Avatar billede hbuus Nybegynder
05. december 2003 - 14:41 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Exchange server vil ikke modtage, men godt sende

Vores Echange er lige begyndt med ikke at ville modtage e-mails. Vi kan godt sende mails ud af huset, men der kommet intet ind i huset.

Er der nogen, der har et hurtigt svar ?
Avatar billede zepierre Nybegynder
05. december 2003 - 14:50 #1
Hvad med MX recorden, peger den korrekt?
Er der pillet ved firewallen?
Avatar billede hbuus Nybegynder
05. december 2003 - 15:35 #2
Under Default SMTP Virtual Server og Proporties var der under fanen Access og Connections var der blevet ændret fra All... til Only...

Vi har nu igen valgt All...

MEN Under Default SMTP Virtual Server og Queues er der oprettet en hel del Queues. Kan man gøre noget for at undgå, at disse køer opstår? Kan det være nogen der udefra forsøges at anvende vores servers SMTP-funktion ? Vores forbindelse er IKKE en open Relay, det er slået fra, men hvorfor opstår disse køer ?
Avatar billede zepierre Nybegynder
05. december 2003 - 15:37 #3
Exchange oprette disse køer, mens den afventer at sende mails, efter et stykke tid (når køen er tømt), forsvinder køerne igen
Avatar billede hbuus Nybegynder
05. december 2003 - 15:40 #4
Ja, men vi har en mistanke om, at det muligvis kan være udefra kommende personer, som måske forsøger at benytte vores smtp-server til at sende spam-mails. Vi har kun port 25 og 80 åben, både på routeren og vores firewall.

Ingen brugere er i øjeblikket logget på, men alligevel kommer der nye køer.
Avatar billede zepierre Nybegynder
05. december 2003 - 15:42 #5
Det kan være replies på spammail, f.eks. at anders_and@domain.dk ikke findes.

Prøv at kigge på modtager og afsender i køerne, og check dem grundigt.
Avatar billede hbuus Nybegynder
05. december 2003 - 15:44 #6
Hvordan kan vi se modtager og afsender informationer i køerne ?
Avatar billede zepierre Nybegynder
05. december 2003 - 15:46 #7
Højreklik på køen, vælg enumerate ..., check modtager og afsender ovre til højre.
Avatar billede anuseren Nybegynder
05. december 2003 - 15:49 #8
hbuus

jeg kan ikke se du har svaret på dette spørgsmål... som er ret vigtigt...

"Hvad med MX recorden, peger den korrekt?"
Avatar billede anuseren Nybegynder
05. december 2003 - 15:50 #9
oplys os evt IP nummeret på serveren... så kan vi tjekke om den er åben for relaying...
Avatar billede hbuus Nybegynder
05. december 2003 - 15:53 #10
MX-recorden peger korrekt, og vi kan godt modtage e-mails igen.

Serveren er blevet tjekket af to uafhængige leverandører og den står ikke åben for relaying. Men der opstår mange køer på serveren. Og det er det der undrer os. Vi har scannet serveren for virus mv. med både Panda og Norton.
Avatar billede hbuus Nybegynder
05. december 2003 - 15:55 #11
Til zepierre

Når vi vælger enumerate kommer vises der blot en dialogboks et brøkdel af et sekund. Mere sker der ikke ved det.
Avatar billede zepierre Nybegynder
05. december 2003 - 16:15 #12
Så er køen sikkert tømt, og forsvinder igen.
Hvis der er mail i kø, og man vælger enumerate, vil de optræde i højre side af Exchange System Manager, hvor man så kan se lidt oplysninger om dem, bla. afsender, modtager, og grunden til de ikke er sendt endnu.
Men nogle køer forbliver der længe, idet en spammers adresse typisk ikke eksisterer.