Avatar billede phlip_19 Nybegynder
30. november 2003 - 14:47 Der er 8 kommentarer

Tabel og php menu

jeg vil gerne lave en tabelopbygget hjemmeside, jeg har prøvet mig lidt frem, men kan ikke lige få det til at virke... jeg får en: Parse error: parse error, unexpected T_VARIABLE in /var/www/html/Tst/index4.php on line 11

linie 11: echo("<a href=\""$_SERVER["PHP_SELF"]?index=0\""> knap0 </a>");

er lidt noob så bær over med det slam kode der er lavet :-)

<html>
    <head>
        <title>
            Test Med Tabel og PHP!
        </title>
        <?php
            $index = 0;

            function menu()    {
                global $index;
                echo("<a href=\""$_SERVER["PHP_SELF"]?index=0\""> knap0 </a>");
                echo("<a href=\""$_SERVER["PHP_SELF"]?index=1\""> knap1 </a>");
            }

            function over()    {
                echo("<h1> Dette er OverSkriften</h1>");
            }

            function main()    {
                global $index;
                if($index == 0)    {
                    echo("du har trykket på NUL");
                }    elseif($index == 1)    {
                    echo("du har trykket på EN");
                }
        ?>
    </head>
    <body margenwidth="0" margenheight="0">
        <table width="100%" height="100%">
            <tr>
                <td colspan="2">
                    <?php
                        menu();
                    ?>
                </td>
            </tr>
            <tr>
                <td>
                    <?php
                        over();
                    ?>
                </td>
                <td>
                    <?php
                        main();
                    ?>
                </td>
            </tr>
        </table>
    </body>
</html>
Avatar billede fangel Nybegynder
30. november 2003 - 14:55 #1
function menu()    {
  global $index;
  echo "<a href=\"" . $_SERVER["PHP_SELF"] . "?index=0\"> knap0 </a>";
  echo "<a href=\"" . $_SERVER["PHP_SELF"] . "?index=1\"> knap1 </a>";
}

ville være korrekt !

---

og din kode er meget dårlig !
1) hvorfor ligget funktionerne i <head> ? kun JS-funktioner der har brug for dette - PHP kan du læge hvor du vil

2) hvorfor fann bruger du funktioner - det er sku da dumt til det du laver der ! ! ! (ja - der er 3 udråbstegn)

Morten
Avatar billede phlip_19 Nybegynder
30. november 2003 - 14:59 #2
oki... nu kommer siden frem... men hvis man trykker på knapperne og ændre index så bliver de ikke ændret for global @index
Avatar billede phlip_19 Nybegynder
30. november 2003 - 14:59 #3
hovhov ik @index  men $index
Avatar billede phlip_19 Nybegynder
30. november 2003 - 15:01 #4
og det med funktioner er det så dumt? et det gør koden mere overskuelig, to det bliver lættere at ændre i det :-)
Avatar billede fangel Nybegynder
30. november 2003 - 15:05 #5
du kører nok med register_globals = off - fvs at den hedder $_GET['index'] ($_GET fordi den kommer fra addreselinien)

og jo, det er dumt at lave det som funktioner når du kun kalder dem en gang - detter er spild af resourcer !

og det gør det ikke lettere at oversku - bare vent til du for en 2-300 liniers kode - og man skal ændre noget... så sidder man og tænker "hov, hvor mon dether står henne" da det ikke er logisk opbygget...

brug kun funktioner når du skal lave den samme ting igen og igen

Morten
Avatar billede phlip_19 Nybegynder
30. november 2003 - 15:11 #6
hvis jeg når op på 2-300 linier kode, vil jeg nok opdele det i klasser :-),
men hvad ved jeg arbejder normalt ikke i andet end Java C/C++ og VB...

men smid et svar så er pointene dine.
Avatar billede phlip_19 Nybegynder
30. november 2003 - 15:17 #7
kan du ikke også lige forklare hvad de der punktummer "." skulle bruges til omkring $_SERVER["PHP_SELF"]
Avatar billede fangel Nybegynder
30. november 2003 - 15:30 #8
med .-er kan du skifte mellem string-mode...

$str = "nu står det med dobbel-gnyffer" . 'nu er det enkeltgnyffer' . $variabel . 2+2 . KONSTANT;

altså sætte stenge med sammen med variabler osv...

"-er tillader variabler i sig fx "dette er en $variabel"

'-er tillader ikke variabler - dvs at skriver man '$variabel' kommer der til at står et $-tegn og så "variabel"...

uden nogle gnyffer kan du kun skrive varialer, konstanter og regnestykker

Morten