Avatar billede hempler Nybegynder
12. december 2003 - 15:50 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

LG cd-rom drev

Jeg har netop fået Mandrake 9.2 og ville rigtig gerne installere det, men igår da jeg prøvede kunne jeg ikke. Jeg har købt Mandrake 9.2 hos Linuxpusheren, og på hans hjemmeside skriver han, at hvis man har et LG cd-rom drev skal man lige hente en opdatering. Dette har jeg gjort og jeg har flashet til den nye version. Da jeg så skulle installere Mandrake, får jeg en meddelelse hvor der stå at cd'en søger om access til cdrom'en. Her fryser den og kommer slet ikke videre. Det eneste jeg kan gøre er at slukke for computeren, og starte forfra. Dette kan jeg blive ved med.

Er der nogen der ved hvad der er galt, og hvordan jeg løser problemet??
Avatar billede JoeX2 Praktikant
12. december 2003 - 19:59 #1
Virker dit cdrom drev stadig?
Har du set Mandrake Installationens velkomst besked (Den hvor de kan trykke enter for at installere eller F1 for andet), eller stopper installationen før dette?
Avatar billede hempler Nybegynder
12. december 2003 - 21:07 #2
Mit cd-rom drev virker stadig. Jeg er kommet til velkomst beskeden, hvor man trykker enter for at starte installationen. Herefter kommer der en masse filer på skærmen, så skifter skærm billedet, og der kommer en lille blå boks, hvor der kommer den meddelelse, hvor der står at den søger efter access til cdrom'en. Håber det hjalp lidt.
Avatar billede hempler Nybegynder
12. december 2003 - 21:25 #3
kom lige til at lukke tråden, men nu skulle den være oppe igen.
Avatar billede bredker Nybegynder
12. december 2003 - 21:41 #4
Avatar billede JoeX2 Praktikant
12. december 2003 - 21:42 #5
Det hjalp da så meget som at dit cdrom drev ikke har taget skade. (Grunden til at du skulle opdatere dit cdrom drev, er at en atapi kommando som mandrake bruger til at bestemme typen af cdrom drev(type = brænder, dvd drev osv.), bliver forstået som en 'slet firmware' kommando i stedet. Mandrake bestemmer dog først typen af cdrom drev, når systemet startes første gang efter installationen er færdig.)

Det der sker når din computer fryser, er at installationen indlæser drivere til alle de enheder der ligner cdrom drev. Derefter undersøger den enhederne om de skulle indeholde filerne fra cden.

Normalt finder den alle ide og de fleste typer af scsi drev (det er både cdrom drev og harddiske), den søger også efter usb drev (eksterne cdrom drev og harddiske og digital kamera).

Hvilken type cdrom drev har du? (ide, scsi eller usb)
Hvor meget har du af alle de andre ting jeg nævnte?
Er din computer en bærbar?
Hvem er producenten af din computer? (dig selv?)
Hvor gammel er den?
Når den fryser, kan du så trykke Alt-F2?
Hvorfor har du lukket dette spørgsmål og givet dig selv alle point?
Avatar billede JoeX2 Praktikant
12. december 2003 - 21:47 #6
Du kan forøge antallet af point til spørgsmålet.
Avatar billede hempler Nybegynder
12. december 2003 - 21:49 #7
Det er et LG CRD-8400C cd-rom drev jeg har. Hvis du tænker på hvad jeg ellers har af drev, så har jeg kun 1 cd-rom drev og 1 harddisk. Min computer er en stationær, som jeg selv har "bygget", den indeholder en AMD XP 1800+, 640 MB RAM, 1 Quantium Fireball 6,4 GB harddisk, et ECS K7S5A bundkort. Computeren er fra sommeren 2002. Jeg kan ikke trykke Alt-F2 når computeren fryser.
Det var en fejl at jeg kom til at lukke tråden. Undskyld
Avatar billede JoeX2 Praktikant
12. december 2003 - 22:57 #8
Det ser ud til at dit drev er et ide drev, som understøtter atapi (efter opdateringen). Det er den slags der er lettest at få til at virke.

Quantium Fireball drev er en smugle specielle, men det er stadig ide drev så der burde ikke være noget problem der heller. (har selv installeret på et Fireball drev.)

Jeg kan ikke sige dig hvad der sker. LG CRD-8400C er et af de drev, som har indhold denne fejl fortolkning af atapi, hvilket skulle være løst nu da du har opdateret drevet. Jeg har dog en mistanke om at opdateringen ikke har gjort drevet helt "normalt".

Er det mulig for dig at bytte drevet ud med et andet for at se om det hjælper.

Hvis du ikke har andre drev, vil jeg foreslå at du fjerner drevet helt og laver en netwærksinstallation istedet.
Avatar billede hempler Nybegynder
13. december 2003 - 22:45 #9
Jeg har ikke mulighed for at lave en netværksinstallation da, jeg ikke er på nettet og vi ikke har et netværk. Tror du at det vil hjælpe hvis jeg prøvede at formatere min HD først, for derefter at prøve at installere Linux bagefter. Pt har jeg Windows XP liggende på den, kan det være at der er nogle konflikter mellem disse to systemer??
Avatar billede hempler Nybegynder
14. december 2003 - 21:03 #10
Er der virkelig ikke nogen der kan hjælpe mig???
Avatar billede hempler Nybegynder
15. december 2003 - 12:08 #11
Jeg har fået noget hjælp fra nogle andre, som sagde at jeg skulle lave en boot-disk. Det gjorde jeg, og den bootede fra disken, men for at installere Linux, så skal den jo læse fra cd'en, så den begyndte igen med at den søgte om access til cdrom'en. Er der en måde hvorpå man kan komme uden om denne meddelelse??
Avatar billede JoeX2 Praktikant
15. december 2003 - 19:38 #12
Nej, du kan ikke installere fra dit cdrom drev unden at læse fra dit cdrom drev. Jeg tror stadig at du kan installere fra computeren, hvis du anvender et andet cdrom drev.

Det er ikke nødvendigt at have internet for at kunne installere fra netwærk. Computeren du installere på skal bare have et netkort i computeren mens du installere på computeren og så en anden computer ved siden af (også med netkort).
Avatar billede justlinux Nybegynder
29. december 2004 - 16:10 #13
Prøv under opstart at trykke <f1> og derefter skrive :'linux ide=nodma' på tekstlinien, hvis den så stadig fryser tryk 'alt+f3' og 'alt+f4', og fortæl hvad der står de på sidste par linier...