')
og så skriver jeg 'exit' for at forlade cpan> promten

ved indtastning af næste sted "perl Makefile.PL"
får jeg blot følgende fejl :
can't open perl script "Makefile.PL": No such file or directory

SÅ her er jeg ligesom gået i stå.....
Hvad er galt og hvor retter jeg så jeg ike får disse fejl ved startning af CPAN shell, samt hvordan kan jeg genstarte opsætnigs scriptet til CPAN ?
Avatar billede cyberdude Nybegynder
13. december 2003 - 16:35 #1
OBS - 150 point er for evt. ydderligere hjælp hvis andere problemer opstår i guiden!

hvis jeg forsøger på at lave en "install Bundle::CPAN" får jeg til sidst følgende fejl :
CAn't access URL "ftp://ftp.uninett.no/pub/languages/perl/CPAN/authors/id/J/JS/JSTOWE/TermReadKey-2.21.tar.gz.

Please check if the URL's i found in your configuration file (ftp://ftp.uninett.no/pub/languages/perl/CPAN) are valid. The urllist can be edited E.g. with 'o conf urllist push ftp://myurl/'

Og den URL den henviser til var/er den jeg valgte under opsætningen da jeg første gang skrev : perl -MCPAN -e shell

så jeg vil mene at problemet måske kan løses hvis jeg kan genstarte opsætningen / afinstalere og så derefter instalere....
Avatar billede cyberdude Nybegynder
13. december 2003 - 17:05 #2
er kommet lidt vidre...
ved indtastning af
perl -MCPAN -e shell
skriver den nu følgende til mig
cpan shell -- CPAN exploration and modules instalation (v1.76)
ReadLine support enable

Altså ingen fejl længere...
Avatar billede cyberdude Nybegynder
13. december 2003 - 17:05 #3
men kan stadig ikke lave en "perl Makefile.PL" komando :-(
Avatar billede simonvalter Praktikant
13. december 2003 - 17:49 #4
er du sikker på du står i den mappe hvor
http://www.tnpi.biz/internet/mail/toaster/Mail-Toaster.tar.gz er pakket ud til.
Avatar billede cyberdude Nybegynder
13. december 2003 - 18:10 #5
hmm jeg kan slet ikek hente Mail-toaster.tar.gz

Prøver at hente den med følgende komando
get http://www.tnpi.biz/internet/mail/toaster/Mail-Toaster.tar.gz

og får blot en fejl om at den ikke kan hentes
Cant access URL ftp://ftp.uninet.no/pub/languages/perl/CPAN/authors/id/h/h/h/ht/http://www.tnpi.biz/internet/mail/toaster/Mail-Toaster.tar.gz

Adressen ftp://ftp.uninet.no var den adresse/server jeg valgte under instalationen/opsætningen første gang komandoen "perl -MCPAN -e shell" blev udført

Kan ikke rigtigt slippe af med den server igen :-(
Avatar billede cyberdude Nybegynder
13. december 2003 - 18:33 #6
forsøger lige nu at instalere proftpd for den vej at putte filerne direkte op på serveren i det bib den siger denikka kan finde filen i....
men det går heller ikek lige efter planen....
Avatar billede simonvalter Praktikant
13. december 2003 - 18:57 #7
Avatar billede simonvalter Praktikant
13. december 2003 - 18:57 #8
den kan fint hentes her
Avatar billede simonvalter Praktikant
13. december 2003 - 18:58 #9
ellers har jeg lagt den her
http://gbit.dk/Mail-Toaster.tar.gz
Avatar billede cyberdude Nybegynder
14. december 2003 - 13:58 #10
jeg har nu fået instaleret toaster, m.m. og er nået til "Step 7: Install Qmail"

Her får jeg en fejl når jeg skriver komandoen : toaster_setup.pl -s qmail

fejlen er som beskrevet :

chk-usr patch: yes
Reciving qmail-1.03-toaster-2.7.patch (150659 bytes): 100%
150659 bytes transferred in 3.2 seconds (46,51 kBps)
tar (child): qmail-1.03.tar.gz: Cannot open: no such file or directory
tar (child): Error is not recoverable: exiting now
/usr/bin/tar: child returned status 2
/usr/bin/tar: Error exit delay from previous errors
SysCmd: /usr/bin/tar -xzf qmail-1.03.tar.gz
SysCmd: result: 512
InstallQmail : cd /usr/local/src/mail/qmail-1.03 failed: No such file or directory
at /usr/local/sbin/toaster_setup.pl line 89

Hvad er galt.... ?
for mig at se så kan det være
1. filen der hentes er ikke den korekte
2. filen der hentes skal omdøbes
3. filen der hentes skal flyttes til anden placering end der hvor den er downloadet til

Hvad er mest sansynligt ?
Og til hvilken placering hentes filerne ned inden de udpakkes/instaleres ?
Avatar billede simonvalter Praktikant
14. december 2003 - 15:21 #11
find qmail-1.03.tar.gz og pak den ud i /usr/local/src/mail/

http://www.netsw.org/net/mail/transport/smtp/qmail/qmail-1.03.tar.gz
Avatar billede cyberdude Nybegynder
14. december 2003 - 15:45 #12
takker det virkede...
fortsætter opsætnigen!
Avatar billede cyberdude Nybegynder
16. december 2003 - 14:37 #13
hi!

er nu nåwt til step 11
og ved udførsel af comando
/usr/local/sbin/toaster-watcher.pl
giver den følgende fejl

svc: warning: unable to control /var/service/smtp: file does not exist

Der står at hver linie skal testes fra promten inden de tilføjes til cron, og at de ikk må give fejl af nogen art, for så funger de ikke korekt.....

Hvad skal rettes ?
Avatar billede cyberdude Nybegynder
16. december 2003 - 14:46 #14
he rlig eprøvet at genstarte.. og under opstart fik jeg et par fejl :
(skipping clamav.sh, not executable) mysqldStarting proftpd.
proftpd[219]: localhost - error opening scoreboard: no such file or directiry

?????
Avatar billede cyberdude Nybegynder
16. december 2003 - 14:47 #15
okay, en genstart fjernede fejlen beskrevet i kommentar fra "16/12-2003 14:37:03"
Avatar billede djaahn Nybegynder
17. december 2003 - 16:33 #16
Et meget feddere system, er qmail, med vpopmail, squerelmail, couirer pop og imap. vpopmail er et mailsystems der kan styre maildirs på virtuelledomains, med en mysql som backbone database.
Avatar billede simonvalter Praktikant
17. december 2003 - 18:48 #17
djaahn  > det er det han er ved at sætte op
Avatar billede shagwell Nybegynder
27. december 2003 - 19:00 #18
Drop Qmail, den overholder ikke normorne for Unix gå istedet efter Postfix som er fuldt ud bedre en Qmail.
Avatar billede cyberdude Nybegynder
06. marts 2004 - 23:33 #19
loadet -> smid et svar, og du får lidt point....

har droppet det helt, da det aldrig kom til at fungere ordentligt :-(
Avatar billede simonvalter Praktikant
06. marts 2004 - 23:35 #20
ok :/