Avatar billede ghidan Nybegynder
16. januar 2001 - 16:13 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

ang CD afgift

Når nu der pr 01/04-01 bliver lagt afgifter på cd-pladerne må man så godt brænde musik, spil, dvd osv som man har lyst til ??
Avatar billede prodic Mester
16. januar 2001 - 16:18 #1
NEJ DA.
Avatar billede fatrix Nybegynder
16. januar 2001 - 16:19 #2
ja det må du godt, men du må kun brænde til dig selv men du skal have orginalen først. F. eks hvis du har købt en cd så kan du brænde den hvis du ikke vil slide på orginalen
Avatar billede ricky Nybegynder
16. januar 2001 - 16:20 #3
Næh nej - ikke så længe at digital kopiering er ulovlig... men det er jo så det som de kloge politikere er ved at arbejde på...

og hvis politikerne bruger hovedet bare en lille bitte smule - kommer den afgift slet ikke.
Avatar billede ricky Nybegynder
16. januar 2001 - 16:21 #4
fatrix>> NEJ - DET ER IKKE RIGTIGT!!! - SÅ FØLG DOG LIDT MED FOR HELVEDE!!!
Avatar billede prodic Mester
16. januar 2001 - 16:28 #5
\"Al\" digital kopiering er pt. forbudt selv fra MD til CD eller omvendt.
Holder med Ricky.
Avatar billede bo.morville Nybegynder
16. januar 2001 - 16:41 #6
Jeps det er pt. forbudt, men baggrunden for afgiften er, at det bliver tilladt af kopiere digitalt (under forudsætning af at man selv har en lovligt ret til originalen). Dette vil dog først være gældende når (og hvis) Lovforslag nr. 141 af 10/1-2001 træder i kraft.
Avatar billede laserzap Nybegynder
16. januar 2001 - 17:14 #7
Så vi lige kan få det på det rene. Kulturministeren vil gøre cd-kopering lovligt !
Læs evt. denne artikel på computerworld
Adressen er http://www.computerworld.dk/Vis_artikel.asp?ArticleID=9254

Ricky->
Det er dig der ikke følger med. Fatrix har fuldstændig ret efter hvad man har læst på computerworld og hørt i nyhederne. Så den kommentar du har skrevet til ham, burde egentlig være til dig, da det er dig der ikke følger med.
Forresten snakker man hellere ikke sådan til hinanden !
Avatar billede prodic Mester
16. januar 2001 - 18:18 #8
Jeg tror det væsentlige i LazerZap\'s sætning er VIL : altså det er det ikke endnu, men bliver det hvis den lov kommer igennem.
Så hvem der har ret nu, og hvem der får ret må være 50/50. Men pt. har Fatrix vel ret?

Og Lazer : Du har helt ret i den med måden at tale på.
Avatar billede bo.morville Nybegynder
16. januar 2001 - 18:23 #9
Jeg tror ikke der er tvivl om at loven kommer i gennem. Koda og de andre organisationer er blevet kompenseret gennem afgiften, og det var stort set kun dem var imod den digtale kopiering.
Grunden til at afgiften i øvrigt blev udskudt fra 1/12 - 2000 til 1/4 -2001 er at loven først skal træde i kraft her og at man derfor ikke ville tillade afgiften før dette tidspunkt.
Avatar billede hotpop Novice
17. januar 2001 - 14:26 #10
det er meningen at det skal blive lovligt at lave en backup af ens musik (KUN MUSIK) og derfor vil koda lægge afgift på cd-rommerne. Men loven skal lige vedtages først...
Avatar billede bo.morville Nybegynder
17. januar 2001 - 14:49 #11
hotpop -> Hvor fra har du at det kun skulle være musik???? se nedenfor
Fsva. programmer er det en anden § i loven, hvorfor der stadig er en begrænset ret til kopiering af disse. (Denne ret er dog sjældent anvendelig da der softwarens licensbetingelser oftest er strengere)
Følgende er ordlyden fra det nye lovforslag. (sammensat med den gamle § 12 for det giver mening.
§ 12 Af et offentliggfort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug. Sådanne eksemplarer på ikke udnyttes på anden måde.

stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at (... Nye tekst...)
4) fremstille eksemplarer i digital form af databaser, når eksemplarfremstillingen sker på grundlag af en gengivelse af databasen i digital form, eller

5) fremstille enkelte eksemplarer i digital form af andre værker, medmindre det udelukkende sker til personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand.

I bemærkningerne til lovforslaget (kulturministeriets opfattelse af hvordan loven skal tolkes) findes:
Forslaget indebærer, at der kun gives adgang til kopiering af tekst, musik og billeder m.v. i digital form til personlig brug f.eks. med henblik på optagelse af radio- og tv-udsendelser til tidsforskudt brug, kopiering af en musik-cd til bilen, til sommerhuset eller til en walkman, kopiering til en opsamlings-cd og kopiering til en pc med henblik på elektronisk afvikling inden for husstanden. Derimod vil det ikke være tilladt at fremstille digitale eksemplarer, der bruges uden for den enkelte husstand, f.eks. kopiering til bekendte og skolekammerater. Det vil heller ikke være tilladt for køberen af et digitalt leveret musikværk at videresende musikværket via e-mail til venner og bekendte. Kopiering til personlig brug omfatter endvidere ikke kopiering som led i arbejde eller undervisning.

Avatar billede ricky Nybegynder
17. januar 2001 - 15:14 #12
HALLLO!!! lazerzap og prodic !!!
De nye lovforslag er p.t. IKKE GODKENDT!!! og derfor er det p.t. ulovligt - det kan da ikke være så svært at forstå... man kan sgu da ikke bare kopiere fordi at det står i et endnu ikke vedtaget lovforslag ???

Nogle politikere snakker også om at sætte hastighedsgrænsen op til 130km/t på motorvejen - ifølge jeres geniale udtalelser - kan man vel også allerede bare køre det nu ?
Avatar billede prodic Mester
17. januar 2001 - 17:16 #13
ricky : Du har helt ret, og læser du mit tidligere indlæg så ville du også have forstået at jeg siger at det pt IKKE er lovligt, men at det ved en eventuel godkendelse af det nye lovforslag vil blive lovligt at tage kopier af egne værker/købte ting.

Så dæmp lige tonen igen, og læs tingene igennem igen.
Avatar billede ricky Nybegynder
17. januar 2001 - 23:01 #14
prodic> jeg reagerer på at du skriver \"Så hvem der har ret nu, og hvem der får ret må være 50/50. Men pt. har Fatrix vel ret? \"

- og det er jo så noget vrøvl (pt.) :-)

jeg beklager at tonen fra min side ikke har været helt iorden... hvilket skyldes at jeg er p.... træt af at folk bare svarer og udgiver sig for at være vidende uden at have noget at ha\' det i.
Avatar billede prodic Mester
17. januar 2001 - 23:49 #15
ricky : \"Når nu der pr 01/04-01 bliver lagt afgifter på cd-pladerne må man så godt brænde musik, spil, dvd osv som man har lyst til ?? \"

Til det har jeg svaret at det pt. ikke er lovligt ud fra den tro(naiv eller ej), at der ikke er tale om et helt lovligt forbrug af CD\'ere.

Og med \"Så hvem der har ret nu, og hvem der får ret må være 50/50. Men pt. har Fatrix vel ret? \"
\", mener jeg at det ikke er lovligt(ret mig hvis jeg tager fejl), at brænde løst af alt muligt sjovt. Men at det på et senere tidspunkt bliver lovligt at brænde løst, så længe at det er ens eget. Igen snakker vi naturligvist om egne købte produkter og i den dur. Warez etc. bliver jo aldrig lovligt.

Det korte af det lange, er at pt. er det ikke lovligt i henhold til den betydning der ligger i udtrykket \"som man har lyst til\", da jeg tror der hentydes til ting af en ikke angiven herkomst. Og efter den eventuelle godkendelse af lovforslaget, så må man gerne brænde løst, så længe at det er ens eget. Man må så gerne lave 100 kopier af ens kopi-garagebands CD, hvis altså lovforslaget går igennem.

Og igen din afsluttende kommentar, den tager jeg personligt som en kritik, da den er skrevet i et indlæg henvendt til mig. Men du har da helt ret i det du siger med at for mange blander sig i for meget. Men såvidt jeg ved så er jeg da ikke helt ved siden af, hvis man altså forstår mit indlæg korrekt. Hvis jeg er helt ved siden af, så ret mig endeligt men ikke på den måde.
Avatar billede kent300686 Nybegynder
12. februar 2001 - 16:44 #16
Nej, det må man ikke.
Det er fordi at de ved man gør det alligevel, så de sætter prisen op.
Pengene går til musikere osv. som der skulle have haft flere penge for de albums der ikke blev solgt.
Avatar billede hotpop Novice
12. februar 2001 - 21:01 #17
kent300686> Helt rigtigt!