Avatar billede ulbritt Nybegynder
04. december 2003 - 00:33 Der er 11 kommentarer

Forsinket lydoptagelse

Når jeg optager audiolyd i fx cubase, bliver det optaget forsinket ca 1/2 sekund. Jeg bruger audiophile 2496 lydkort.
Jeg hører lyden korrekt mens jeg spiller, men det bliver optaget forsinket.

Venlig hilsen Ulrik
Avatar billede Beach Mester
04. december 2003 - 01:37 #1
Jeps, det er det man kalder Latency, som er forsinkelsen måle i ms fra indput til output.
De bedste (pro) lydkort har en latency på næsten 0, mens størstedelen har noget der ligner 0.1 - 1.3
Mange har indbygget en Direct monitoring af signalerne fra input, så man kan høre input via output. Desværre så er det i de fleste tilfælde fusk fra den ene ende til den anden da alle ens manipuleringer af lyden ikke kommer med i outputtet.
De bedste lydkort som virkelig har Direct monitoring af input-signaler med at hvad dette indebære er kan desværre tælles på en hånd:-(

//Beach
Avatar billede morten_hjort Nybegynder
04. december 2003 - 08:44 #2
Øhhh... Der er nu en del forkerte ting i det du siger beach...
Ja, problemet er lacenty og det kan ordnes ved at sætte buffersizen ned. Se i manualen hvor du finder den.

Det er teknisk umuligt ikke at have nogen form for lacenty og det er også meget få som kan køre med en lacenty på 0... Det er også lige meget for øret kan ikke høre hvis man arbejder med en lacenty på under 6 ms eller såen...
Jeg går ud fra at når du skriver 0.1 så er der tale om millisekunder. Der findes så vidt jeg ved INGEN lydkort som kan køre med sådan en lav lacenty. De fleste kort kan køre ned med en lacenty på ca 4-2 ms, hviket også er ligesågodt som 1 ms.
Audiophile skulle komme ned på ca 2 ms..

Men jeg forstår ikke hvad du mener når du siger at mange fusker med indstillingerne så det ikke er alle modulationerne som man får med (Direct monitoring). Selvfølgelig får man da alt med... I så fald er det bare en fejl opsætning eller en dårlig driver som er problemet. Husk altid at bruge ASIO drivere hvis det er muligt da den minsker allew de ting lyden skal igennem inde i computeren og derved mindsker delayet...

/JunoLab
Avatar billede hoejrup Nybegynder
04. december 2003 - 10:20 #3
Gør det noget, når du får optaget den korrekte lyd?

Hvis du ser den samme udsendelse samtidigt på f.eks. Spansk tv europa og DR1, så er billed og lyd også forsinket med 1-2 sekunder.

Det tager tid at behandle og lagere, så det er ganske naturligt. Og burde ikke medføre et spørgsmål på eksperten...

/per
Avatar billede morten_hjort Nybegynder
04. december 2003 - 14:26 #4
JA det er da et problem... Det er jo stort set umuligt at sidder ved et klaver og spille, hvis tonerne først kommer et halvt sekund senere... Og dette er et af de mest typiske spørgsmål inden for dette område, så jo... Dette spørgsmål er meget relevant. At man så nok ville få et hurtigere svar på´en desideret musikside er en anden sag.

/JunoLab
Avatar billede hoejrup Nybegynder
04. december 2003 - 14:46 #5
Det er overhovedet ikke umuligt, for du henter lyden fra
keyboardet. Du skal nemlig ikke bruge lyden fra computeren.

/per
Avatar billede morten_hjort Nybegynder
04. december 2003 - 20:48 #6
Hvad er ikke umuligt?
Avatar billede ulbritt Nybegynder
04. december 2003 - 22:14 #7
Jeg har monitor via en mixer, men får samtidig også den forsinkede lyd oven i, via lydkortets waveout. Den bliver jeg nødt til at have tændt da jeg jo skal optage oven i noget der afspilles.
Meget irriterende.

Morten hjort - en decideret musikside? kender du en
Avatar billede morten_hjort Nybegynder
04. december 2003 - 22:36 #8
Avatar billede clauzii Nybegynder
11. december 2003 - 16:58 #9
Det med en mindre bufferstørrelse er jo meget godt, men bliver den for lille begynder det hele ligesom at klikke og hakke, og det dur jo itte´ :)

Alle lydkort fra ECHO Audio er superfede hvad alle dine spørgsmål angår, så hvad venter du på?
Avatar billede clauzii Nybegynder
11. december 2003 - 17:02 #10
Angående dit Audiophile 24/96 så kan du undgå den forsinkede lyd ved at slå monitoring fra i Audiophilens mixerpanel mens du optager, så skulle dit problem være løst!!

Bufferstørrelsen kan sættes til ca. 1024 på en PII350.
Hvis din maskine er hurtigere (ex. XP1800+) burde du kunne komme ned på ca. 64 eller 128 i bufferstørrelse. (64 er ca. 1.5 ms)
Avatar billede clauzii Nybegynder
07. januar 2004 - 16:45 #11
Hallooo....