Avatar billede trucrew2003 Nybegynder
11. december 2003 - 12:55 Der er 10 kommentarer

løsningen på de spørgsmål , der er stilt?

Er der nogen som kan hjælpe mig med denne her opgave?
og jeg siger på forhånd tak

Opgave i netværk

Møbelfabrikken Danish Design A/S, som ejes af direktør Hans Jensen, producerer og sælger borde, stole, senge  osv.

Organisatorisk er fabrikken opdelt i flere afdelinger. Salgsafdelingen ledes af Per Hansen, der har 3 sælgere, som dækker alt salg i Danmark, 2 konsulenter, der tager sig af eksportsalg, samt en fælles ordreekspedition med 2 salgsassistenter. Til støtte for salgsarbejdet findes en reklamefunktion på 1 1/2 personer.

Produktionen forestås af en driftsleder, 3 værkfører samt en produktions-planlægger. Hver værkfører har 10-12 medarbejdere. Under indkøbschefen har man 2 lagre - råvarer og færdige produkter -, der ledes af hver sin lagerforvalter.

I administrationen er der ansat en bogholder samt 3 kontorassistenter, der alle tager sig af bogføring, fakturering og kassen.

Udviklingsarbejdet for nye møbler varetages af en designer sammen med Hans Jensen. Edb-funktionen varetages af en systemansvarlig under Hans Jensens ansvar.

Danish Design har i dag et håbløst edb-system og har derfor kontaktet dig som IT-konsulent for at få udarbejdet et oplæg til et edb-system, der er fremtids-sikret ,idet Hans Jensen ønsker at kunne udnytte alle de muligheder, der er med Informationsteknologien i dag. Danish design A/S’ kontaktperson er IT-ansvarlig Ingolf Tomasson.

Oplægget bør indeholde:

 Konfigurationstegning over et kommende netværk – både LAN og WAN

 Specifikation af PC’ers og Server’s størrelser

 Udarbejd et prisoverslag
Avatar billede NanoQ Nybegynder
11. december 2003 - 13:41 #1
Jeg kan snildt hjælpe dig med opgaven, da jeg bla. lever af netop at designe komplekse netværk.

Men jeg vil ikke lave opgaven for dig. Lav et løsningsforslag, og jeg skal gerne komme med konstruktiv input.
Avatar billede trucrew2003 Nybegynder
05. januar 2004 - 10:19 #2
tak for hjælpen men kan du idet mindste så ikke hjælpe mig lidt igang, da jeg på nuværende tidspunkt står på bar bund
Avatar billede NanoQ Nybegynder
05. januar 2004 - 10:26 #3
Start med at tegn et simpelt diagram over hvordan du kunne forestille dig netværket kunne hænge sammen (opdelt i logiske segmenter). Efterfølgende kan man begynde at udvælge enkelte komponenter, og fastlægge sikkerhedsstrategi.
Avatar billede trucrew2003 Nybegynder
05. januar 2004 - 10:43 #4
okay tak for det... hvordan faslægger jeg de forskellige komponenter samt sikkerhedssraategien....
Avatar billede NanoQ Nybegynder
05. januar 2004 - 10:45 #5
I første omgang går det ud på at fastlægge hvem der må hvad. Både i huset og fra ydersiden (WAN + internet)
Avatar billede trucrew2003 Nybegynder
05. januar 2004 - 10:56 #6
men jeg må ærligt indrømme at det er meget svært... ville være yderst taknemmelig hvis du gad at lave bare starten af opgaven så jeg fik et lidt bedre skub igang! jeg har deadline imorgen... og på forhånd mange
tak...
Avatar billede NanoQ Nybegynder
05. januar 2004 - 11:23 #7
Det er lidt farligt. Jeg ved jo ikke hvilke terminologier du skal bruge/forventes at bruge. :)
Avatar billede trucrew2003 Nybegynder
06. januar 2004 - 09:58 #8
okay, men elles tak... hvordan specificere jeg pc´er og severens størrelse
Avatar billede trucrew2003 Nybegynder
06. januar 2004 - 10:22 #9
og på forhånd tak endnu engang....
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. januar 2004 - 10:34 #10
Umiddelbart ville jeg sige standard kontorpc'er + et par kraftige workstations til udvikling (CAD) og marketing (grafisk produktion).

Servervalget afhænger af sikkerhedsniveau. Ydelsen er ikke væsentlig, men jeg vil anbefale diske i RAID 5.