Avatar billede johnny-nielsen Nybegynder
12. december 2003 - 22:02 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

fejlkode 109 i concorde

efter strømsvigt skriver min c5 nu når jeg vil lave en faktura: Fejl i fil c\c5win\c5data.dat under læsning i record=4821DE0/55 Fejlkode 109=checkfejl. checkciffer i læst data er illegalt.
Kan nogen hjælpe hurtigt da jeg bruger c5 hver dag
Avatar billede thesurfer Nybegynder
12. december 2003 - 22:43 #1
Da jeg ikke bruger C5, ville jeg gætte på at filen c:\c5win\c5data.dat er blevet beskadiget/korrupt pga strømsvigtet. Programmet har ikke kunne lukke filen ordentligt.
Du skal muligvis geninstallere programmet, hvis c5data.dat er en fil programmet bruger (altså ikke en af dine personlige filer).
Avatar billede johnny-nielsen Nybegynder
12. december 2003 - 22:45 #2
da du som du rigtig nok skriver ikke bruger c5 kan jeg ikke bruge det svar til noget, beklager
Avatar billede thesurfer Nybegynder
12. december 2003 - 22:47 #3
Jeg vil prøve på at finde noget info om fejlen.

Det med at et programmer, der ikke lukker ordentligt ned, kan skade filer, gælder for alle programmer. Selv Windows.
Avatar billede johnny-nielsen Nybegynder
12. december 2003 - 22:51 #4
c5data.dat er den fil hvor alt regnskab ligger i
Avatar billede thesurfer Nybegynder
12. december 2003 - 22:53 #5
Ja, det har jeg lige fundet ud af.. Jeg håber du har taget backup.
Nogle gode råd og tips:
http://www.it-syd.dk/Produkter/Navision_C5/Support/goderaadogtips/goderaadogtips.htm
Avatar billede thesurfer Nybegynder
12. december 2003 - 22:54 #6
Prøv at lave en kopi af c5data.dat, og lav det er kaldes en "indexering"..
"Under Generelt/Tilpasning/Vedligeholdelse/Database/Reindex database kan man foretage en fuld reindexering af ens database."
Avatar billede johnny-nielsen Nybegynder
12. december 2003 - 22:57 #7
Det er prøvet med samme resultat programmet er ved at køre kørslen check alt. Denne proces har stået på i cirka fire timer. Fejlen ligger helt sikkert i kartoteket FinKart
Avatar billede thesurfer Nybegynder
12. december 2003 - 22:59 #8
Ifølge mit link, kan indexeringen tage lang tid, afhængig af databasens størrelse..
Men har du taget backup? Og hvorfor er filen?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
12. december 2003 - 23:06 #9
prøv at lukke c5 ned, og omdøbe din c5data.dat til c5data_.dat, og derefter download denne fil til din c5 mappe:
http://www.conceptdata.dk/download/c5/RegnskabStandard/c5data.dat
derefter prøver du at starte programmet op igen.. se om du får fejl..
Avatar billede blacks Mester
12. december 2003 - 23:07 #10
Har du kørt Reindex af det ene kartotek FinKart?
Avatar billede johnny-nielsen Nybegynder
12. december 2003 - 23:08 #11
Ja men uden succes
Avatar billede blacks Mester
12. december 2003 - 23:10 #12
Filen er muligvis i stykker:

- Lav en scandisk
- Lav en Gem datastatus/check/fix
- Kopiere evt. C5data.dat over i en C5. Exportér USR-laget (kopiér evt. C5util.usr over i den nye)
- Det er ikke muligt at rette en smadret C5direct.sys
- Prøv at lave en multiexport af databasen. Går exporten ned med fejl/huller i
databasen, så er der kun backup tilbage..
Avatar billede johnny-nielsen Nybegynder
12. december 2003 - 23:32 #13
nu virker det mange tak for det
Avatar billede johnny-nielsen Nybegynder
12. december 2003 - 23:34 #14
hov, det var jo ikke mig der skulle have point, hvordan retter vi lige det
Avatar billede blacks Mester
12. december 2003 - 23:36 #15
Bare et spørgsmål, hvad fik dit problem løst? Det er altid rart at der er en løsning til andre også!
Avatar billede johnny-nielsen Nybegynder
12. december 2003 - 23:38 #16
punkt 2 i dit svar
Avatar billede blacks Mester
12. december 2003 - 23:50 #17
Ok Så beholder du bare pointene :-) God jul
Avatar billede johnny-nielsen Nybegynder
12. december 2003 - 23:51 #18
tak og i lige måde
Avatar billede mariaf Juniormester
13. december 2003 - 09:52 #19
Chekc og fix ordner stort set alle fejl, men resultatet er ret usikkert rent bogføringsmæssigt. Husk at checke op på alle posteringer, og på om der mangler poster eller er fejlreferencer. Revisoren kan blive ret negativ, hvis du ikke har en god forklaring på slettede poster :-)