Avatar billede mcqrist Nybegynder
04. december 2003 - 14:42 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Vil ikke starte

Her en lille udfordring til de rigtige eksperter.

Jeg har lige købt nyt bundkort et FIC P4M-875P Max, og en ny CPU en Intel P4 3.06 GHZ 478 Pin.

Jeg installerede det hele som det skulle efter manualen, og det virkede også fint til at starte med. Men da jeg skulle installere driveren til mit lydkort gik min com sort midt i installationen, og jeg har ikke kunne starte den rigtigt siden.
Når jeg starter op, starter kølerne men der kommer ikke noget skærmbillede, der bliver ikke startet noget op.

Jeg har selv en ide om at det måske kan være min strømforsyning der ikke passer til, det er en Codegen 300W.
Men hvis det er strømforsyningen undrer det mig at den godt kunne kører til at starte med.

Er der nogle der har en ide om hvad der kan være galt??
Avatar billede peet-49 Novice
04. december 2003 - 14:44 #1
Jeg ville nu starte med, at prøve med en anden PSU, hvis spændingen til f.eks, rammene ikke er høj nok, starter systemet ikke.
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
04. december 2003 - 14:46 #2
Det kan vel ikke være strømforsyningen når kølerne kører... det må være bundkortet eller processor... den ville begynde at boote selvom det var ram/harddisk

Mit råd:

1 tag processoren ud igen og tag et kig på den ... ser den afbrændt eller sort ud så er den nok røget (prøv den helst i en anden computer der understøtter Intel p4)

2 Hvis det ikke virkede så skal du teste med et andet bundkort... det er møgbesværligt men jeg tror ikke der er nogen vej udenom

Held og lykke

/Christian
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
04. december 2003 - 14:47 #3
lyser dioderne på bundkortet når strømmen er tilgængelig (altså du har sat strøm til men ikke nødvendigvis tændt)?  ... hvis ikke er der nok noget galt med bundkortet
Avatar billede peet-49 Novice
04. december 2003 - 14:55 #4
togsverd1985>Du ved vist ikke, hvad du snakker om!!
Avatar billede ng_tnt Nybegynder
04. december 2003 - 14:59 #5
Er det et addon lydkortet så pil det ud igen ud - check alle kort og ledninger - "kortslut" PSU en ved at holde en skruetrækker mellem de 2 øverst ben i tilgangen til 220V (dvs UDEN netstikket i) Det burde kunne gøre det med mindre Peet49 har ret mht. PSU - hvilket jeg dog tvivler på.

ng_tnt
Avatar billede mcqrist Nybegynder
04. december 2003 - 15:04 #6
Det er et Creative Soundblaster Audigy 2 Platinum Ex, lydkort

Er der ikke noget med at man skal have en speciel strømforsyning for at kunne kører Pentium4?
Avatar billede peet-49 Novice
04. december 2003 - 15:07 #7
P4 kører med et specielt firkantet 4-bens stik til bundkortet.
Avatar billede mcqrist Nybegynder
04. december 2003 - 15:07 #8
togsverd1985> Ja alt lyser som det skal
Avatar billede mcqrist Nybegynder
04. december 2003 - 15:11 #9
peet49> Er det et specielt slags ATX stik?
Avatar billede peet-49 Novice
04. december 2003 - 15:18 #10
Nej-det er et firkantet powerstik-kun til P4, det bliver normalt monteret i nærheden af CPU
Avatar billede peet-49 Novice
04. december 2003 - 15:20 #11
På et P4 bundkort bliver der monteret to powerstik, det normale ATX og så det firkantede.
Avatar billede mcqrist Nybegynder
04. december 2003 - 15:41 #12
Jeg har et firkanted ATX stik, og har også sat det i. Men det starter stadig ikke op.

Kan det være at strømforsyningen ikke er stærk nok til at starte op?
Den skal trække det her
CPU = Intel P4 3.06 GHZ 478 Pin
Grafikkort = Asus V9950, GeforceFX 5900Ultra, 256MB
Lydkort = Creative Sound Blaster Audigy 2 Platinum EX
foruden diskette drev, cdrom, og harddisk.
Avatar billede mcqrist Nybegynder
04. december 2003 - 15:42 #13
Jeg sad lige og kiggede på SHG og faldt over denne vejledning:
"Som minimum anbefales 250 Watt. Ved 250 Watt går det normalvis kun med CD drev, en harddisk, floppy samt et mindre grafikkort, som f.eks. et Geforce 2 grafikkort. Dog rådes det til at tage en 300 Watt strømforsyning, hvis man skal have CD, CD brænder, DVD drev og nogle harddiske, samt et større grafikkort, f.eks. et Geforce 3 eller 4.
Vær opmærksom på, at Pentium4 kræver en speciel AUX connector (hvilket man kan se på nedenstående billede), ellers kan maskinen ikke starte."

Ved i hvad en AUX connector er og hvor man slutter den til?
Avatar billede mcqrist Nybegynder
04. december 2003 - 15:46 #14
SHIT!!!
Jeg tror jeg kom til at tildele point.
Hvem fik dem?
Avatar billede peet-49 Novice
04. december 2003 - 15:59 #15
Du kan bede vedkommende om, at levere dem tilbage.
Avatar billede peet-49 Novice
04. december 2003 - 16:00 #16
AUX er den jeg snakkede om lidt længere oppe. Det 4 kantede stik.
Avatar billede mcqrist Nybegynder
04. december 2003 - 16:07 #17
VIL DEN DER FIK DE POINT IKKE VÆRE SØD AT LEVERE DEM TILBAGE? Det skal jo gå retfærdigt til!

peet49> Så AUX er det firkantede stik der virker specielt til P4? OK

Men så er jeg bange for at det er mit bundkort der er noget i vejen med.
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
04. december 2003 - 16:45 #18
Avatar billede peet-49 Novice
04. december 2003 - 16:50 #19
Har du prøvet, at reesette bios?
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
04. december 2003 - 16:51 #20
peet49> "togsverd1985>Du ved vist ikke, hvad du snakker om!!" uddyb venligst i stedet for bare at slynge platte kommentare ud!

mcqrist>

Du skrev aldrig om du havde fået undersøgt processoren..

har du prøvet med et andet lydkort?
har du prøvet med en anden kompatibel processor?
har du prøvet med andre ram?

vent med at skifte bundkort ud.. det lyser som det skal og medmindre du har tabt skruer søm grus og dyr ned på det (dvs. rørt direkte ved det) går det ikke i stykker når det er så nyt... og det lyder som om det virker når der går strøm til..

lån ovenstående dele af nogle venner f.eks... det er den nemmeste måde at finde fejlen på
Avatar billede peet-49 Novice
04. december 2003 - 17:07 #21
togsverd>Det var dit svar: når blæserne kører, kan det ikke være strømforsyningen.
Avatar billede peet-49 Novice
04. december 2003 - 17:09 #22
Vi har skam også haft kort, der var døde efter indstallering af windows, så kortet kan godt være istykker, selvom det er nyt.
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
04. december 2003 - 17:33 #23
ja det kan det især hvis man har fumlet under installering... men hvis man har opførst sig nogenlunde gedint sker der jo ikke noget! og det er da meget god logik at hvis dioder/blæsere ikke kører mangler der strøm?!

/Christian
Avatar billede mcqrist Nybegynder
05. december 2003 - 07:04 #24
Jeg har selv på fornemmelsen at det er strømforsyningen der er røget sig en tur. For jeg har lige prøvet at installere det hele, på nær cpu, på mit gamle bundkort. Og der skete der nøjagtigt det samme (at der ikke kommer noget billede). Derfor blev jeg utroligt bange for at det var mit grafikkort der var i stykker, men det smed jeg så over og testede i en helt anden maskine og der kørte det fint.
Avatar billede mcqrist Nybegynder
05. december 2003 - 07:06 #25
Men nu må vi se. Jeg uddeler point når jeg får mit bundkort tilbage fra test, og jeg får min nye strømforsyning. Så kan vi se hvem der har ret.
Avatar billede peet-49 Novice
05. december 2003 - 08:58 #26
OK-du skal huske, at hente dine point tilbage fra ovenstående link, som togsverd har laver til dig.