Avatar billede z0unds- Nybegynder
09. december 2003 - 16:33 Der er 10 kommentarer

passer mine ram og graffikkort ikke sammen?

Jeg var inde på shg.dk og lede efter ASUS bundkorte forleden. Jeg fandt det her: http://www.shg.dk/htmlfiles/infobox.asp?varenr=310337&kat=

Prøv så at læse under RAM..

Betyder det, hvis mine ram er pc3200 burde jeg ikke køre med et graffikkort som's ram er pc2700?

(Hvor hurtiger er rammene så på et geforce 4 ti 4200)?
Avatar billede chalde Seniormester
09. december 2003 - 16:45 #1
ram til bundkort og ram til grafikkort er 2 vidt forskellige og uafhængige ting.
Avatar billede chalde Seniormester
09. december 2003 - 16:46 #2
Dvs, at om dine ram er pc3200 gør ikke dit grafikkorts ram hurtigere end hvis du havde pc2700. Det samme omvendt.
Avatar billede chalde Seniormester
09. december 2003 - 16:47 #3
Og et grafikkorts ram bliver ikke målt i pcxxxx hastigheder.
Avatar billede chalde Seniormester
09. december 2003 - 16:49 #4
Der læste jeg ikke linket rigtigt :-)

Dvs, at hvis du vil køre med pc3200 ram, skal du have et extra grafikkort.
Med pc2700 ram kan du derimod køre med bundkortets onboard grafikkort.
Avatar billede chalde Seniormester
09. december 2003 - 16:51 #5
Der kludrede jeg skam i det igen. (et lige kommet hjem fra en mindre ferie, så jeg er lidt træt)

Hvis du sætter pc3200 (400mhz) ram i bundkortet, og ikke har et grafikkort i, vil bundkortet nedsætte rammenes hastighed til pc2700 (333mhz) hastigheder.
Sætter du derimod et grafikkort i, vil rammenes hastighed blive sat op til pc3200 (hvis det er pc3200 ram du har i)
Avatar billede chalde Seniormester
09. december 2003 - 16:54 #6
Grunden til dette er, at bundkortet har et onboard grafikkort, som åbenbart højst tolererer pc2700 hastigheder. Onboard grafikkort deler som regel ram med systemrammene.
Sætter du derimod et andet grafikkort i, vil afhængigheden mellem grafikkort og bundkortets ram forsvinde, og rammene vil dermed kunne køre så hurtigt de nu kan klare.
Avatar billede z0unds- Nybegynder
09. december 2003 - 16:54 #7
Det er fordi jeg har en fejl hvor min pc går i hak hvis jeg spiller spil....
Kunne det være pga rammene og graffikkortet?
Avatar billede chalde Seniormester
09. december 2003 - 16:56 #8
Det kunne være at det onboard grafikkort der er, er for sløvt til at trække spillet, eller at cpu bliver for varmt.
Det kan også være f.eks fejl i dine ram.

Eller bruger du ikke onboard grafikkort?
Avatar billede z0unds- Nybegynder
09. december 2003 - 17:03 #9
nej jeg bruger ikke onboard graffikkort
Avatar billede chalde Seniormester
09. december 2003 - 17:10 #10
Så tjek at din cpu ikke bliver for varm, opdatér drivere til både grafikkort og bundkort, test ram for fejl www.memtest86.com , kør www.windowsupdate.com