Avatar billede kdyg Nybegynder
11. december 2003 - 19:03 Der er 6 kommentarer

Opdateringshastighed eller hvad?

Jeg har købt et digital kamera i aldi. Når jeg tager billeder, der bevæger sig en smule blive de slørede. Tager jeg derimod billeder der "står stille" bliver billedet fint!

Ringede til hotline for at høre ad hvordan man kunne ændre dette, og de sagde at det var opdateringshastigheden på kameraet.

Er det noget fis han har sagt eller er det sandt nok?

Er lidt i tvivl her.. Hvad gør jeg?
Avatar billede ird Praktikant
11. december 2003 - 19:13 #1
Jeg har faktisk lidt af samme problem. Købte selv for et stykketid siden et kamera fra Aldi, og får det samme sløret billede. Har derefter snakket med en ven, som har lidt styr på dette. Han giver samme forklaring som du selv har fået. Om der kan gøres noget ved dette tvivler jeg stærkt på :))

Har selv bare lært at leve med det ,da kameraet ikke var så dyrt .)
Avatar billede ird Praktikant
11. december 2003 - 20:05 #2
Ved ikke om mit svar kunner bruges eller ej, men smider et svar i tilfælde :)

Synes dog ikke dette er 200 point værd!

Ellers afviser du bare

Ha en god jul
Avatar billede henninga Novice
11. december 2003 - 20:17 #3
Det de kalder "opdateringshastighed" må være lukketid.
Har kameraet et dårligt objektiv skal det have meget lys for at tage billeder og hvis det ikke får lys nok vil det forlænge lukketiden således at billeder i bevægelse bliver slørede.
Det er den korte forklaring på fænomenet.
Avatar billede kdyg Nybegynder
11. december 2003 - 22:32 #4
Bruger jeg blitz er der ingen problemmer, kun når jeg ikke bruger. Derfor så det jo have noget med lyset at gøre. Tak for svar henninga!
Avatar billede henninga Novice
11. december 2003 - 22:41 #5
OK
Her er iøvrigt en god side om digital foto (hvis du vil vide mere :o)
http://www.digital-fotografering.dk/
Avatar billede jesperhaun Nybegynder
18. december 2003 - 13:47 #6
Aldis kamera giver ikke mulighed for at ændre ISO-hastighed, lukkertid eller blænde, hvilket reelt er, hvad du har behov for. Kameraet understøtter lukkertider fra 2 sekunder til 1/500 sekund, og det sidste er godt nok til motiver i bevægelse, men kameraet vil kun vælge den hastighed, hvis der er (ganske) meget lys. Der er derfor ingen løsning. Fotograferer du indendørs i dårligt lys, skal du bruge flash. Så vil kameraet vælge 1/60 sekund, og det er ikke godt nok til fx børn, der løber. Du kan som sagt ikke ændre disse indstillinger, men du kan sandsynligvis finde ud af, hvad kameraet har valgt - bagefter ved at bruge en Exif-læser. Den kan hente disse data ud af billederne. Så kan du i hvert fald få nogle erfaringer, så du ved, hvad kameraet vælger i forskellige situationer. Du kan læse om og downloade et gratis Exif-program her:

http://www.haun.dk/index.php?mode=1&artid=64