Avatar billede luftballon Nybegynder
10. december 2003 - 10:50 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Tilgå en .Net dll fra en alm. ASP-side/VB6

Hej

Jeg har nogle alm. ASP sider, der skal have data fra nogle web-services. Alt arbejdet med web-services har jeg lavet i .Net (C#) og placeret i en dll og det virker :-)

Nu kommer spørgsmålet: Hvor tilgår jeg en dll, der befinder sig i .Net frameworket fra fx en ASP side? Så vidt jeg har fundet ud af kan man ikke benytte den normale måde med at registre dll'en på serveren.

Jeg har fundet nogle halvdårlige forsøg på at beskrive fremgangsmetode på ovenstående, men ikke noget brugbart/forståeligt. Så det jeg efterlyser en forståelig step by step fremgangsmetode.

/Henrik
Avatar billede burningice Nybegynder
10. december 2003 - 11:22 #1
du skal lave en COM-Wrapper til din dll så du kan tilgå den fra systemer der bruger COM som interface.
Avatar billede luftballon Nybegynder
10. december 2003 - 11:28 #2
ja - det har jeg også læst noget om, men jeg er lidt i tvivl om hvordan?
Avatar billede mufoxe Nybegynder
10. december 2003 - 16:03 #3
Jeg har selv anvendt følgende link til inspiration: http://www.codeproject.com/dotnet/nettocom.asp
Avatar billede luftballon Nybegynder
11. december 2003 - 14:21 #4
hmm ja ikke dårligt, men lidt overkill i forhold til det jeg søger..
Avatar billede mufoxe Nybegynder
11. december 2003 - 14:23 #5
Der er ikke så mange andre måder at gøre det på. Tro mig, det er langt nemmere at det umiddelbart synes.
Avatar billede luftballon Nybegynder
11. december 2003 - 14:32 #6
Er det virkeligt nødvendigt at lave interfaces? Jeg troede at det var muligt  at ekspose en public funktion direkte.
Avatar billede luftballon Nybegynder
11. december 2003 - 14:34 #7
fx hvormeget skal der laves for at gøre denne simple klasse tilgængelig?

using System;

namespace tester
{
    public class tal
    {
        public int tal(int tal1, int tal2)
        {
            int result = tal1 + tal2;
            return result;
        }
Avatar billede mufoxe Nybegynder
11. december 2003 - 14:35 #8
Det ved jeg faktisk ikke. Har som sagt gjort, hvad den guide fortalte mig og det virkede, så jeg har ikke undersøgt det nærmere. Du kan prøve at smide attributten på den metode, som du ønsker eksponeret og se, om du kan tilgå den. Umiddelbart vil jeg sige nej, men jeg kan tage fejl :)
Avatar billede luftballon Nybegynder
11. december 2003 - 14:36 #9
sorry den hedder naturligvis

    public int add(int tal1, int tal2)
Avatar billede mufoxe Nybegynder
11. december 2003 - 14:36 #10
Følg guiden. Der skal lige præcis det til, som står beskrevet deri ;)
Avatar billede luftballon Nybegynder
11. december 2003 - 14:37 #11
Ok - takker. Det prøver jeg lige.
Avatar billede luftballon Nybegynder
11. december 2003 - 14:56 #12
Tjaa hvor svært kan det være:
Min lille step by step vejledning i visual studio er som følger:
1) Opret et nyt class libary
2) Lav din klasse
3) Sæt register for COM interop = true (under configuration propeties - advanced - build)

vupti så er den der. Lige til at benytte i fx VB6:-)

Tak for hjælpen mufoxe - er det ok at vi deler pointene?