Avatar billede stenmann Nybegynder
07. december 2003 - 00:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kun 2 brugere ad gangen i windows terminalserver??

Jeg har opsat firmaets win 2000 server, men der er kun 2 brugere der kan koble på samtidig....

Hvad er der galt? - vi skulle have 5 CAL licenser i alt.

Til løsning af problemet ønskes en detaljeret beskrivelse tak - da jeg ikke er 100% server freak.

Tak.
Avatar billede webcon Nybegynder
07. december 2003 - 10:30 #1
Som standard på alle Win 2000 servere, kan du kun have 2 brugere samtidig på terminal service. Hvad der menes med at have en "5 CAL licens" betyder, at der kun kan/må være 5 computere tilsluttet din server.

Hvis du skal have flere brugere på terminal service, skal du til at køre Citrix-løsning, så kan du have så mange du har licenser til.
Avatar billede madsbrodersen Nybegynder
08. december 2003 - 08:19 #2
Eller du kan køre terminalserver i application-mode. Det kræver bare at du installerer en licensing-server
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
08. december 2003 - 08:29 #3
ja, jeg enig med madsbrodersen, din terminal server kør sikkert som administration mode og der er der kun 2 bruger der kan koble på samtidig.

du skal laver den om til application mode
og det gør du under ADD/remove program -- add/remove windows components i kontrolpanelet.
Avatar billede stenmann Nybegynder
08. december 2003 - 12:03 #4
Hvordan ser man, om der er de nødvendige licenser til at afvikle win 2000 server i applications mode?

Vores tanke er at vi ønsker at afvikle MS Office 2002, så dette program kræver vel også en special udgave med det nødvendige antal licenser?
Avatar billede madsbrodersen Nybegynder
08. december 2003 - 12:24 #5
Office 2002 skal bare installeres via tilføj/fjern programmer, men først når TS er sat op til at køre i application-mode. Hvis I ikke har en Licensing Server kørende vil TS kun køre i 30 dage (mener jeg - er dog ikke sikker på antallet af dage), hvorefter den ikke vil være mulig at logge ind på. I kan f.eks. installere Licensing Server på samme maskine som TS.
Avatar billede gf Nybegynder
09. december 2003 - 14:44 #6
Hej

Jeg er inig i de andres komentarer, du skal instalere terminal server i pplication mode, derefter instalerer du licensing server, dette gøres i tilføj fjern programmer under windows components. du har så 90 dage til at indtaste et enrolment number. Husk hvis du fil afvikle ms office skal du have så mange licenser til office som der er cal licenser til terminal serveren. Du kan se på www.webguider.dk her er der en slavisk gennemgang af opsætningen. start med dette link
http://www.webguider.dk/Artikler.aspx?sidenr=6&search=

Mvh Glenn