Avatar billede kritt Nybegynder
04. december 2003 - 13:06 Der er 1 løsning

opdatering af indhold

scriptet ser ud til at virke som det skal. De nye data bliver opdateret i databasen, men jeg vil gerne ha at teksten "Din profil er nu opdateret" kommer til at stå alene øverst på siden. Altså at formen ikk bliver kaldt igen.

Her er scriptet:

<?php
//*********************************************
@ $connectdb = mysql_connect("host","user","pass");

//hvis forbindelse til databasen mysqlykkedes
if (!$connectdb)
{
echo 'fuck shit lortelort';
};

mysql_select_db(db);

// $brugernavn = $_POST['brugernavn'];
$brugernavn = "krittster"; // midlertidig fastsat brugernavn

// generate and execute query
$query = "SELECT brugernavn, navn, mail, alder, city, land, hjemmeside, persbeskrivelse, forbilleder, bandcv, profilbillede, dato FROM persprofil WHERE brugernavn = '$brugernavn'";
$result = mysql_query($query) or die ("Fejl i forespørgsel: $query. " . mysql_error());

// if a result is returned
if (mysql_num_rows($result) > 0)
{
// turn it into an object
$row = mysql_fetch_object($result);

// print form with values pre-filled

?>
<form action="<?echo $PHP_SELF ?>" method="POST">
<input type="text" name="brugernavn" value="<? echo $row->brugernavn; ?>"> Brugernavn*<br>
<input type="password" name="password"> Password*<br>
<input type="password" name="password_igen"> Gentag dit password*<br>
<input type="text" name="navn" value="<? echo $row->navn; ?>"> Full name*<br>
<input type="text" name="mail" value="<? echo $row->mail; ?>"> E-mail*<br>
<input type="text" name="alder" value="<? echo $row->alder; ?>"> Alder<br>
<input type="text" name="city" value="<? echo $row->city; ?>"> By<br>
<input type="text" name="land" value="<? echo $row->land; ?>"> Land<br>
<input type="text" name="hjemmeside" value="<? echo $row->hjemmeside; ?>"> Hjemmeside<br>
<textarea name="persbeskrivelse" cols="50" rows="10"><? echo $row->persbeskrivelse; ?> </textarea>Personlig beskrivelse<br>
<textarea name="forbilleder" cols="50" rows="5"><? echo $row->forbilleder; ?> </textarea> Forbilleder<br>
<textarea name="bandcv" cols="50" rows="5"><? echo $row->bandcv; ?> </textarea> Hvilke bands har du spillet med<br>
Hvor mange år har du spillet:<p>
<input type="text" name="guitar"> Guitar<br>
<input type="text" name="trommer"> Trommer<br>
<input type="text" name="bas"> Bas<br>
<input type="text" name="sang"> Sang<br>
<input type="text" name="blaes"> Blæs<br>
<input type="text" name="stryg"> Strygere<br>
<input type="text" name="perc"> Percussion<br>
<input type="text" name="tangent"> Tangentinstrumenter<br>
<input type="text" name="andet"> Andet<br>
<input type="text" name="profilbillede"> Upload profilbillede<br>
<input type="hidden" name="tilstand" value="opdater">
<input type="submit" value="Opdatér">
</form>
<?
}
if ($tilstand == "opdater")
{

// generate and execute query
$query = "UPDATE persprofil SET brugernavn = '$brugernavn', navn = '$navn', mail = '$mail', alder = '$alder', city = '$city', land = '$land', hjemmeside = '$hjemmeside', persbeskrivelse = '$persbeskrivelse', forbilleder = '$forbilleder', bandcv = '$bandcv', profilbillede = '$profilbillede', dato = '$dato' WHERE brugernavn = '$brugernavn'";
$result = mysql_query($query);

// print result
echo "Din profil er nu opdateret";
$tilstand = "";
}

// close database connection
mysql_close($connectdb);

?>
Avatar billede danisher Nybegynder
04. december 2003 - 21:37 #1
Du kan i stedet for at have din kode, liggende i samme fil, lave 2 filer, som hver indeholder sin ting.
Den ene skal så indeholde alt det, som du har lavet, med formen - altså, alt HTML'en...
I en anden fil, laver du så alt din PHP kode. Derved har du muligheden for at lave et funktionskald header("Location: index.php&besked=Din profil er nu opdateret");, som videresender brugeren fra php siden, tilbage til den side, hvor du havde lagt alt din HTML kode i.
I over over html koden, kan du så skrive:
<?
if ($_REQUEST["besked"]) print $_REQUEST["besked"];
?>
Det vil så skrive "Din profil er nu opdateret" ud til skærmen, hvis man har været over kode filen.

Mvh