Avatar billede domain Nybegynder
02. december 2003 - 11:17 Der er 8 kommentarer

Skærm hardware problem

Hej

Jeg har fået en Simens Nixdorf 17hv10 skærm fra 1997.
Den virker ikke.
Den tager hele billedet og laver det til en streg inde på midten af skærmen. Samtidig frekvensen utrolig ujævn i toppen går det stærkt, i midten går det langsomt(man kan se en sinus kurve er går op fra og ned) og i bunden går det stærkt. Den lugter også af brændt modstand eller så noget.

Er der nogle der ved hvad der er galt og hvordan jeg finder fejlen?

På forhånd tak
Avatar billede peet-49 Novice
02. december 2003 - 11:31 #1
Det er vertikal udgang, der er røget, det skal repareres på værksted.
Avatar billede domain Nybegynder
02. december 2003 - 11:33 #2
Jeg er under uddannelse som elektornik mekaniker. Så ved noget om elektronik bare ikke skærme. Det arbejder jeg ikke med. Du mener ikke jeg selv kan gøre det?
Avatar billede peet-49 Novice
02. december 2003 - 12:06 #3
DEt kan du sikkert, hvis du har flair for det, i nogle er der et kredsløb med transistorer, i andre sidder der en chip, så det er kun at finde kredsløbet, og så lige kontrollere de passive komponenter, inden du sætter power til igen.
Avatar billede domain Nybegynder
02. december 2003 - 12:39 #4
okey. har du et råd til hvordan jeg finder kredsløbet. kan ikke finde et diagram på nettet.
Avatar billede peet-49 Novice
02. december 2003 - 13:34 #5
Det er meget svært, da der findes et utal af forskellige kredsløb, du burde kunne se stedet med det blotte øje, hvis noget er brændt.
Avatar billede domain Nybegynder
02. december 2003 - 14:49 #6
Jeg har fundetn en chip hvor der står i databladet:
This IC controls all the functions related to the horizontal and vertical deflection in multimode or multi-frequency computer display monitors.
Du tror det er denne her det er galt med?
Avatar billede peet-49 Novice
02. december 2003 - 14:54 #7
Sikkert-kan bare ikke forstå at chippen skulle være både horizental og vertikal
Avatar billede peet-49 Novice
18. december 2003 - 14:48 #8
Hvorfor afviser du??