Avatar billede zack Nybegynder
01. december 2003 - 15:08 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Skygge og fritlægning

Efter jeg har fritlagt noget, vil jeg gerne give den en skygge på. Hvordan håndterer man billedet således, at den stadig er fritlagt, med skyggen omkring sig?
Avatar billede rosenberg Nybegynder
01. december 2003 - 15:21 #1
Genstanden som er fritlagt ligger du i at lag som du fx giver en dropshadow.... og så kan du lave det nederste lag trasperan......
Avatar billede zack Nybegynder
01. december 2003 - 15:26 #2
Ja... jeg kan godt fritlægge, ved at lave et nyt lag. Men hvordan gør man, hvis man skal bruge path metoden...
Avatar billede zhark Nybegynder
01. december 2003 - 15:28 #3
Ja, du copierer det over på et transprent layer og bobb klikker på det og vælger "drop shadows" som du kan give farve, distance, form m.v.
Avatar billede zack Nybegynder
01. december 2003 - 15:31 #4
Ja... det har jeg styr på... mene... denne metode virker også fint hvis jeg skal bruge det i InDesig. Men hvis jeg skal bruge det i PageMaker eller QuarkExpres, så skal jeg vel bruge path metoden..

jf med dette spm:

http://exp.dk/spm/434435
Avatar billede macintosse Nybegynder
01. december 2003 - 22:09 #5
Hvis du skal bruge det i Quark eller PageMaker skal du lave baggrunden samme farve som i dit dtp program og ikke bruge fritlægningsmasken på din eps fil, men kun til at lave en selection i photoshop til at slette din originale baggrund.
Herefter laver du dit skyggelag og vælger multiply i lagoptions.

MacinTosse