Avatar billede lazybonez Nybegynder
09. december 2003 - 20:58 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Debian som printserver uden Linux driver

Har lidt svært ved at definere en præcis titel på spørgsmålet... Men skal prøve at forklare mig frem:

Jeg er ved at sætte en server op herhjemme, som skal bruges til intern fildeling, webserver, mailserver (evt. andre serverting) samt printserver. Den printer, den skal hoste, er en Canon i850, som der ikke umiddelbart findes nogen velegnet Linux driver til.
Bl.a. derfor kunne jeg godt tænke mig at høre, om der er et program, som kan mappe USB-porten, som printeren sidder på, til en netværksport - som en hardware printserver gør det - så serveren ikke behøver nogen drivere til printeren - men blot sender trafikken videre - og klienterne sørger for drivere til printeren.
Det vil være at foretrække, hvis programmet ligger i Debians pakkesystem - men det er ikke et must.

På forhånd tak

-Per
Avatar billede mfalck Praktikant
09. december 2003 - 21:14 #1
hvis du bruger samba til at printe med så er det windows-maskinerne som formaterer output og sender det - så der behøver du ikke en printerdriver; der skal måske noget initialisering til - prøv evt at kigge på www.linuxprinting.org
Avatar billede djernaes Nybegynder
10. december 2003 - 01:44 #2
Hej,

Hvad angår din printer så kan du i cups sætte en printer op til at have en "raw queue" og så bruge printerdriveren i Windows til at printe via Linux serveren.

Selv bruger jeg (til en i960) Windows driver -> Samba -> Raw Cups queue.

Det virker udemærket, men jeg har ikke fået min Linux til at bruge USB 2.0, så print hastigheden er ikke optimal. Driveren kan heller ikke snakke direkte med printeren så den kan næppe rense dyserne, detektere hvor meget blæk der er tilbage osv.

Men printning fungere :-)

Martin
Avatar billede lazybonez Nybegynder
10. december 2003 - 08:39 #3
djernaes> Det med USB 2.0 gør ikke noget - har kun USB 1.1 kabel til printeren, og serveren kan kun køre USB 1.1.
Derudover ser dit svar meget lovende ud :-) Det kan dog godt være, der går nogle dage inden jeg for alvor får prøvet tingene igennem. Når printeren fungerer som raw, så bør man da stadig kunne køre maintenance fra Windows-klienterne?

mfalck> Vil kigge lidt rundt der :-) Umiddelbart en god Quick Start til CUPS

I må gerne lægge svar, men jeg vil holde spm'et åbnet et stykke tid endnu, hvis nogen skulle komme med andre muligheder.

-Per
Avatar billede mfalck Praktikant
10. december 2003 - 08:45 #4
ok
Avatar billede djernaes Nybegynder
10. december 2003 - 17:28 #5
Hej Per,

Jeg tror ikke at du kan køre maintance, da samba/cups ikke giver printer driveren mulighed for at snakke direkte med printeren, men kun at lave et printjob som bliver puttet ind i en fil (ingen tovejs kommunikation). På serveren bliver filen så "puttet" rå ind i printeren.

Jeg kan f.eks. ikke lave en printer status via netværket.

Martin
Avatar billede lazybonez Nybegynder
10. december 2003 - 17:41 #6
Hmm... Så vil jeg foretrække, hvis en anden løsning findes...
Avatar billede lazybonez Nybegynder
25. januar 2004 - 21:08 #7
Jeg lukker spm'et - har valgt at sætte printeren direkte på mine forældres computer (WinXP) og dele den derfra... Tilsyneladende er det ikke muligt at få printeren til at kunne køre bidirektionel kommunikation under Linux...