Avatar billede zond Nybegynder
13. december 2003 - 14:34 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Brugerdefinerede funktioner i excel student version

Jeg kan ikke finde optionen "brugerdefineret" under menuen Indsæt -> Funktion

Jeg benytter excel fra student version af office XP.
Skal jeg enable "brugerdefinerede funktioner" eller kan det bare ikke lade sig gøre??

Jeg har ikke tidligere anvendt brugerdefinerede funktioner, så jeg overser muligvis noget ellers indlysende.
Hvis du har et bud på hvad jeg gør forkert er jeg meget interesseret.
Avatar billede jkrons Professor
13. december 2003 - 14:51 #1
Jeg mener at kategorien fremkommer i det øjeblik der eksisterer en tilgængeuig brugerdefineret funktion.
Avatar billede zond Nybegynder
13. december 2003 - 15:07 #2
he he.. men hvordan gør jeg så funktionen tilgængelig?
Jeg mener, det virker paradoksalt hvis jeg først skal definere funktionen ved hjælp af Indsæt->funktion; kat: brugerdefineret, når jeg ikke kan finde denne kategori.
Avatar billede zond Nybegynder
13. december 2003 - 15:14 #3
Mit oprindelige spørgsmål i denne forbindelse kan ses på http://www.eksperten.dk/spm/438935
Avatar billede jkrons Professor
13. december 2003 - 15:40 #4
Ojk, det var så heller ikke det jeg mente. Jeg mente at din funktion skulle være i en åben projektmappe. Hvis der er tilfældet er kategorien brugerdefinerede funktioner med på listen - i hvert fald hos mig.
Avatar billede jkrons Professor
13. december 2003 - 15:40 #5
Ellers prøv at vælge kategorien Alle og se se om du ikke kan finde din funktion der.
Avatar billede zond Nybegynder
13. december 2003 - 15:59 #6
jeg tror vi nærmer os noget nu!
Du skriver "Jeg mente at din funktion skulle være i en åben projektmappe."
hvad vil det sige? (jeg kan godt se at jeg har meget at lære endnu).
Skal jeg forstå det således, at funktionens kode skal lægges ind i selve regnearket for at være defineret, og derefter kaldes fra de celler jeg vil anvende funktionen i? jeg har tidligere arbejdet i Math Cad, og der skal man jo definere funktioner på selve arket. Jeg troede excel fungerede ved hjælp af generelt definerede funktioner og at de dermed virkede for excel som helhed.
Avatar billede jkrons Professor
13. december 2003 - 19:30 #7
Sorry, jeg var lige væk "et øjeblik."

For at en brugerdefineret funktion skal virke i Excel, skal den ligge i en projektmappe, som er åben - eller installeres som et tilføjelsesprogram.

Det nememste er at lægge den i et modulark i en enkelt projektmappe, men så virker den kun i de ark, der fuindes i denne mappe.

Skal den bruges generelt, kan den fx lægges i den personlige makroprojektmappe (prøv at se i hjælpen).
Avatar billede zond Nybegynder
16. december 2003 - 17:27 #8
Genialt... jeg anede ikke at jeg skulle ind i Visual basic for at definere funktioner, men nu virker det hele. jeg takker for hjælpen.
Læg et svar og du skal få dine points.
Avatar billede jkrons Professor
16. december 2003 - 17:28 #9
Velbekomme :-)