Avatar billede hondo Nybegynder
13. december 2003 - 12:35 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Gæstekonto og overførsel/install af programmer

Jeg skal holde en lille fest hvor folk kun må bruge min nyoprettede gæstekonto. Jeg vil give dem acces til mit mp3 dir, mediaplayeren, kazaa, og kazaa's shared folder, og intet andet.

Nogle der ved hvordan jeg får installeret programmer på en gæstekonto. Jeg har allerede prøvet at køre installen som administrator, men så kan gæsteprofilen stadig ikke se det nyinstallerede proggy.

Jeg mangler kun at få kazaa til at køre, så tror jeg at jeg har styr på det hele, også med at lukke mine drev, osv. af for andre end mig.
Avatar billede hondo Nybegynder
13. december 2003 - 12:43 #1
Måske en lille forklaring om hvordan systemet med gæstekontoen virker, ville også være dejligt tak. ;-)
Avatar billede cmoz Praktikant
15. december 2003 - 23:25 #2
I "C:\Documents and Settings" (Eng ver.) er alle mapperne for alle konti i xp. I mapperne er der Desktop/skrivebord, Start menu osv for hver bruger, incl gæstekontoen. Der er også en "All Users" mappe.

Hvis du laver en genvej til et program og kopierer den til "C:\Documents and Settings\BRUGERNAVN\Desktop" så vil den være på denne brugers skrivebord. Det samme gælder for Menuen Start.

Hvis du kopierer noget til disse mapper i All Users altså f.eks.: "C:\Documents and Settings\All Users\Desktop så vil alle brugere se hvad der er på dette skrivebord. Hvis du lave en specifik så bare kopier til Gæstekontoens mapper.

Hvis nogle af programmerne installeres til f.eks. C:\programmer vil gæstekontoen nok ikke have tilladelse til at skrive til disse mapper. Så hvis du f.eks. c:\programmer\mitprogram skal du sørge for at brugeren har skriverettigheder til mappen.

I XP Pro kan man slå det der hedder Simpel fildeling fra også kan man sætte tilladelse for Deling af manppen og for alm. tilgang til mappen, alstå hvem der må hvad på mappen.

En af måderne at slå simpel fildeling fra ved at gå ind i Kontrolpanel og vælge mappeinstillinger/folder options og vælge fanebladet view og fjerne fluebenet fra simpel fildeling.
Du kan ogs kigge på http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;307874
og se hvordan man ellers kan slå det fra, osv.

Prøv dernæst at højreklikke på en mappe i c:\programmer\ og se hvilke bruger der må hvad, ved at tage engenskaber på mappen og se under fanebladet der hedder Sikkerhed, som kun vises når man har slået Simpel fildeling fra.

Og husk hvis et program bruger andre mapper end den hvor det er installeret skal skriverettighederne også ændres derpå.
Avatar billede hondo Nybegynder
03. marts 2004 - 13:27 #3
Takker for forklaringen.......selvom jeg først læste den flere måneder efter....men læst blev den ihvertfald.....du får tak og points