Avatar billede armorlitest Nybegynder
02. december 2003 - 22:41 Der er 7 kommentarer

Super Studie-PC

Jeg skal købe mig en super pc til at arbejde med lyd... Jeg havde egentlig tænkt mig en Mac, da de jo er "bedst?", men så spottede jeg Intels "Pentium Xeon"- dual processor? Er det værd at overveje?
Hvis ja, så giv et fuldt ud bud på en dejlig maskine til max 12.000,-
På forhånd tak!
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2003 - 22:52 #1
Til lydarbejde bør du gå mere op i RAM og lydkort end i processorkraft.
Avatar billede -mundi- Nybegynder
02. december 2003 - 23:00 #2
Hvis du skal have en god "lyd" pc er noget af det vigtigste et ordenligt lydkort, kig på www.aage.dk under computer/lydkort , der er i alle prisklasser ... find ud af hvor meget du vil ofre på et ordenligt lydkort, og køb så maskine for det resterende beløb. Der er nogen lydkort/software som kun virker sammen med Intel processorer, så det skal du også være opmærsom på inden du trækker pegene op af lommen
Avatar billede -mundi- Nybegynder
02. december 2003 - 23:04 #3
Som elbarto siger, er ram også vigtig da det er en stor fordel at kunne slippe for alt for meget harddisk adgang
Avatar billede muzak Nybegynder
03. december 2003 - 21:54 #4
Det I siger omkring ram og lydkort er jeg klar over. Det var mere et bud stabil hardware der passer sammen - tilnærmelsesvis mac'en... Tak for svarene alligevel.

VH Muzak
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2003 - 22:02 #5
Jamen du kan da godt kaste en flok Xeon CPU'er i din maskine, men en P4 3 GHz må være langt tilstrækkeligt.

Hvad regner du med at du skal bruge? hvor meget harddiskplads? RAID? optiske drev? Firewire? Osv. osv.

Beskriv nærmere hvad du skal bruge, alt andet vil blot være gætteri. og det gider jeg egentlig ikke ;)
Avatar billede clauzii Nybegynder
12. december 2003 - 13:26 #6
En Athlon XP2000+ til 2500-3000,- (256MBRAM) Køb en xtra 512MB RAM for ca 900,-, Vælg et ECHO GiNA eller lign. lydkort til ~3000 og en god skærm (2000,-) - så er der ca. 3000,- at ´rutte´ med til andre gode tin :)

Dette er et seriøst forslag - der er selvfølgelig andre (dyrere/billigere) muligheder, men det er et godt udgangspunkt. Du kan evt. bruge op til 1000,- for et SB lydkort, så har du en ganske vellydende sampler i, samtidig med lidt digital I/O, MIDI interface o. lign.

God Jul!
Avatar billede clauzii Nybegynder
07. januar 2004 - 16:47 #7
Halloo...