Avatar billede dollyman Nybegynder
09. december 2003 - 21:37 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

retning på fans

er det dumt at have sine fans bagtil til at blæse mod CPU+ nordbro, og så trække luften ud forbi harddiske.

Har et chieftec hightower med god køling, men kunne godt tænke mig at det blev lidt bedre
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. december 2003 - 21:45 #1
bedre at have indsugning nede (husk støvfilter) og dem bag ved til at trække luften ud..

du skal regne med at varm luft stiger op ad
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/08/02/0313697
der er et billede lidt nede der viser anbefalt airflow i kabinet

har selv et chieftec full tower, med 3 foran 2 iside og 2 bag, hvor foran og dem i siden trækker ind og dem bag ud trækker ud.

min cpu temp ligger på idle 30° og full load på 40° med 1Ghz T-Bird og AIW Radeon9800
Avatar billede egidiussen Nybegynder
09. december 2003 - 23:39 #2
Hejsa
Da størstedelen af varmen produceret bagi kabinettet, så vil det være dumt at trække det hele igennem kabinettet og dermed fordi harddiskene som du selv omtaler - træk hellere den varme luft ud bagved under PSU'en.

Skipper
Avatar billede dollyman Nybegynder
10. december 2003 - 07:13 #3
Jeg har allerede
Avatar billede dollyman Nybegynder
10. december 2003 - 07:19 #4
prøver igen,
jeg har allerede blæserne til at blæse fra front mod bag, men hvis man tænker lidt logisk vil der ,hvis fans sidder omvendt, jo strømme mere kold luft hen over nordbro + cpu= bedre køling. Men jeg syntes bare ikke at jeg kan finde nogle svar på hvorfor, helt konkret, at luften bør komme forfra.
når luften kommer forfra trækker den jo den varme luft fra harddiskene med, så hvor ligger forskellen egentlig?
Avatar billede dollyman Nybegynder
10. december 2003 - 07:25 #5
lige et overblik over min PC:

P4 3200mhz(3600mhz)
1.5gb pc3200 ram
Asus P4c800 deluxe MB
3 stk Maxtor 120GB HD
1 stk Maxtor 160GB HD
Radion 9800 Pro 128mb
NEC 1300a DVD-brænder'
Aopen cd-rom brænder
DVD-drev
Floppy
+ diverse PCI kort

Der er meget til at producere varme.
Avatar billede egidiussen Nybegynder
10. december 2003 - 07:32 #6
Så prøver jeg ose igen: Det skyldes af der som regel oftest er mest luft at hente FORAN kabinettet og IKKE bagved kabinetter hvor der meget dårligt air-flow pga. det computeren står foran og pga. ledninger.

Skipper
Avatar billede dollyman Nybegynder
10. december 2003 - 08:16 #7
godtnok får du point, men jeg syntes måske et mere uddybende svar var på sin plads.
Dine svar lyder lidt som at du anbefaler pga noget man bare gør, frem for hvorfor?
Avatar billede egidiussen Nybegynder
10. december 2003 - 11:24 #8
Ja, ok - jeg prøvede at uddybe mit andet svar lidt mere. Problemet med alle os som svarer/hjælper er, at vi ofte har MANGE spørgsmål at besvare. Før i tiden skrev jeg meget mere som svar, men da dette ofte viste sig at være spild, så har jeg lidt droppet det i mine første svar. Det er godt med noget konstruktivt kritik, men personligt så har jeg det sådan, at jeg hellere vil uddybe mere hvis personen ønsker det.

Skipper