Avatar billede ezpin Nybegynder
06. december 2003 - 22:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Win XP med Win 2k partition som system partition.

Jeg har lige installeret Windows XP Pro på min computer der allerede havde Win2k installeret. Jeg har installeret Win XP på en seperat partition, fordi jeg var i tvivl om installationen var defekt. Det var den imidlertid ikke, så nu kører alt som det skal. Jeg får en linje hvor jeg kan vælge styresystem under opstarten, og alt er fryd og gammen. Næsten. For nu vil jeg gerne af med mit win2k, men er usikker på om jeg bare kan overføre de filer jeg gerne vil gemme fra min win2k partition, og så slette den, og så er den sag ude af verden. Mit C drev (Win2k partitionen) står stadig opført som min system partition i Disk Management, og jeg kan ikke umiddelbart ændre system partitionen til Drev E (Der er min XP partition). Er der nogen særlige ting jeg skal være opmærksom på inden jeg foretager mig noget. Gode råd modtages med kyshånd.
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. december 2003 - 22:24 #1
Ja!
Du skal være særdeles opmærkom på at XP bootfilerne ligger på C: - så drevet kan ikke bare slettes/formatteres.

Start i XP - åben C: - Tag en backup af Boot.ini + Ntdetect.com + Ntldr - placer backup på XP drevet - formatter C: - smid de 3 filer du lavede backup af id på C: igen. NU er C: tomt for unødigt snavs.<
Avatar billede ezpin Nybegynder
06. december 2003 - 22:56 #2
OK, det lyder godt. Problemet er nu at jeg ikke får noget hit på boot.ini når jeg søger på den. Jeg har slået "medtag skjulte filer" (eller hvad den hedder) til. ntldr ligger både i c:\winnt\$NtServicePackUnins... og i c:\winnt\ServicePackFiles\i386 . Filerne er lige store, så jeg går ud fra at det er den samme. Er det lige meget hvilken af disse jeg tager backup af? ntdetect ligger i c:\winnt\ServicePackFiles\i386 også. Skal filerne bare lægges ud på C rod, eller skal jeg oprette en mappe til dem? Og kan jeg (hvis det lykkes mig at finde boot.ini) bare overføre dem til mit XP drev, og så bliver dette automatisk mit system drev? Jeg vil gerne helt af med min nuværende C partition, og tilføje den frie plads til en anden partition. Så altså; kan jeg når jeg har taget backup af filerne og lagt dem på mit XP drev, bare ændre navnet til C: og så er den i vinkel? Tak for hjælpen so far.
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. december 2003 - 23:06 #3
sæt lige vinge i vis skjulte operativsystemer - så kan du se boot.ini
Avatar billede ezpin Nybegynder
06. december 2003 - 23:33 #4
OK. Nu har jeg fundet og kopieret alle 3 filer fra deres placering på C rod, og er klar til at formattere. Når min C partition er væk kan jeg så bare ændre min nye XP partition til at hedde C hvis jeg lader de tre filer ligge? Kommer den så til at fungere som min system partition?
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. december 2003 - 12:58 #5
du kan under ingen omstændigheder ændre drevbogstavet på en xp-installation.
Dette er forsøgt mange gange af folk her på eksperten, og det endte altid med en formattering.
Avatar billede ezpin Nybegynder
08. december 2003 - 01:07 #6
Også for mit vedkommende. Men tak for hjælpen.