Avatar billede aksone Nybegynder
12. december 2003 - 09:08 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

hvilken køler

Hejsa.
Jeg har brug for en køler skal ikke larme(SLET IKKE) skal ikke koste
en bondegård max, 350-400 :)
jeg ved ikke hvad i har brug for at vide men her er bundkort/kabinet:
http://www.hkautomation.dk/showproduct.php?backurl=productgroups.php%3Fid%3D154&id=603

"DX-01B-D-U Dragon Sort" - kabinet(kan findes på shg.dk)

håber der er hjælp at finde her, hvis i vil vide mere så bare spørg løs
så prøver jeg så godt jeg kan at svare :)

mvh aks.
Avatar billede mufoxe Nybegynder
12. december 2003 - 09:22 #1
Jeg vil anbefale Zalman CNPS 7000CU http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=ACZM006&Fane=COLD,COCOCP,COCOCP478

eller den ultimative

Thermal Right SLK947-U http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=ACTR006&Fane=COLD,COHS m. en pabst blæser http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=FAPP305&Fane=COLD,COFA,COFA92
Avatar billede aksone Nybegynder
12. december 2003 - 10:17 #2
det skulle gerne være til at købe det i shg.dk da jeg har ventet over 1måndede for at få sendt det hele og nu er jeg ved ar være godt træt af ikke at have en computer. Men jeg søger en køler til mit bundkort. Jeg har en 2.4 P4 :) pls help me :D
Avatar billede peet-49 Novice
12. december 2003 - 10:52 #3
www.ph-computer, se under køler JET7, den har manuel regulering, og er lydløs
Avatar billede aksone Nybegynder
12. december 2003 - 11:00 #4
har ikke kunne bruge nogle af disse ting :(, da jeg bor i århus vil jeg gerne have det fra shg men jeg ved ikke hvilken en der vil være go' til mig. Jeg har som sagt en P4 2.4 bundkort står helt øverst.

PS. hvad bruges kølerpasta til?
Avatar billede peet-49 Novice
12. december 2003 - 11:02 #5
Kølepasta bruges til, at aflede varmen fra processor. Det bliver smurt på kernen af processoren, hvorpå kæler bliver monteret.
Avatar billede peet-49 Novice
12. december 2003 - 11:06 #6
SHG har coolermaster 4, den er god og næsten lydløs, har også manuel regulering, den bruger jeg til min P4 3.06
Avatar billede aksone Nybegynder
12. december 2003 - 11:06 #7
hvor mange dB skal en køler min. køre med for ikke at larme?
jeg har masser af spørgsmål :P
Avatar billede peet-49 Novice
12. december 2003 - 11:06 #8
coolermaste earo4 hedder den vist
Avatar billede peet-49 Novice
12. december 2003 - 11:08 #9
25DB kan næsten ikke høres.
Avatar billede mufoxe Nybegynder
12. december 2003 - 11:24 #10
Du kan få Zalman kølere hos SHG. Den har en fremragende køleevne og manuel styring af RPM (omdrejningshastighed) på blæseren. Brugte den selv, før jeg skiftede over til vandkøling.
Avatar billede aksone Nybegynder
12. december 2003 - 11:26 #11
jeg har fundet den køler jeg skal bruge. Jeg vil sige mange tak for hjælpen fra jer begge :>
Lige her til sidst har jeg et spørgsmål igen:
Altså alle kølere passer til et hvilken som helst bundkort?
vil jeg lige vide inden jeg køber den og står med en for stor køler som over hovedet ikke passer til
Avatar billede mufoxe Nybegynder
12. december 2003 - 11:32 #12
Svaret er: Ikke altid. Det er lidt svært, idet de fleste bundkortproducenter overholder de clearing specifikationer, som Intel har fremsat. Desværre kan man ikke vide, hvem der ikke gør. Ved at bl.a. Epox er slemme til ikke at gøre det. Du kan evt. spørge forhandleren, det gjorde jeg, da jeg anskaffede mig Zalman'en. De var meget behjælpelige med at prøve den i bundkortet, inden jeg købte.

Du kan under alle omstændigheder altid få kølere byttet, hvis det viser sig at den ikke passer. Tror dog ikke at det er så stort et problem med Zalman, idet den ikke er voldsom stor.
Avatar billede mufoxe Nybegynder
12. december 2003 - 11:34 #13
BTW ... 25db er som en hvisken, men hvis du sidder i et rum, hvor der kun er dig (som sidder helt stille) og computeren, så skal vi altså ned på 12db (gerne lavere), for at man vil opfatte det som lydløst. Det er specielt vigtigt, når vi snakker om kabinetblæsere. Interne blæsere på f.eks. CPU køleren kan man ofte slippe afsted med lidt højere lydniveau. Helt lydløst er det 12db, men ellers vil jeg sige at 20db så absolut er acceptabelt.
Avatar billede aksone Nybegynder
12. december 2003 - 11:35 #14
okay mange tak jeg spøger dem ude i shg :>
mange tak!
Avatar billede aksone Nybegynder
12. december 2003 - 11:43 #15
PRODUCENT: CoolerMaster
MODEL: Fujiyama IHC-L71
LAGERSTATUS:
REKLAMATIONSRET: 24 Mdr.
SERVICE: Reklamation formidles af shg.dk
Kontakt support@shg.dk eller 87342201

YDERLIGERE INFO:
INDPAKNING: Retail
SOKKELTYPE:
- Intel sokkel 478:
- Celeron 478
- Pentium4 478
OMDREJNINGER: 2500 RPM ±10%
MAX LUFTGENNEMSTRØMNING: 20.5 CFM
NOISE LEVEL: 25.0 dBA
LEJER: Ball Bearing
FAN MÅL: 83x70x50 (b×d×h)
FORVENTET LEVETID: 50000 timer
STRØMTILSLUNING: 3 pins
VÆGT: 708gram
ANBEFALES:
- shg.dk:
- Celeron 478 -> 3000 MHz
- Pentium4 478 -> 3600 MHz
- CoolerMaster:
- Celeron 478 -> 3000 MHz
- Pentium4 478 -> 3600 MHz
tror i ikke den vil kunne passe til http://www.hkautomation.dk/showproduct.php?backurl=productgroups.php%3Fid%3D154&id=603
Avatar billede mufoxe Nybegynder
12. december 2003 - 11:50 #16
BTW Coolermasteren er kun pæn at se på. Den har ikke særligt gode køleegenskaber.
Avatar billede aksone Nybegynder
12. december 2003 - 11:58 #17
vil du så forslå den Zalman'en?
Men Coolmasteren er den ikke ok? den skal ikke være vild jeg skal bare en der er nogen lunde og der ikke larmer.
Avatar billede mufoxe Nybegynder
12. december 2003 - 12:03 #18
Du kan ligeså godt få en som køler masimalt og som på samme tid ikke larmer. Det er to kriterier, som Zalman kølere opfylder. I sidste ende er beslutningen din. Det ville være en god idé at læse lidt reviews, hvis du kan vente nogle timer med at købe :) De skulle gerne bekræfte, hvad jeg skriver her.
Avatar billede peet-49 Novice
12. december 2003 - 12:22 #19
Takker.
Avatar billede aksone Nybegynder
12. december 2003 - 12:25 #20
mufoxe > det er self. rigtigt nok!. Men er der ikke et mærke der er nogen lunde lige så godt f.eks "ThermalTake" laver de optimale kølere?
Avatar billede mufoxe Nybegynder
12. december 2003 - 12:27 #21
Det er meget vanskeligt at sammenligne på mærker. Jeg kan godt se motivationen, da det er nemt at have med at gøre :) Svaret er at de fleste producenter lave både highend og lowend kølere og den eneste måde at finde ud af om en given køler er noget værd, er at spørge her eller læse reviews.
Avatar billede aksone Nybegynder
12. december 2003 - 12:31 #22
hm okay :( jeg har bare ikke rigtig tid til ;) jeg er på arb. :/ og min comp virker jo ikke der hjemme. Men har du nogen "xp" med disse kølere? ThermalTake'n køre helt ned til 21dB det er fint til mig. Men det var bare om ThermalTake køler optimalt. damn det svært det her :D
Avatar billede mufoxe Nybegynder
12. december 2003 - 12:39 #23
Jeg er ikke helt sikker på, hvor ThermalTAKE køleren passer ind i denne her diskussion (første gang, jeg ser den nævnt). De kølere som ER nævnt vil jeg rangordne således ThermalRIGHT SLK947-U > Zalman CNPS 9000Cu > Coolermaster Jet9.
Avatar billede aksone Nybegynder
12. december 2003 - 12:59 #24
ok. Men skidt pyt du skal have mange tak alligevel! Men jeg tror bare jeg spøger ude i shg mon ikke de kan vejlede mig hen til den rette køler til mig :) håber jeg da!.

go' jul.