Avatar billede wan31 Nybegynder
27. november 2003 - 23:10 Der er 37 kommentarer og
1 løsning

Et total NOOB spørgesmål

Ok.
Jeg kommer sikkert til at lyde mere Noob agtig end jeg er, for jeg har ikke rigtig noget måde at forklare det her på, på en ordenlig måde. men jeg prøver.

I en access database, lærte jeg da jeg tog PC kørekort, at man kan sætte to tabeller sammen. F.eks. kan man lave en der hedder Kategori, og en der hedder stuff. Stuff er så delt op i de kategorier skrevet ind i den anden tabel.

Derefter kan du sætte dem sammen, så man fra Tabellen kategori kan læse alt det skrevet i stuff, ved at klikke på et kryds i tabellen kategori, og få dem frem fra tabellen stuff, der passer til den kategori krydset var ude for.
Hvis det her lyder meget forvirende, så sig til. Som sagt ved jeg ikke helt hvordan det skal forklares. Ved bare at man kan, og at jeg har glemt det :-))
Avatar billede NanoQ Nybegynder
27. november 2003 - 23:13 #1
Brug en mere beskrivende overskrift næste gang. Der er jo ingen der ud fra "Et total NOOB spørgesmål" kan gætte hvad dit spørgsmål drejer sig om.
27. november 2003 - 23:14 #2
Er det også en af dine regler, Nanoq?
Avatar billede wan31 Nybegynder
27. november 2003 - 23:15 #3
Ville jeg også gerne, men som jeg skriver TO gange, har jeg ingen anelse om hvordan jeg skal forklare det. Med andre ord, jeg har ingen ord for det. Og man kan ikke skrive en stil i overskriften
Avatar billede squashguy Nybegynder
27. november 2003 - 23:17 #4
Du skal nok ind og sætte nogle relationer mellem dine felter..
27. november 2003 - 23:17 #5
Wan-> Du skal sørge for at definere relationerne mellem de tabeller. Dette gøres via menuen Funktioner->Relationer, når du står i databasevinduet.

Her trækker du kategori-feltet fra den ene tabel over på den anden. Klik i "Referentiel integritet".

Herefter kan du være heldig at det allerede virker.
Hvis ikke, så gå i tabeldesign på kategorier og åbn egenkaberne for tabellen. Her en egenskab kaldet "Underdataark".
Avatar billede wan31 Nybegynder
27. november 2003 - 23:17 #6
Tror hellere ikke folk for meget ud af denne overskrift "Mangler kryds i tabellen"
27. november 2003 - 23:18 #7
Spekuler ikke mere over det, wan. Det er fint nok :o)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
27. november 2003 - 23:18 #8
thomasjepsen, og hvad mener du så med det?

wan31, det kan være lidt svært af og til. Det vil jeg medgive dig. Men feks. kunne "krydsreferencer mellem tabeller" være et bud? ;)

Beskrivende overskrifter giver for det meste mere kvalificerede svar :)
Avatar billede wan31 Nybegynder
27. november 2003 - 23:19 #9
thomasjepsen >> Ok. Jeg prøver lige engang så :-))
Avatar billede wan31 Nybegynder
27. november 2003 - 23:20 #10
nanoq >> Kan godt se din pointe, men jeg aner overhovedet ikke at der fantes ordet krydsreferencer...Jeg ved en del om databaser, men det mest noget jeg gør, jeg går ikke efter ord og navne, jeg gør det bare
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
27. november 2003 - 23:26 #11
Avatar billede kabbak Professor
27. november 2003 - 23:27 #12
Åbn tabellen, som normal visning
vælg indsæt underdataark vælg tabel
27. november 2003 - 23:32 #13
Nanoq-> Jeg mener bare, at du altid overspiller din rolle som samfundets og moralens vogter. Man må sgu da kalde sit spørgsmål hvad man vil. Og med 120 point i puljen, så skal han nok få den opmærksomhed og hjælp som han ønsker.
Avatar billede wan31 Nybegynder
27. november 2003 - 23:34 #14
thomasjepsen >> You are the man :-))
Det virker bare. Havde helt glemt hvordan det shit skulle laves, og var bange for at folk ville fatte kaine hvad jeg mente :-)))))))))
27. november 2003 - 23:36 #15
Vi bliver udsat for lidt af hvert, så dette var intet problem :o)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
27. november 2003 - 23:38 #16
thomasjepsen, tør øjnene... jeg gør blot hvad jeg er forpligtet til, som bruger af Eksperten.

Kendte du lidt til dette site, ville du vide at point meget sjældent er motivator for kompetente svar. De kompetente brugere er ligeglade med mængden af point. Men der skal en beskrivende overskrift til, for at henlede opmærksomheden på spørgsmålet. Dette er såmen intet mindre ind faktum.

Min kommentar var alene et tip til wan31, så han kunne få så god og kompetent hjælp som muligt. Det er bestemt ikke din opgave at vurdere og kritisere denne hjælp.
Avatar billede wan31 Nybegynder
27. november 2003 - 23:40 #17
He he ok....Når men de 120 er dine, hurtig og godt forklaret hjælp :-) Det skal der være fortjeneste i :D
Avatar billede wan31 Nybegynder
27. november 2003 - 23:42 #18
nanoq >> Tja. Jeg vil nu regne med at flere kikker i et spørgesmål med en overskrift de ikke fatter, af bare nyskærighed. Og hjælpen var da hellere ikke noget problem. Thomas var da hurtig på aftrækeren
Avatar billede wan31 Nybegynder
27. november 2003 - 23:45 #19
nanoq >> Og hvis man ikke aner hvad man skal kalde sin overskrift, så må man jo kalde den et eller andet, andet. Man skal give den overskrift. Og hvis folk ikke kan bruge overskriften til noget, så må de jo bare gå ind, og se om de kan bruge resten af teksten. Det skulle hellere ikke tage mange sek. med mindre man sidder ved en 56k forbindelse. Og det regner jeg ikke med at mange danskere gør, slet ikke herinde
Avatar billede viciodk Praktikant
27. november 2003 - 23:47 #20
wan31 -> Du kunne jo bare kalde spørgsmålet for "Access spørgsmål". Du behøver ikke være mere specifik hvis du ikke kort kan sætte ord på hvad dit problem drejer sig om.
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
27. november 2003 - 23:50 #21
Skal i ikke snart stoppe inden der går for meget børnehave i den :-)
27. november 2003 - 23:51 #22
Nanoq-> Order "Brug" er bydeform og er ikke den måde jeg normalt modtager høflige tip på. Så måske skulle du bare lære at formulere dig mere venligt. I stedet kunne du have skrevet:
"Et godt råd: brug en mere sigende overskrift, så får du flere kvalificerede svar"

Desuden: hvis pointene ikke var en motivationsfaktor, hvorfor er de der så overhovedet? Og hvorfor har vi to så diskutteret pointregler utalige gange før? (og derfor burde du også vide, at jeg rent faktisk KENDER lidt til dette site - men du diskutterer sikkert med så mange, at du hurtigt glemmer navne) Pointene er det som får Eksperten til at køre rundt (ligesom: Money makes the world go round). Og jo flere point, jo større interesse.

Desuden giver jeg Wan ret i at et underligt spørgsmål vækker nysgerrighed. Jeg har selv kaldt et spørgsmål for noget i retning af "spørgsmål til kode-hajer" for at vække opmærksomhed.

Viviodk->Vi befinder os allerede i Access-kategorien, så "Access spørgsmål" er måske lidt overflødigt.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
27. november 2003 - 23:51 #23
wan31, du var heldig. Og det er også fint nok. Det essentielle er naturligvis at få svar på sine spørgsmål :)

Problematikken har været diskuteret et utal af gange. Det er der såmen ingen grund til at gøre endnu engang.

Jeg abonnerer selv på en del kategorier, hvor jeg mener jeg har kompetence til at hjælpe folk. Dvs. jeg modtager mails, hver gang der oprettes spørgsmål i disse. Spørgsmål der ikke har en beskrivende overskrift, ignoreres blankt. Sådan ved jeg mange andre gamle brugere af Eksperten.dk også handler.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
27. november 2003 - 23:53 #24
thomasjepsen, hvad der motiverer folk, er naturligvis forskelligt fra person til person. Jeg motiveres af interessante problemstillinger, og du motiveres af point... tjaaahh... sådan er folk så forskellige...
Avatar billede wan31 Nybegynder
27. november 2003 - 23:54 #25
viciodk >> LOOOOOL. Hvor længe har du været herinde. Hvis du kikkede efter ville du se at kategorien hedder "Database" "Access"
Avatar billede NanoQ Nybegynder
27. november 2003 - 23:57 #26
Faktisk er viciodk's forslag bedre end ingenting. Af og til falder man jo over spørgsmål ved at se "Nyeste Spørgsmål" boksen på forsiden. Her kan man ikke se kategorien. Så det kunne da godt tænkes den ville tiltrække en Access haj eller to :)
Avatar billede wan31 Nybegynder
27. november 2003 - 23:58 #27
nanoq >> Hvis point ikke har nogen interesse, så kan du jo lægge et ordenligt svar næste gang, og så nakker jeg selv pointene fra det. Jeg kan godt lide dem :-)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
28. november 2003 - 00:01 #28
De stillede point ser jeg som en tak for hjælpen. Har man fået 100% svar på sit spørgsmål, er 100% af de stillede point en pæn måde at sige tak på. Men om det drejer sig om 20 eller 200 point, er for mig bedøvende ligegyldigt. At tage de stillede point tilbage, efter man har fået korrekt svar på sit spørgsmål, vil alle blive vrede over.

De fleste forventer jo også et "tak for hjælpen", når der er ydet hjælp i den virkelige verden :)
Avatar billede wan31 Nybegynder
28. november 2003 - 00:03 #29
Tja, men nu sagde du bare at de ikke havde interesse, og jeg sagde ikke noget om at tage dem tilbage fra alle...
Avatar billede NanoQ Nybegynder
28. november 2003 - 00:06 #30
wan, Jeg skrev at det ikke er point der er motiverende for at lægge et svar. Der er en væsentlig forskel. :)
Avatar billede wan31 Nybegynder
28. november 2003 - 00:06 #31
nanoq >> Desuden ved jeg hellere ikke hvad vi diskotere for. Du mener at man får mindre hjælp ved at lave den overskrift. Jeg fik et 100% perfekt, godt forklaret svar på under to minutter. Og det er jeg fint tilfreds med. Kan ikke se hvordan det skulle kunne blive bedre. Derimod har jeg lavet svar med en ordenlig overskrift som ikke har givet et ordenligt brugbart svar, så jeg kan da hurtigt vende denne diskotion til det modsatte :)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
28. november 2003 - 00:06 #32
well... jeg må hellere se at komme under dynen. Ha' en god nat :)
Avatar billede wan31 Nybegynder
28. november 2003 - 00:07 #33
Svar = spørgesmål :-)
Avatar billede wan31 Nybegynder
28. november 2003 - 00:08 #34
Natter nanoq :-)
28. november 2003 - 00:08 #35
Godnat, Nanoq :o)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
28. november 2003 - 00:08 #36
wan31, min påstand er, at du var heldig... :)

Det er jo for så vidt også fint nok... det vigtige er jo, at du fik besvaret dit spørgsmål.

Diskutionen udviklede sig til at være lidt mere principiel. Jeg tror ikke du er uenig med mig i, at man skal bestræbe sig på at lave beskrivende overskrifter. Forestil dig blot, hvis ALLE spørgsmål på Eksperten havde intetsigende overskrifter. Det ville ikke være sjovt for overskueligheden :)

nåh... NU er jeg ude... g'nat alle :)
Avatar billede wan31 Nybegynder
28. november 2003 - 00:16 #37
nanoq >> Nej, jeg er ikke uenig med dig. Jeg laver også normalt en overskrift der passer til spørgesmålet, men som sagt, så havde jeg ingen anelse om hvad jeg skulle skrive, og jeg følte mig lidt noob agtig ved at spørge om det, så på den måde passe det sammen
Avatar billede viciodk Praktikant
28. november 2003 - 00:35 #38
wan31 -> Jeg har været her på Eksperten længere tid end de fleste. Har haft to brugere og sammenlagt ville jeg nok ligge omkring nr. 50 her på Eksperten.. Så ved lige som godt hvordan man skal formulere sine spørgsmål (som NanoQ også siger)...