Avatar billede cyberesben Nybegynder
15. september 1999 - 13:38 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Overclocking af P2-300 In a box med Asus TNT2 Ultra kort

Hej

Jeg vil gerne overclocke lortet lidt...

Her er hvad computeren indeholder:

Aopen AX6BC Motherboard (BX Chipset, 66-153MHz)
Intel Pentium II 300MHz In A Box CPU
2x128MB PC100 SD-RAM
Asus TNT2 Ultra Deluxe 32MB skærmkort

På CPU'en står der:

B80522P300512E SL2QC
98250278-0202 MALAY

Spørgsmålet er: Hvordan får jeg den til at køre su hurtigt og stabilt som muligt, for de billigste penge?

jeg har tænkt mig at ofre ca. 2-300kr højst... Og det skal virker i Win2K, Win98 og i spil (OpenGL og Direct3D)
Avatar billede fcs Novice
15. september 1999 - 13:48 #1
Jeg ved ikke om du lige kan finde den hardware du bruger, men Toms Hardwareguide på: http://www.tomshardware.com/overclock.html

plejer at være et super sted for alt hvad angår overclocking!!!!

Håber du kan bruge dette lille tips!
Avatar billede fatboy Nybegynder
16. september 1999 - 03:13 #2
Men dine pc100 ram, kan du nok ikke gå meget over de 100 MHz på systembussen, så måske skulle du prøve at ændre multiplieren fra 3 til 3½. Men vær opmærksom på, at du ikke kan skifte din køler ud. Installer evt. det software, som følger med AX6BC bundkortet, så du kan overvåge cpu-temperaturen.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
16. september 1999 - 09:26 #3
Tjaa... har du mulighed for at skifte køleren (jeg har ladet mig fortælle man kan, men det skulle vist være svært ??), så sæt en voldsom køler på...
Alt efter kvaliteten af din RAM (jeg bruger selv MCT), burde du kunne overclocke systemet til ca. 112Mhz... og med ordenlig køling bør processoren kunne klare det...
Det eneste du skal være rigtigt opmærksom på er hvor varm din CPU/motherboard er, hvis de bliver for varme, så glem det...
(Læs evt. på toms hardware om de P2-450 de har overclocket, jeg mener det er der jeg læste om teksten på CPU'en, hvor din ligener en "Downgradet" 450... Jeg mener at have læst en del om succesfulde overclockings et eller andet sted på hans side, med reporter fra hele verdenen.. hvor der også er nævnt hvilken processor, ram, grafik osv. der sidder i dyret, samt hvor hurtigt det med success er kommet op på)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
16. september 1999 - 21:21 #4
Jeg bruger også MCT ram tror jeg..

den fungerede faktisk ok med 3.5*103 i Win2k... den hakkede lidt da jeg køre Win98, og quake 2+3 virker kun når jeg kører under 100 på bussen... lort man
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
17. september 1999 - 12:06 #5
Skummelt... prøv at finde nogle meget intensive "regne-programmer" til at teste overclock'en med... hvis du kan få et program der kører VILDT på FPU'en, er det spillene der er problemet og ikke ustabil hardware...

(Jeg mener der er et program der beregner nogle bestemte Primtal, man kan bruge til den slags tests!)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
17. september 1999 - 13:19 #6
tiger. har du et FPU test program?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
17. september 1999 - 13:19 #7
og hvordan kan det være at WIn98 er mere følsom for overclocking end Win2k?
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
18. september 1999 - 07:49 #8
Win2K er jo NT 5...NT er generelt ligeglad med ustabilitet (det er jo kun enlekte processor der lukkes ned)...

Jeg mener jeg har noget i den stil liggende et eller andet sted!.. tjekker engang i næste uge, jeg er nemlig ikke hjemme hele weekenden :o((
Avatar billede kent123 Nybegynder
22. september 1999 - 17:06 #9
Du skal køle din pc med mineral olie!
tag en flamingo kasse og put din hardware ned i den ( uden kabinet )
altså unlad tastatur mus strømforsyning
og skærm og modem. hæld mineralolie ud over og sit en pumpe ned i ( til et havebasin ) og vupti!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
22. september 1999 - 18:50 #10
luk røven spade
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
01. oktober 1999 - 12:58 #11
Hmm, jeg mener det er "Prime95.zip"...
Kan godt nok ikke huske hvorfra...(og jeg synes ikke det tester intensivt nok), men det burde kører på FPU'en...
Ellers kan du jo bare tage et hvilket som helst program der bruger FPU'en meget...
Laver du 3D grafik, så overclock og render en stor 3D tegning... det burde belaste FPU'en
Avatar billede cyberesben Nybegynder
02. oktober 1999 - 02:58 #12
hvad med photoshop?
Avatar billede bubby Nybegynder
02. oktober 1999 - 16:10 #13
hvis du vil vide meget om overclocknig af pentium og celeron og kølingen af disse, så køb denne måneds udgave af privat computer, der står alt beskrevet og de har testet det o.s.v.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
02. oktober 1999 - 16:13 #14
jeg har det blad, der står ikke noget om P2
Avatar billede bubby Nybegynder
02. oktober 1999 - 16:17 #15
p2 eller p3... princippet er sq det samme, de er opbygget på samme måde!!!
Avatar billede bubby Nybegynder
02. oktober 1999 - 16:21 #16
så smækker du den største alpha køler på som er vist i bladet og så virker skittet... er lidt dyre end det du vil ofre med det virker...
Avatar billede bubby Nybegynder
02. oktober 1999 - 16:23 #17
nå ja på cd-rommen er der oxo programmer som du kan styre cpuen med, så du kan sende beskeder om at den skal stoppe de enheder der ikke bliver brugt, det vil sige at den egentlig kun er overclocket når du virkelig har brug for det
Avatar billede cyberesben Nybegynder
02. oktober 1999 - 16:30 #18
jeg prøver senere i dag at tage køleren af den så! kan man sætte den på igen?
Avatar billede bubby Nybegynder
02. oktober 1999 - 17:07 #19
det kan man da sagtens....
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
03. oktober 1999 - 08:48 #20
Jeg ved faktisk ikke hvor meget af Photoshop der bruger fpu'en intensivt...
Men i princippet bør du vel kunne bruge det ?...
Så vidt vides er det dog specielt 3D render, der "misbruger" fpu'en...
Har du Autocad, så brug det og læg overflader på en stor tegning... så ved du om systemet er stabilt :o)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
03. oktober 1999 - 15:22 #21
jeg har desværre kun Photoshop... jeg har ikke haft tid til at skille cpuen ad endnu...

bubby er du sikker på at en PII in a box er samlet på samme måde som en PIII ?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
30. oktober 1999 - 17:43 #22
da jeg prøvede at skille den ad, sad kølepladen nittet fast til CPU huset... hvordan ordner jeg det?

BTW, kan det overhovedet betale sig at ofre noget til en stor cooler eller ville det være bedre at få fat i en brugt celeron A som er OC til 4-500 mhz?
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
30. oktober 1999 - 20:13 #23
Tjaa...det vil helt sikkert være billigere og mere sikkert i længden at investere i en Cel.300A...(men husk lige at se den i brug ved ex. 450MHz, så du er sikker... ikke alle 300A kan køre med det)
Og så smide en bedrekøler på den...(maks 200,-)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
31. oktober 1999 - 03:21 #24
jeg ser på det.. og vender tilbage med point når jeg har fundet ud af noget hehheeh
Avatar billede cyberesben Nybegynder
15. november 1999 - 17:32 #25
jeg dropper den gamle lorte CPU og køber nok en ny...

check på http://www.eksperten.dk/spm.asp?id=7086