Avatar billede web_the_world Nybegynder
03. december 2003 - 11:34 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

ang. tråde og processer i Operativ systemer

Jeg sidder og læser om operativ systemer på min uddannelse på KUA - og her er jeg kommet lidt i tvivl om hvad tråde helt præcist er og hvad de gør i forhold til en process... er der nogen der kan forklare mig det på dansk....???

er det rigtigt forstået at en tråd ikke kan eksisterer uden en process og at der kan være flere tråde i process??
samt at grunden til at man har tråde er at det forøger speeden på en given applikation?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. december 2003 - 12:41 #1
Process: heavyweigth koncept, hver process kører en executable,
hver process har sit eget adress space

Tråde: ligthweigth koncept, en process består af en eller flere tråde,
alle tråedene køre samme executable og deler samme adress space

Tråde bruges i: Windows, POSIX og Java

Traditionel Unix forker istedetfor.

Tråde er en elegant måde kode mæssigt at lave et program som kan lave
flere ting samtidigt.

I de fleste implementationer er det også meget effektivt.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. december 2003 - 16:52 #2
OK ?
Avatar billede web_the_world Nybegynder
15. januar 2004 - 21:45 #3
sorry, det sene svar.. sov i time.. so to speak!
Avatar billede web_the_world Nybegynder
10. februar 2004 - 16:08 #4
undskyld at jeg først fik givet dig point nu... har lige oprettet et nyt spørgsmål... gider du ikke tjekke det ud...