Avatar billede djthedj Nybegynder
15. januar 2001 - 17:13 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

DNS/FTP

skal man have sat en DNS server op for at man kan skrive fx. ftp.domain.dk eller hvad skal man??!
jeg skal også gerne have en guide til hvordan man sætter en DNS op...

ps 60 p
Avatar billede rhelmich Nybegynder
15. januar 2001 - 19:00 #1
Hej ps 60 p

1. skal du have et domæne
2. dernæst skal den navneserver der kører domænet have lavet en record så når jeg fx. spørger hvor jeg finder ftp.domain.dk så svarer mig med navn eller ip nummer på den maskine det kører på.
3. Hvis du vil køre en navneserver skal du (helst) have en maskine der er always on. En redhat linux eller lignende er glimrende.

MVh
Rasmus Helmich
Avatar billede djthedj Nybegynder
15. januar 2001 - 20:09 #2
det er kun i privat netværk... og ftp serveren is always on....
men det er ikke linux da jeg ikke er så god til linux.. men jeg skal da have det lært... men det bliver nok win 98se eller win 2k
Avatar billede rhelmich Nybegynder
15. januar 2001 - 20:17 #3
der findes dns servere som man kan dowloade fra fx. tucows.

http://tucows.webpartner.dk

mvh
Rasmus Helmich
Avatar billede rhelmich Nybegynder
15. januar 2001 - 20:22 #4
Hvorfor afviser du det ?
Avatar billede thejs Nybegynder
15. januar 2001 - 20:49 #5
Hej

Det er en større historie at opsætten en DNS server, men okay man skal jo lære et sted. Siden www.dns.net indeholder al informationen og også links til dns serveren bind, der nok er det bedste valg af dns servere.

Hvis jeg skal hjælpe dig igennem opsætning af serveren, skriv til mig på thejs@mypad.com

Håber det besvarede dit spørgsmål

Hilsen Thejs
Avatar billede chrr Nybegynder
21. januar 2001 - 23:46 #6
Hvis det kun er et privat netværk og du ikke har mange klienter vil den nemmeste løsning være blot at bruge hosts filer, disse virker både i linux og windows (filen er selvforklarende).

Hvis du mangler introduktion til at opsætte en DNS server kan følgende site anbefales:

http://www.sslug.dk/bog/admin/bog/dns-opsaetning.html

mvh
Christian
Avatar billede chrr Nybegynder
26. januar 2001 - 01:28 #7
hej djthedj

du har ikke lukket dit spg.?

mvh
Christian
Avatar billede djthedj Nybegynder
26. januar 2001 - 20:21 #8
Hmm kan man ikke bare lave en ftp server som hedder ftp.domæne.dk eller skal jeg have en dns??!
Avatar billede chrr Nybegynder
26. januar 2001 - 23:03 #9
jo, som sagt kan du bare bruge hosts filer på de maskiner hvor man skal kunne skrive ftp.domæne.dk. Ftp serveren skal du, afhængig af hvilken software du bruger, formentlig sætte op således at den ved at den hedder ftp.domæne.dk

Angående hosts filer, søg på din windows maskine efter filen \"hosts\", herefter åbner du denne og tilføjer:

10.10.10.10            ftp.domæne.dk

hvis den har et efternavn skal dette slettes således at den kun hedder \"hosts\". Evt. genstart windows.

DNS er sådan set bare en database som kan \"oversætte\" et navn til en IP adresse og omvendt, den samme information kan sagtens stå i hosts filer, men hvis man har mange kan det godt blive lidt kompliceret!!

mvh

Christian