Avatar billede mazdapede Nybegynder
16. januar 2001 - 09:38 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

Disk boot failure

Jeg er på ingen måde it-ekspert og er løbet ind i det problem, at min pc ikke vil starte op.

Der gives følgende fejlmeddelelse:

\"Disk boot failure, insert system disk and press enter\"

Hvad gør jeg?

m.v.h.

mp
Avatar billede xtom2 Nybegynder
16. januar 2001 - 09:44 #1
Prøv at fjerne disketten fra A:-drevet? =)
Avatar billede wisen Nybegynder
16. januar 2001 - 09:48 #2
...ellers er din harddisk \"fucked up\" og du skal geninstallere f.eks. Windows...
Avatar billede tarantula Nybegynder
16. januar 2001 - 09:48 #3
Dit problem er at der sidder en diskette i dit diskettedrev og vil derfor ikke starte op da den leder efter en såkaldt bootdisk.. altså en startdiskette men da din diskette ikke er en startdiskette kan den ikks starte op...
prøv at fjerne disketten og derefter trykke på enter.
håber det hjælper
Rene
Avatar billede mazdapede Nybegynder
16. januar 2001 - 09:48 #4
Hej xtom

Som nævnte jeg er ikke ekspert =

hvordan gør jeg rent praktisk?

m.v.h.

mp
Avatar billede tarantula Nybegynder
16. januar 2001 - 09:48 #5
HOv det skulle have været et svar *Ss*
Avatar billede wisen Nybegynder
16. januar 2001 - 09:50 #6
Er der en diskette i diskettedrevet ? Hvis nej skal du formatere din harddisk og geninstallere f.eks. Windows...
Avatar billede tarantula Nybegynder
16. januar 2001 - 09:50 #7
Du trykker på knappen på dit diskettedrev og tryk på ENTER!
Rene
Avatar billede mazdapede Nybegynder
16. januar 2001 - 09:51 #8
Hej Tarantula

Jeg har set efter, der er ingen diskette i diskettedrevet

m.v.h.

mp
Avatar billede tarantula Nybegynder
16. januar 2001 - 09:53 #9
Hmmm så er det din harddisk der er fucked op... prøv at formatere og geninstallere windows !
Rene
Avatar billede vandhunden Nybegynder
16. januar 2001 - 09:53 #10
Så er der lort i dit windowsboot. Prøv så evt at starte computeren med en bootdisk, hvis du har sådan en. Den lavede du maybe da du installerede windows, ellers kan du måske låne en af en ven.
Avatar billede mazdapede Nybegynder
16. januar 2001 - 09:58 #11
Hej alle der har svaret

Jeg takker foreløbig for svarene og vil prøve de anviste muligheder.

m.v.h.

mp
Avatar billede vandhunden Nybegynder
16. januar 2001 - 09:58 #12
Hvis du kan boote med en bootdisk, kan du prøve at skrive:

fdisk /mbr

Det har en enkelt gang løst problemet for mig.
Hvis det stadig ikke virker hedder det \"format c:\", men lad det være den sidste mulighed hvis du som du siger ikke er expert...
Avatar billede mazdapede Nybegynder
16. januar 2001 - 10:25 #13
Hej igen

Jeg har talt med en kollega - som er it-mand - og han er overbevist om, at min harddisk skal udskiftes. Er der nogen der har kommentarer til det?

m.v.h.

mp
Avatar billede wisen Nybegynder
16. januar 2001 - 10:29 #14
Udskiftes er nok lige i overkanten som første udvej. Prøv om den kan formateres først, går det godt, så skulle der ikke være noget i vejen. Hvor gammel er den ?
Avatar billede mazdapede Nybegynder
16. januar 2001 - 10:32 #15
Hej Wisen

Den er vel en 6-7 år - jeg har fået den af min bror, som fik en ny.

Hvad er i øvrigt fremgangsmåden. når jeg skal formatere den?

m.v.h.

mp
Avatar billede wisen Nybegynder
16. januar 2001 - 10:38 #16
Ja, 6-7 år, så er den nok tjenlig til udskiftning, men det er ikke sikkert at det er nødvendigt. For at formatere den, skal du have en bootdiskette. Hvis du ikke har een, så kan du nok finde en på http://www.bootdisk.com på disketten skal der ligge filen format.com . Boot fra disketten, og når dos-prompten kommer skriver du format c: Harddisken bliver derefter formateret. Derefter skal du bruge en windows-cd og installere Windows derfra. Bootdisken skal derfor også indeholde en cd-rom driver...
Avatar billede mazdapede Nybegynder
16. januar 2001 - 10:46 #17
Hej Wisen

Tak for det

m.v.h.

mp
Avatar billede hotpop Novice
16. januar 2001 - 12:50 #18
boot på start diskette og skriv \"sys c:\" (uden \") dette gør at du kan boote på din harddisk!
Avatar billede lotte48 Nybegynder
16. januar 2001 - 19:26 #19
Præcis samme problem har jeg min min \"reservedisk\", hvorpå alle mine vitale backupfiler ligger. Jf. mit \"Download fryser\"-spørgsmål igår.
Derfor tillader jeg mig at stille spørgsmål i denne tråd - også i håb om at det kan bidrage til mazdapede\'s problemløsning.

Jeg ved, at den win97SE, der ligger på min disk er syg, men er den eneste mulighed for at komme i kontakt med disken, at denne formateres???

Er der ingen andre muligheder for at \"tappe\" filerne før formattering???
Avatar billede vandhunden Nybegynder
16. januar 2001 - 20:28 #20
Der er et firma der hedder IBAS der kan rekonstruere data, men det er både dyrt og øhh dyrt.

Du kan da altid sætte HD\'en i en anden computer og kopiere filerne før du formaterer. Det ville jeg klart gøre. Hvis HD\'en er så ficked up at du ikke kan kopiere dataene, så kan scandisk som regel finde filerne, også hvis du gør det fra en anden computer der virker. Det er nok det bedste råd... Altså sæt den i en computer der kan boote fra HD\'en i forvejen, så der er to HD\'er i den. Kopier så fra den ene til den anden...
Avatar billede lotte48 Nybegynder
16. januar 2001 - 21:35 #21
Det har jeg ikke prøvet før (at montere den i en anden PC).

Vil du forklare jumper-sætning, kabling.
Skal der ændres i BIOS osv,osv.
Avatar billede bossen34 Nybegynder
17. januar 2001 - 03:49 #22
Du skal helt klart ikke formatere din hd, du skal bare skrive sys c: sådan som hotpop skrev.
Avatar billede mazdapede Nybegynder
17. januar 2001 - 07:54 #23
Hej Wisen m.fl.

Jeg har nu prøvet hente en bootdisk fra bootdisk.com (Windows95 a og b) og prøvede at boote fra denne, men der skete ikke en skid!!.

Kan jeg så regne med, at harddisken skal skiftes?

m.v.h.

mp
Avatar billede wisen Nybegynder
17. januar 2001 - 07:55 #24
Startede computeren ikke, eller virker HD stadig ikke ?
Avatar billede mazdapede Nybegynder
17. januar 2001 - 07:57 #25
Computeren startede ikke
Avatar billede wisen Nybegynder
17. januar 2001 - 08:02 #26
Er computeren sat til at starte fra A: drevet som \"første prioritet\" i BIOS opsætningen ?
Avatar billede mazdapede Nybegynder
17. januar 2001 - 08:05 #27
Hej igen

Nu er vi på et niveau, hvor jeg ikke kan være med.

Jeg har vist set på opsætningen, men kan ikke huske hvordan den er sat til at starte.

m.v.h.

mp
Avatar billede wisen Nybegynder
17. januar 2001 - 08:09 #28
..Tænd computeren, tryk på \"DELETE\".. så kommer BIOS opsætningen. Herunder skal du finde et punkt der hedder noget med \"boot sequence\" i en af menuerne ( Kan ikke huske hvad den hedder). Den skal stå til A: C: ... (ER DER ANDRE DER KAN HJÆLPE HER....)
Avatar billede wisen Nybegynder
17. januar 2001 - 08:38 #29
Fik du det til at virke ?
Avatar billede mazdapede Nybegynder
17. januar 2001 - 08:41 #30
Nej jeg har ikke prøvet endnu (jeg er på arbejde), men jeg acepterede alligevel svaret med håb om, at jeg kan bruge det
Avatar billede wisen Nybegynder
17. januar 2001 - 08:42 #31
Ja, ok. Det håber jeg....
Avatar billede vandhunden Nybegynder
17. januar 2001 - 12:02 #32
Du behøver ikke ændre i dine BIOS-settings. Du skal bare sørge for at jumperne sidder rigtigt. Der er to IDE-kabler i en computer, hvorpå der sidder to stik. Du kan altså tilkoble 4 IDE-enheder til computeren. Hvis du sætter din HD på et kabel hvor der sidder en harddisk i forvejen, skal du søge for at dine jumpere står til slave hvis den anden er på master og omvendt hvis den anden er slave.

Det er ikke altid man kan få det til at virke, det eneste der er at gøre er at bytte rundt på enhederne indtil det virker. Bare husk:

Når der er to enheder på et kabel skal den ene stå på master og den anden på slave. Det er ligemeget hvilket kabel du bruger.
Avatar billede mazdapede Nybegynder
23. januar 2001 - 08:33 #33
Hej bidragydere

Nu er problemet løst!!!

Min computer har været til eftersyn hos en edb-mand.

Han fik slettet noget gammelt skidt(golfspil etc.) fra hardsisken, som tilsyneladende var ved at være fyldt op.

Den var altså ikke stået af eller noget lignende, men bare fyldt til randen.

m.v.h.

mp
Avatar billede hotpop Novice
23. januar 2001 - 12:49 #34
Og dermed kunne Windows jo íkke bruge sin swapfil... Selvfølgelig!!!
Godt du fik løst problemet!

MVH
Hotpop
Avatar billede wisen Nybegynder
23. januar 2001 - 12:50 #35
Hmm, der er noget der ikke hænger sammen....
Avatar billede hotpop Novice
23. januar 2001 - 12:53 #36
WINDOWS KAN IKKE STARTE HVIS DEN IKKE KAN FÅ LOV AT UDVIDE SIN SWAPFIL - OG JA; DEN ER I BRUG LIGE FRA BOOT AF!

***********
***WISEN***
***********

Hvad hænger ikke sammen???
Avatar billede wisen Nybegynder
23. januar 2001 - 12:57 #37
Nå, ja, der er da ingen grund til at blive spydig.. Men mine encounters med \"Disk boot failure, insert system disk and press enter\" har været i forbindelse med at computeren ikke kunne finde noget at boote fra.. Og derfor kan swapfilen da ikke være i brug.. Men du ved åbenbart bedre, den står for din regning...
Avatar billede hotpop Novice
23. januar 2001 - 12:59 #38
ikke spydig.... Caps Lock var slået til ved en fejl og det var kun en forklaring på at windows ikke kan boote hvis den ikke kan få lov at arbejde med swapfilen fra start af...

SORRY ;-)
Avatar billede wisen Nybegynder
23. januar 2001 - 13:01 #39
Ok... Nej så langt kan jeg godt følge dig, men som sagt/skrevet, så har jeg selv kun oplevet det i forbindelse med, at computeren _slet_ ikke kunne boote, og windows derfor slet ikke prøvede at starte...
Avatar billede hotpop Novice
23. januar 2001 - 13:04 #40
ok, vi har hekt tydeligt forskellige oplevelser hvad det angår, men hvad, så er der jo større chance for at en eller anden stakkel vil få løst sit problem på den ene eller anden måde...
Eller også bliver han/hun pisseforvirret...  **gg**
Avatar billede wisen Nybegynder
23. januar 2001 - 13:05 #41
Jeps... 73 de wisen