Avatar billede delvis Nybegynder
26. november 2003 - 18:52 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Er en iBook G4 nok?

Hej Eksperter!
Jeg er blevet forelsket i mac. Jeg overvejer at købe en iBook G4 (Den lille med 800 mhz,256mb ram, 30 gb hd m.m.) Jeg regner med at opgradere den til enten 384 eller 640 mb ram, da jeg skal bruge den til Grafik arbejde og måske også noget musik produktion.
Det jeg vil høre er så om den kan klare det arbejde og hvad svarer 800 mhz egentlig til i forhold til en Windows pc?

På forhånd tak!
Avatar billede Jman Praktikant
26. november 2003 - 19:07 #1
OOOork ja - den er helt fin. Et skud på tasken, svarer den ca. til en 1,8-2,0 Ghz
Ramene er de vigtige i en mac til grafisk produktion - så masser af RAM, så kører det fint :)
Go for it -det er hvad jeg kan sige
Avatar billede delvis Nybegynder
26. november 2003 - 19:11 #2
Kanon! Nu har jeg aldrig rigtigt arbejdet på en MAc, men vil bare gerne væk fra de "almindelige" pc'ere og har også hørt, at Mac er en utrolig stabil pc når det gælder grafiks og musisk arbejde.

Har du selv en mac, eller hvad?
Avatar billede egonspock Seniormester
26. november 2003 - 19:58 #3
Om det er nok, så må svaret være ja, men hvad er nok ;-) ? Jeg er selv lidt lunken ved at den kun har 1024*768 skærm, og at hvis man sætter en skærm ekstra til, så får man blot en kopi af det man har på ibook-skærmen og ikke ekstra skærmplads, så jeg vil nok hellere over i en Powerbook 15", men den koster jo også knaster. (og der er vist nogle hackertricks, der gør at man kan få "spanning" i stedet, og med Exposé mangler man jo heller ikke skærmplads, hehe.) Ellers skal den nok tage fra der hvor du har behov. Det vil næppe være hestekræfterne du kommer til at mangle, men maks rammen ud fra starten (640 MB), da Mac OSX spiser ram til morgenmad.
Avatar billede delvis Nybegynder
26. november 2003 - 20:05 #4
Ok, mange tak for jeres svar! Hvis du, Egonspock, lige smider et svar, så kan I dele de 60 points hvis det er ok.
Hvor køber I forresten jeres mac's henne?
Jeg overvejer nemlig at købe min hos Musikhuset Aage Jensen (www.aage.dk), men er det bedst at købe den hos Apple, da jeg jo skal have opgraderet den med ram?
Avatar billede egonspock Seniormester
26. november 2003 - 20:21 #5
Jeg har købt mine i hhv. Electric City og Fredgaard, men det er da altid en god ide at se på RAM-priser andre steder inden du bestiller det, da der typisk er penge at spare. Se evt. www.computerstore.dk eller www.macxpress.dk. Selve iBooken koster ca. det samme overalt.
Avatar billede delvis Nybegynder
26. november 2003 - 20:24 #6
Kan private godt handle hos Computerstore? Hvilke ram skal der i? Er det bare helt "almindelige" eller er det noget specielt fra mac?
Avatar billede egonspock Seniormester
26. november 2003 - 20:58 #7
Almindelige mennesker kan også handle hos computerstore. Der skal standard-RAM i, men for at huske slagsen henviste jeg dig til de to sider. Ellers kan man også se det hos www.apple.com/support et eller andet sted. (søg på iBook G4 RAM eller sådan noget.)
Avatar billede delvis Nybegynder
26. november 2003 - 20:59 #8
Ok, mange tak! Nu vil jeg væk fra det Windows skidt og så i seng. Endnu engang tak!