Avatar billede znabela Nybegynder
15. januar 2001 - 20:28 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

DV Cam capture problemer med Firewire

Hej gæve folk!

Her er en rigtig nødeknækker til jer ...

Jeg har før nytår erhvervet mig et JVC DV-X4 video kamera. Efterhånden som jeg fandt ud af at denne havde Firewire, har jeg købt mig et OHCI Compliant firewire kort, med et dertilhørende kabel. Dette er købt UDEN software!

Jeg har efterhånden prøvet flere forskellige slags trial ware lige fra de helt store, til de helt små, og problemet er altid det samme ... billedet som jeg grabber fra cammet, står MEGET underligt.

Alt virker som det skal, jeg kan grabbe en avi sekvens, og den kan også afspiller, men billedet ... DET ser underligt ud ...

Et eksempel på hvordan det ser ud kan findes her:
http://www.znabela.com/capture.gif

Jeg udlover STOR dusør til den der kan hjælpe mig ...

Jeg har en underlig mistanke om at Firewire kortet forsøger at læse signalet som NTSC, men da der ikke hørte nogen \"manual\" eller instrukser med da jeg købte kortet (købt hos en velrenomeret fotoforhandler i Århus) ved jeg ikke hvad jeg skal stille op.

Kortet er vel en af de \"billige\" slags, da jeg gav 450kr for det, men kan det passe at det ikke understøtter PAL ?

Hvis nogen kan give mig en prisbillig løsning på mit problem vinder de hovedpræmien!
Avatar billede liquid Nybegynder
15. januar 2001 - 20:33 #1
jeg ville prøve med en ny criver til firewire kortet
Avatar billede liquid Nybegynder
15. januar 2001 - 20:34 #2
criver=driver
Avatar billede znabela Nybegynder
15. januar 2001 - 21:12 #3
Jeg har prøvet alle drivere i listen, lige fra NEC til Sony\'s ... samme problem stadigvæk!

Andre der har et godt skud fra hoften ?

Imens prøver jeg lige at pille kortet ud, og sætte det i en anden PCI slot!

/[ZnabelA]
Avatar billede znabela Nybegynder
15. januar 2001 - 21:25 #4
Det virkede heller ikke! :o(
Avatar billede dr_scoop Nybegynder
15. januar 2001 - 23:07 #5
Jeg har være ude for noget lignende med EditDV fra Digital Origin. Jeg har efterfølgende prøvet med Studio DV fra Pinnacle...Her virker det næsten hver gang hvis jeg sætter billedet på pause når jeg grabber det.

- Prøv at sætte afspilningen på pause når du grabber framen, prøv eventuelt samme teknik i flere programmer.

/Dr_Scoop
Avatar billede znabela Nybegynder
16. januar 2001 - 00:24 #6
Det er også meget godt, hvis jeg skal grabbe still billeder, men det hjælper heller ikke ved still billeder. Og jeg skal også kunne grabbe video sekvenser, ellers kunne jeg nøjes med et almindeligt digital kamera, som tager billedere i meget højere opløsninger.

Jeg har prøvet diverse programmer, også StudioDV fra Pinnacle (trial) ... men til ingen nytte.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
16. januar 2001 - 00:47 #7
Har du ikke sat kameraet til at lave mosaic fading samt en effekt mere på billedet?

Kameraet har følgende effekter:

Digital Wipes & Fades: Black Fader , White Fader, Black & White Fader,  Mosaic Fader, Shutter Wipe, Slide Wipe, Door Wipe, Corner Wipe, Window Wipe, Scroll Wipe, Dissolve, Random

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
16. januar 2001 - 00:52 #8
Plus disse indbyggede effekter:

Program AE with Special Effects:  Black & White, Sepia, Classic Film, Strobe, Cinema, Twilight, Slow Shutter, Variable-Speed Shutter (1/50, 1/100, 1/250, 1/500)

/per
Avatar billede znabela Nybegynder
16. januar 2001 - 10:29 #9
Nej, disse er ikke aktiveret ... afspilning af filmsekvens ser fin ud på cammet, og på tv ... men ikke via firewiren.

Jeg har nu lånt et Matrox Rainbow Runner, og vil ... så snart jeg får tid ... forsøge at grabbe samme sekvens via firewire og via rainbow runnner ... og smide dem på min hjemmeside.

Måske kan det oplyse ... måske ikke, man har vel lov at håbe.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
16. januar 2001 - 11:42 #10
Jeg har en film med det samme problem, og den er hentet fra et digitalt video redigeringssystem via en scsi udgang. Så det er højst sandsynlig at dit firewire kort er defekt.

/per
Avatar billede msmows Nybegynder
16. januar 2001 - 12:47 #11
Er tilbøjelig til at give hoejrup ret. Det er under aller omstændigheder ikke et ntsc-signal, så ville der mangle farver. Det ligner voldsom interferrens, dine kabler i computeren, hvordan ligger de? Sidder dit firewirekort lige ved dit grafikkort? Er klassiske fejlmuligheder.
Noget andet er at eftersom det ofte virker når du grabber stillbilleder, kan det tyde på en sync-fejl. Hvad er det for et firewirekort, købt hvor?
Avatar billede znabela Nybegynder
16. januar 2001 - 16:13 #12
Kortet sad ikke ved siden af mit AGP kort før ... det gør det nu ... stadig samme problem.

Det er et eller andet generic kort til 450kr ... ingen manual eller noget med til, og købt hos en foto forhandler i Århus ... tror lige jeg finder kvitteringen frem igen, og kaster den i nakken på dem!

Rimeligt skuffet er jeg! :o(
Avatar billede msmows Nybegynder
16. januar 2001 - 17:31 #13
Du gør nok det rigtige ved at \"høvle\" kortet ud og tilbage. Brug 800,-kr og få et ordentligt kort.
Avatar billede cstern Nybegynder
18. januar 2001 - 15:28 #14
Hvilket videoredigeringsprogram benytter du sammen med firewirekortet?
Den nye Adobe Premiere understøtter alle IEEE 1394 firewirekort uden videre, så hvis kortet er OK er det en mulighed. Men OK, det koster selvfølgelig temmeligt meget. Dit billede ligner det jeg ser når jeg laver fastwind på mit SONY DC100, og det kunne være noget med sync\'en (og så er det nok kameraet der er problemer med, altså digital udgangen). I øvrigt er alle DV kamera\'er så vidt jeg ved ligeglade med NTSC/PAL undtagen på analogudgangen. Og firewirekortet er kun et I/O kort så det er helt og aldeles ligeglad med NTSC/PAL.
Avatar billede znabela Nybegynder
18. januar 2001 - 15:56 #15
Alle video redigerings programmer gør det ... har prøvet følgende:
Adobe Premiere 5.5c - tror jeg det var ... havde hentet update fra hjemmeside
ULead Video Studio - Trial
AVI_IO - Absolut topscorer hos mig ... hvis bare mit firewire virkede ... programmet er lille ... kan grabbe ... tager ikke en krig at starte op som visse andre video red. programmer... en trial udgave kan hentes her:

http://www.nct.ch/multimedia/avi_io/index.html

Men resultatet er stadig det samme ...
Jeg sender diverse dele til reparation med det samme.
Avatar billede cstern Nybegynder
18. januar 2001 - 16:03 #16
Premiere 5.1c understøtter ikke direkte firewire. Det gør 6.0 derimod.
Mht hardwaren skulle du måske overveje enten Adaptec\'s FireConnect 4300 til godt 600 + moms (750,00) - det er lidt dyrere end det du har, men med garanti bedre. Eller Pinnacles DVplus (har det selv) til ca. 1.800,00 inkl Studio redigerinsprogrammet som du jo har testet i demoudgave.
Avatar billede cstern Nybegynder
18. januar 2001 - 16:04 #17
(StudioDV, hedder det vist...)
Avatar billede znabela Nybegynder
14. februar 2001 - 14:05 #18
Der er nogen stykker jeg har fordelt pointene til ... jeg har endnu ikke løst mit problem, men finder forhåbentligt snart ud af det ...

Takker for feedback folkens! Hvis nogen af i andre føler jeg truffet over at i ikke fik tildelt point, så må i undskylde, men der er ingen grund til at have spørgsmålet flagrende mere. Må det være til en anden god gang, så skal jeg nok sige til! :o)
Avatar billede znabela Nybegynder
05. april 2001 - 09:06 #19
Hvis nogen af jer ikke har opdaget det, så er der kommet en DirectX 8.0 opdatering til brugere af Digitalt Video udstyr!

Jeg citerer lige hvad Microsoft siger:
------------------------------
DV Updater for DirectX 8.0

Users of 1394 Digital Video equipment should install this update after installing the DirectX 8.0 or 8.0a runtime. It provides PAL support and improved device support for Windows 2000 and 98SE, and minor improvements for Windows ME.
------------------------------

Link til opdateringen:
http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?ReleaseID=28377

Jeg har endnu ikke haft tid til at teste opdateringen ... nærmere info følger!
Avatar billede znabela Nybegynder
14. maj 2001 - 12:16 #20
Opdateringen af DirectX 8.0 til DV brugere virker fint! Testet under Windows 2000.