Avatar billede mgudmand Nybegynder
10. december 2003 - 10:19 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Sikkerhed ved simpelt trådløst netværk

Først lidt bagrund:
En af mine venner har en nyere bærbar computer med indbygget trådløst netkort. Det resulterer i at han utroligt mange steder (bl.a. i min og hans egen lejlighed) kan komme på internettet - vel at mærke uden at vide hvor adgangen er henne (den er nemlig hverken i min eller hans lejlighed).

Nu mit spørgsmål: Jeg vil gerne selv have trådløst netværk i min lejlighed (har ADSL indlagt) og vil derfor købe en Linksys wireless router og et netkort til min bærbare. Men hvordan undgår jeg at alle andre (ukendte og min ven) "hopper på" mit netværk, når jeg har stillet det op?

[Min opstilling:
Jeg har en helt normal ADSL forbindelse fra TDC (pt. bare med modem, hvilket fungerer udmærket). Jeg mener at det kører DHCP - jeg betaler i hvertfald ikke extra i abonnement mhp. fast eller dynamisk IP-adresse.]
Avatar billede tobias28 Praktikant
10. december 2003 - 10:26 #1
du kan sætte en bruger adgangskontrol på, der afviser  MAC nr. som du ikke har indtastet i din database. Regner med at det program følger med.....men spørg i butikken.

Selvom du gør det, vil din vens comp alligevel finde det trådløse netværk, men han skal have en netværksnøgle for at logge på, som kun du har!

mvh. Tobias
Avatar billede mgudmand Nybegynder
10. december 2003 - 10:28 #2
Det var da dejligt simpelt!

Hvis MAC-programmet ikke følger med, kan man så finde et lignende på nettet?
Avatar billede tobias28 Praktikant
10. december 2003 - 10:38 #3
Heldigt nok. Hvis du har Xp er den indbygget.....gå i hjælp og søg efter: Konfigurere trådløse netværksklienter og bum du får en beskrivelse af hvordan...
Avatar billede tobias28 Praktikant
10. december 2003 - 10:39 #4
Ved ikke lige med det med MAC nr. men de beskriver der hvordan du krypterer med en nøgle, som skal være indtastet på din bærbare computer for at kunne oprette forbindelse!
Avatar billede mgudmand Nybegynder
10. december 2003 - 10:40 #5
Lige et lille tillæg (hvis det er tilladt, ellers opretter jeg en ny tråd!?)

Hvad er forskellen på disse to (med andre ord - er den dyre bedre til mine "simple" behov);

http://edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1824787893
http://edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1824787904
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2003 - 10:43 #6
Den eneste umiddelbare forskel er hastigheden, her ville jeg helt sikkert betale lidt mere for .g udgaven.

Rækkevidden for 11 mbit er måske en anelse bedre end 54 mbit, men ikke noget der betyder noget indenfor i en lejlighed.
Avatar billede mgudmand Nybegynder
10. december 2003 - 10:50 #7
takker begge!
Avatar billede tobias28 Praktikant
10. december 2003 - 11:15 #8
selv tak 8-)