Avatar billede mgudmand Nybegynder
12. december 2003 - 21:42 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

MAC - har to numre, hvilket er det rigtige??

Jeg skal sætte MAC -filter op på min linksys WL-Router.

Hvis jeg gør følgende: "Kør -> cmd -> config /all" så får jeg een "fysisk adresse" for mit trådløse netkort.

Hvis jeg istedet: højreklikker på netværksikonet i systemtray -> status -> understøttelse -> detaljer" så står der en anden fysisk adresse...

Hvilken skal jeg taste ind i routeren - gider ikke lige blive "lukket ude2 fordi jeg taster den forkerte!

Hilfe!?
Avatar billede riversen Nybegynder
12. december 2003 - 21:47 #1
det gør den altså ikke her, og det lyder også fuldstændig ulogisk..må man se et screendump af begge dele på skærmen på samme tid
Avatar billede kenp Novice
12. december 2003 - 21:49 #2
ellers pil dit wlankort ud (hvis det er et pmciakort) så står det på selvekortet go det er den du kan regne med.
Avatar billede mgudmand Nybegynder
12. december 2003 - 21:58 #3
Pillede kortet ud og fandt den rigtige adresse (som efter reboot i øvrigt står begge steder nu!)

Nyt problem: I min linksys router filtrere den de mac's FRA som jeg taster ind - jeg troede at man tastede de MAC's ind som man ville tillade.
Har jeg misforstået noget?
Avatar billede kenp Novice
12. december 2003 - 22:02 #4
det plejer altså også at være på den måde! du må have ændret en indstilling så det er omvendt!
Avatar billede mgudmand Nybegynder
12. december 2003 - 22:05 #5
Manualen siger:

To filter MAC addresses, do the following:

1. Click the Edit MAC Filter Settings button to open the MAC Filter page.

2. In the Filtered MAC Address dropdown menu, select the set you want to view. A total of 50 MAC address can be filtered. Filtering MAC addresses will block access to the Internet.

3. Enter the MAC Address in the field provided to prevent this computer from getting access to the Internet.

Kan det opfattes anderledes?
Avatar billede kenp Novice
12. december 2003 - 22:09 #6
næææ ikke som det står der? men det lyder skrupforkert! jeg tror det stadigvæk må være omvendt! for ellers er dit netværk jo pivåbent
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. december 2003 - 22:16 #7
Du kan typisk begge dele: blokere for enkelte MAC-adresser, eller tillade
enkelte MAC-adresser. Prøv at lede efter en anden menu eller indstilling.

(Det er ikke verdens bedste sikkerhed, da alle kan lave deres MAC-adresse om,
og alle kan høre hvilke MAC-adresser, der virker, men det er da lidt
bedre end ingenting)
Avatar billede mgudmand Nybegynder
12. december 2003 - 22:42 #8
der findes ikke andre steder at indstille det - leder efter firmware update pt...
Avatar billede mgudmand Nybegynder
12. december 2003 - 22:53 #9
Jeg har nyeste firmware (ver. 1.50), så det kan ike løses den vej...
Avatar billede mgudmand Nybegynder
12. december 2003 - 22:56 #10
Der findes en anden funktion, som er beskrevet her:

MAC Address Cloning allows you to assign the Router a MAC address,
which is a 12-digit code assigned to a unique piece of hardware for identification,
like a social security number. Some ISPs require that you register the
MAC address of your network card/adapter, which was connected to your
cable or DSL modem during installation. You can find your adapter's MAC
address by doing the following:
• If you are running Windows 95, 98 or Millennium:
Go to Start, Run, type in command, and press Enter. At the DOS
prompt, type winipcfg.
• If you are running Windows NT 4.0 or 2000:
Go to Start, Run, type in command, and press Enter. At the DOS
prompt, type ipconfig /all. The Physical Address with 12 digits is your
adapter’s MAC address.
Enter those 12 digits into the fields on this screen, and click Apply. This
“clones” your network adapter’s MAC address onto your Router, and prevents
you from having to call your ISP to change the registered MAC address to the
adapter’s MAC address.

Er det den - det virker lidt uldent!?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. december 2003 - 23:00 #11
Det er bare så du kan ændre selve routerens MAC-adresse - det er i hvert fald
ikke den du skal bruge. Jeg kigger på en anden router (andet fabrikat)
hvor det heller ikke er soleklart hvad man skal - jeg skal faktisk indtaste
en MAC-adresse og vælge "disabled", for hvis jeg vælger "enabled" vender
det forkert (ganske som du beskriver).
Avatar billede mgudmand Nybegynder
12. december 2003 - 23:11 #12
Jeg har fundet den nu! Den befandt sig ikke under "security" taben, men under "Wireless" -taben og var endda et underpunkt der (som ikke er beskrevet noget sted i manualen :-( ) kaldet "Wireless Network Access"

Synes ikke det er logisk men nu er det da løst - tak for støtten!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. december 2003 - 23:15 #13
Fint nok - men sikke da noget vrøvl jeg skrev før. Hvis man laver et
par negeringer og ombytninger, så passer det vist .... men glem det indlæg...
Avatar billede mgudmand Nybegynder
15. december 2003 - 19:20 #14
/// Lukketid
Avatar billede kenp Novice
15. december 2003 - 19:47 #15
og du syntes ikke nogen af os skulle have point?