Avatar billede didaelgaard Nybegynder
04. december 2003 - 10:51 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Domæne lovgivning ifbm varemærke

Hej, jeg søger dokumentation ang. lovgivning inden for registrering af domæner i forbindelse med varemærker.

1. Hvis et website er hosted f.eks. i USA - er det så US domænelovgivning der gælder for dette domæne, selvom websiden tilhører en fyr fra Taiwan?

- og hvordan finder jeg helt præcist ud af, hvor sitet er hosted?

2. Hvis sitet nu er hosted i USA, har vi (mit firma) så "ret til" dette domæne, hvis vi har registreret pågældende varemærke dér?

På forhånd tusind tak for hjælpen, jeg søger både dokumentation om domænelovgivning og svar på mine spørgsmål.

Dida
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. december 2003 - 11:02 #1
Lidt snak om det:
http://domainsmagazine.com/managecategory.asp?c=470&n=389

Og reglerne
http://www.icann.org/udrp/udrp.htm

Og det følger hverken stedet for hosting eller ejerens adresse, men
hvad det er for et domæne. .com fx skulle gerne følge ovenstående regler.
Du har ikke automatisk "ret" til et sådant domæne, men en pæn chance
for at få det.
Avatar billede didaelgaard Nybegynder
04. december 2003 - 11:06 #2
det er et .com domæne der er tale om
/Dida
Avatar billede mufoxe Nybegynder
04. december 2003 - 14:42 #3
Jeg har forhørt min kæreste, som er jurastuderende, hun siger (og jeg fatter intet):

1. som udgangspunkt kan man anlægge sag der hvor en person bor eller der
hvor virksomheden udøves. Hvilket lands regler der finder anvendelse
afhænger af internationale lovvalgsaftaler, men ofte er der hvor
virksomheden/handlingen udøves der er afgørende.
2. Nej, det eneste du kan gøre er at købe domænet af ejeren, og hvis dette
ikke kan lade sig gøre kan du alene gøre noget såfremt vedkommende udnytter
sitet på en måde der krænker din varemærkeret. Så kan du anlægge
erstatningssag, men stadig ikke få retten til sitet.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
04. december 2003 - 15:26 #4
Du har som udgangspunkt ikke ret til et domainnavn, bare fordi du har
et varemærke.

Hvis domainet var oprettet før du fik varemærket, så kan i ikke gøre
ret meget. Det svarer lidt til at få patent på noget, som andre har opfundet
før i fik patentet.

/per