Avatar billede hbl Nybegynder
11. december 2003 - 14:34 Der er 8 kommentarer og
4 løsninger

cpr.nr.

Jeg modtager mange cpr.nr. og tit er de angivet uden 0.
Hvordan får jeg indsat dette 0. Er det muligt blot ved en ændring af formatteringen?
Hvad den bedst formatteringsposition for cpr.nr.?
MVH
Hans Henrik se eks. nedenfor

indtastet    resultat    formatteret
0405560077    405560077    standard

040556-0077    040556-0077    standard

0405560077    0405560077    tekst

040556-0077    040556-0077    tekst

0405560077    405560077    cpr.nr.

040556-0077    040556-0077    cpr.nr.
Avatar billede detnemt Nybegynder
11. december 2003 - 14:38 #1
For at vise foranstillede nuller kan du sætte en quote (')foran f.eks. '0405560077', gør  du dette, vil Excel vise 0405560077.

Mvh. Kim
Avatar billede detnemt Nybegynder
11. december 2003 - 14:39 #2
Eksemplet skulle naturligvis kun være med éen quote altså: '0405560077
Den sidste skal ikke være med.
Avatar billede b_hansen Novice
11. december 2003 - 14:44 #3
Et alternativ kan være at oprette et brugerdefineret format. På den måde tages der højde for, at det foranstillede nul ikke indtastes.
11. december 2003 - 14:48 #4
kim.n's forslag svarer til, at du formaterer som tekst.

Om det er bedst med eller uden bindestreg er lidt individuelt. Det vigtigste er bare at det er ensartet, det gør det lettere at håndtere. Hvordan modtager du disse CPR-numre.
Avatar billede overchord Nybegynder
11. december 2003 - 14:48 #5
Hvis du inkluderer bindestregen ved indtasingen skulle excel selv finde ud af at definere CPR-nummeret som tekst hvorfor der ikke skulle vaere noget problem.

Alternativt, hvis du f.eks opretter et custom format til celler der hedder:
000000-0000 og efterfoelgende indtaster et cprnummer som en lang raekke numre vil den automatisk indsaette det foerste nul og bindestregen.
Avatar billede b_hansen Novice
11. december 2003 - 14:49 #6
Det gøres ved at markere cellerne, højreklikke på markeringen og vælge "formater celler".
På fanebladet "Tal" vælges brugerdefineret og i feltet "Type" indtastes "0#####-####" (Uden anførselstegn)
Avatar billede hbl Nybegynder
11. december 2003 - 15:01 #7
Tak for jeres svar.
Min udfordring er at jeg ofte får lange lister op til 2000 cprnr.. Typisk vil ca. 1/3 være uden 0, og dem kan jeg så ikke modelere som jeg gerne ville.
Jeg kan være proaktiv og formatere de lister, jeg benytter med custom format"000000-0000". og jeg kan i forhold til et cpr.n. eller et par flere indsætte dette quote,.
Men ofte får jeg lister som er ikke er genereret på mine formaterede filer, og hvordan får jeg så på en let måde ændre disse ubrugelige cprn.r.. Kan jeg blot ved at ændre formatteringsstatus, få 0 med, eller hvordan gør jeg ?

Med venlig hilsen

Hans Henrik
Avatar billede detnemt Nybegynder
11. december 2003 - 15:05 #8
Hvis du gør som b_hansen skrev, marker cellerne, custom format 0#####-#### så kommer der foranstillede nuller på dem der mangler... jeg kendte ikke selv fukntionen, men det virker.
11. december 2003 - 15:06 #9
Opret det brugerdefinerede format som beskrevet ovenfor.
Marker kolonnen indeholdende de uformaterede CPR-numre
Vælg Formater->Celler, fanen Tal, og vælg det Brugerdefinerede format
Avatar billede b_hansen Novice
11. december 2003 - 15:07 #10
så tror jeg, at den letteste løsning er at rense dine cpr-nr. Start med at lave en søg og erstat på bindestregen. Den skal udskiftes med "ingenting". Herved skulle du gerne få en liste med cpr-nr, der er enten er består af 9 eller 10 tegn.
Nu kan du så i en ny kolonne lave en =HVIS(LÆNGDE(A1)=10;TEKST(A1;0);"0"&A1).

Så skulle du gerne have en ny kolonne bestående af 10-cifrede cpr-nr, der er formateret som tekst.
Avatar billede b_hansen Novice
11. december 2003 - 15:09 #11
Jeg forstår problemet derhen, at cpr-numrene kan være indtastet som vinden blæser. Nogle med bindestreg, nogle uden. Nogle formateret som tekst og dermed 10-cifret, og andre som tal og dermed muligvis 9-cifret.

Er det korrekt?
Avatar billede hbl Nybegynder
11. december 2003 - 15:43 #12
Kære alle

Jeg føler mig i himlen, jeg har checket bruger formattet - det virker
Til B hansen, så kommer de som vinden blæser, men jeg har netop checket erikjuuls forslag af kl. 15.06 og det virker også

Jeg er meget tilfreds og glad.
Jeg har fået løst mit problem.

mvh
Hans Henrik