Avatar billede boysen Nybegynder
02. december 2003 - 19:44 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kan det laves for points?

Halløjsa?!

Jeg har lavet en hjemmeside for "Fiskeklubben Rokkerne" - www.rokkerne.dk

Ud af lidt forskellige kodestumper m.m. har jeg bakset et fangstrapport-system på benene, og det virker perfekt (næsten).
Et par medlemmer har forespurgt på muligheden for at vedhæfte billeder når man skriver en fangstrapport. Det kan jeg ikke selv lave, og tager derfor chancen her.

Et par links for at vise hvad det handler om:

Fangstrapportsektionen:
http://www.rokkerne.dk/fangstrapporter.asp

Eks. på fangstrapport:
http://www.rokkerne.dk/fangstrapportervis.asp?ID=243

Det jeg ønsker er, at når man skriver en rapport, samtidig har mulighed for at uploade et billede, som så automatisk kommer som klikbar thumbnail i højremenuen. I stil med:
http://www.rokkerne.dk/artikler37.shtml

Det hele kører på en access database.

Siden ligger hos http://www.gullestrupnet.dk og  følgende komponenter er installeret:
JMail, AspSmartUpload, AspSmartMail, AspHTTP, AspImage

Håber jeg har udtrykt mig klart nok, ellers er det bare at spørge.
Hvad points angår siger du blot hvad du vil ha´ :-)

Venlig hilsen
Michael Boysen
Avatar billede powell Nybegynder
05. december 2003 - 15:18 #1
Skal billedet lægges ind og trækkes ud af databasen? Eller ligger der kun en reference til billedet i databasen, hvor billedet så ligger som en fil ved siden af?
Avatar billede boysen Nybegynder
07. december 2003 - 02:45 #2
Sorry for det lidt sene svar, julefrokost du ved!

Jeg ved ikke hvordan det laves smartest, men er der ikke noget med at man helst skal undlade at gemme billeder i Access?

Hygge
Michael
Avatar billede powell Nybegynder
07. december 2003 - 11:14 #3
Det er naturligvis et par ting man bør tage højde for: Databasen kan blive meget stor og tung, med meget grafik. Hvis man ligge grafik ved "siden" af databasen, skal man ændre sine "links" til billederne hvis databasen flyttes rundet.

Man gemmer grafikken i databasen som et BLOB felt, nok bedre kendt som et OLE-object. Man "hiver" billedet ud ved at overføre det via en binær streng.

Det er selve uploadningen af et billede du ønsker, ikke sandt? Præsentationen og opbevaring er vel først noget der bør kikkes på sekundært.
Avatar billede boysen Nybegynder
07. december 2003 - 13:21 #4
Hey igen.

I princippet er det vel ligegyldigt, om man har billederne til at fylde op i en database eller i en mappe, rent bortset fra at det hurtigt bliver en sløv sag sådan ena database?!
Det med at ændre sine links er selvfølgelig et problem, hvis der "pludselig" ligger 500 billeder.

Det er faktisk det hele jeg efterlyser, men måske er det bedst at dele projektet op i mindre bidder :-)
Mit problem er, at jeg ikke kan ret meget ASP, og derfor har bygget siden op af andres små kodestumper, som jeg har fundet og tilpasset mine behov + mit design.
Det jeg er gået lidt kold over, er at jeg på en eller anden måde skal kæde billederne sammen med fangstrapporterne, og præsentere dem i højremenuen + i stor version.

Hygge
Michael
Avatar billede powell Nybegynder
07. december 2003 - 13:33 #5
Jeg vil gerne hjælpe dig, smid din e-mail eller fang mig på MSN mesenger (kaldenavn: Powell112).
Avatar billede boysen Nybegynder
07. december 2003 - 13:41 #6
Du kan kontakte mig på rokkerne@forum.dk - Har ikke messenger.

/Michael
Avatar billede boysen Nybegynder
07. december 2003 - 13:44 #7
sorry......
rokkerne@ofir.dk

/Michael
Avatar billede tommy_carstensen Nybegynder
02. september 2004 - 14:45 #8
boysen husk at lukke dette spm ved at svare selv og acceptere dit eget svar.
Avatar billede boysen Nybegynder
02. september 2004 - 17:36 #9
Ok napper dem selv :-)

/Michael Boysen