Avatar billede zack Nybegynder
01. december 2003 - 09:39 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Fritlægning af billeder

Jeg har en række billeder jeg skal have fritlagt. Hvad er den rigtige måde at gemme dem på?

Det er ikke noget problem at fritlægge dem, og lægge dem over i ark med en transparent baggrud. Men hvordan skal de gemmes, og i hvilket format?
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. december 2003 - 09:40 #1
De skal gemmes som giv hvis du vil bevare trans peransen, men gem også i orginalt photoshop format
Avatar billede beaviz_ Nybegynder
01. december 2003 - 10:27 #2
Det kommer jo også an på, hvad du skal bruge dem til. Hvis du gemmer dem som gif, kan du godt få en transparant baggrund, men de vil have en lille hvid kant rundt om det fritlagte hvis du f.eks bruger dem på en mørk baggrund, hvor det kan ses. Så jeg ville vælge at gemme dem i .psd format, så du har det samme billede som da du forlod det. Ellers kunne du jo gemme i tiff eller jpeg, og så hurtigt fritlægge billedet, når du skal bruge det med magic wand.
Avatar billede spe Nybegynder
01. december 2003 - 11:35 #3
Kommer an på hvor du skal bruge dem:
Til web gemmer du som gif med transperant baggrund (og de har ikke hvid kant hvis du har fritlagt dem pænt)
Skal du bruge dem i en tryksag som du sætter op i f.eks. QuarkXpress eller PageMaker skal du lave en fritlægningssti (path) rundt om dit motiv og i pathpaletten slå din fritlægningssti til som Clippingpath. Derefter skal du gemme som Tiff eller Eps.
Hvis de skal hentes ind i InDesign gemmer du dem som psd efter at du har slettet baggrunden.
Avatar billede zack Nybegynder
01. december 2003 - 12:47 #4
vedrørende at gemme dem til brug i tryksag... kan du give en nærmere forklaring til det. Jeg har nemlig aldrig heløt prøvet det før.
Avatar billede spe Nybegynder
01. december 2003 - 13:03 #5
1. Det allerbedste er selv at tegne den path der følger omridset af dit motiv.
2. Til det skal du bruge penne.
3. Når du har valgt penne klikker du på det ikon i venstre side af indstillingsbjælken der viser en kasse med en pen i (indstillingsbjælken er lige under menuerne).
4. Når du har tegnet path hele vejen rundt finder du path-paletten frem.
5. Her vises din path som work path. Fra palettens sidemenu vælger Save path, giver den et navn.
6. Derefter vælger du Clipping Path fra path-palettens sidemenu og her vælger du din path.
Det kræver øvelse at tegne med pennen

Så hvis du ikke er øvet penne-bruger kan du vælge dit motiv ud med et af selektionsværktøjerne, f.eks. lassoen.
I path-palettens sidemenu vælger du derefter Make Work Path og så følger du punkt 4-6.
Inden du laver selktionen til en wrokpath kan du eventuelt vælge Select-->Modify-->Contract og indtaster 1-2 pixels.
Avatar billede zack Nybegynder
01. december 2003 - 13:16 #6
Hvordan kan jeg tjekke det er lavet ordenligt? har ikke QuarkXpress eller PageMaker, men det skal bruges af en anden med disse programmer... Jeg kan vel regne med, at hvis de ser ordentlig ud i InDesign, så er det gjort rigtigt?
Avatar billede spe Nybegynder
01. december 2003 - 13:26 #7
I InDesign kan du tjekke det ved at  vælge: Objekt/Object-->fritskrabningskurve/Clippingpath i dialogboksen vælger du Photoshopkurve/Photoshoppath
Avatar billede zack Nybegynder
01. december 2003 - 13:31 #8
Hmmm... hvor er den object henne?
Avatar billede zack Nybegynder
01. december 2003 - 14:29 #9
Perfekt.. kan man lægge en skygge ind?
Avatar billede zack Nybegynder
01. december 2003 - 14:48 #10
Har fundet ud af det..