Avatar billede mr_green Nybegynder
26. november 2003 - 10:55 Der er 15 kommentarer

IrDA under Windows 2000 fortsat søger DKN

Fortsat på spg:

http://www.eksperten.dk/spm/429297

Den ir2comm component jeg forsøgte mig med virkede ikke alligevel....

DKN > Spg til program der bruger IO.dll

  hvad skal jeg lige kunne modtage på IR porten
  Har prøvet med mobiltlf men den modtager ikke noget.

//Christian
Avatar billede dkn Nybegynder
26. november 2003 - 15:37 #1
Ok hvis det er mobil telefon vi snakker, så er det jeg sendte dig som bare læser den sidste værdi på porten ikke meget værd.

Men det component som du selv har fat i der tror jeg er løsningen. altså på det første problem som der består i at få den indbyggede irda port til at se ud som om at den sidder på com porten.

Hvis det virker er det bare at gå igang med IrCOMMSocket, men da jeg ikke lige har en mobil ligenu med ir kan jeg desvære ikke se om dette ir2comm virker - men det vil jeg da nu stærkt tro på at det gør.

Hvis du får den til at tro at du har en ir som sidder på com, har jeg et project som kommunikere med mobil tlf med IrCOMMSocket.

Men du må lige sige til hvad dit problem er med ir2comm.
Avatar billede mr_green Nybegynder
26. november 2003 - 16:02 #2
Det jeg har er et stykke hardware med en IR modtager og sender.
  Jeg skal kunne sende en byte ned til hardwaren.
  Jeg skal kunne modtage en byte fra hardwaren

IrCommSocket + ir2comm
  Virker mellem 2 PC'er hvis hyper-
  terminalen kører på den ene og mit
  program på den anden.

  Mit hardware fanger slet ingenting
  og jeg kan heller ikke læse fra
  hardwaren

IO.dll
  Jeg kan sende via ir og modtage
  det på mit hardware.

  på PC'en modtager jeg intet
  overhovedet hverken fra HW eller
  mobil...

Så hvis du kan fortælle mig hvordan jeg kan modtage noget ved hjælp af io.dll ville det være det fedeste...
Avatar billede mr_green Nybegynder
26. november 2003 - 16:06 #3
Men jeg vil da gerne kaste et blik på det projekt du har med en mobil tlf.
Avatar billede mr_green Nybegynder
26. november 2003 - 19:22 #4
Mit problem er umiddelbart:

  At IrCommSocket + ir2comm kun kan sende/modtage hvis der er oprettet et link
  mellem 2 Ir enheder.

  Med io.dll kan jeg godt sende uden der er oprettet forbindelse.
  Jeg kan bare ikke modtage, ved ikke om det kan være noget Baud rate eller
  hvad det kan være.

Har du et bud på hvorfor jeg ikke kan modtage med io.dll?
Avatar billede dkn Nybegynder
26. november 2003 - 19:26 #5
det project jeg sendte dig med io.dll modtager jo ting, prøv at starte den og tage en fx normal fjernbetjening til fjernsyn og tryk lidt rundt :)

Du kan se de forskellige bytes fra 0 til 255.

Jeg troede du ville "snakke" med en mobil, fordi så sørger windows jo selv for at lave forbindelsen, og det er så der at ting som commsocket kan bruges.
Avatar billede mr_green Nybegynder
26. november 2003 - 19:33 #6
Ja jeg ved godt at min formulering ikke var helt smart....

Men mit problem er nu at jeg ikke kan modtage via io.dll og så det program du sendte...

Men jeg prøver lige med en fjernbetjening...
Avatar billede mr_green Nybegynder
26. november 2003 - 19:44 #7
Hmmm jeg kan ikke modtage...

Er der noget der skal slåes til eller fra under Ir options??
Avatar billede mr_green Nybegynder
26. november 2003 - 19:55 #8
Den kode jeg bruger:

procedure TForm1.Timer1Timer(Sender: TObject);
begin
  DataRead := PortIn(StrToInt('$2F8'));
  Edit3.Text := IntToStr(DataRead);
end;

Mangler der noget eller...?
Avatar billede dkn Nybegynder
27. november 2003 - 14:37 #9
nej den er korrekt, du skal bare være sikker på at din ir port ligger på den adresse.
Hvis man går ind i enhedshåndtering er der flere adresser, jeg prøvede lige at læse fra nogle af de andre adresser. Men det lader altså til at det kun er start adressen som der skifter.

Kan du ikke sige lidt mere om hvad det er du vil?
Hvis det er noget med at du vil styre computeren med fjerbetjening kan det godt lade sig gøre...men det er bare lidt svært når man faktisk ikke har oprettet nogen connection, men bare læser hvad den opfanger.
Avatar billede mr_green Nybegynder
27. november 2003 - 15:23 #10
Jeg har et lille board med en Ir sender/modtager som jeg skal kunne komunikere med... Jeg tester bare med en fjernbetjening fordi det er lidt nemmere.

Hvis jeg bare kan få den til at fange fjernbetjeningen er jeg nået meget langt skulle jeg mene...

Min opsætning:
  Input/Output Range 02F8 - 02FF

Og jeg bruger 02F8 som adresse på IR.

Ved du hvad jeg kan gøre for at fange fjernbetjeningen??
Avatar billede mr_green Nybegynder
27. november 2003 - 21:29 #11
Det er meget vigtigt at jeg får dette til at virke, Så hvis du kan hjælpe mig får du 150 oveni som jeg snød dig for i første omgang!

Hvis det er lovligt?
Avatar billede dkn Nybegynder
27. november 2003 - 21:34 #12
problemet er bare at jeg ikke lige har 2 ir devices så jeg kan ikke teste med ircommsockets.

Jeg ved ikke om det er muligt med ircommsocket at lave en "server" og dernæst connecte med en anden ir. Men det er det eneste som ville være en reel løsning på det du prøver på.
Avatar billede mr_green Nybegynder
27. november 2003 - 21:35 #13
Havde du ikke modtaget fjernbetjening med io.dll??
Avatar billede dkn Nybegynder
27. november 2003 - 21:45 #14
Jo, men resultatet er efter min mening og på nuværende tidspunkt ubrugeligt.
Fjernbetjeninger har jo deres egen "protocol" og man skal være pænt heldig for at få held til at læse op til flere taster fra en fjernbetjening.

Fx modtager jeg "214" med min ene fjernbetjening på næsten alle knapper.
på min anden modtager jeg "0".

Og med en 3 lille infrarød fjernbetjening modtager jeg forskellige vædier fra den samme knap.

Dvs enten skal du have en bestemt fjernbetjening som er beregnet til computer ir. Eller også skal du bygge en anden modtager som har en slags decoder.
Avatar billede mr_green Nybegynder
27. november 2003 - 21:52 #15
Hmm ok er det muligt at finde ud af hvilken Baud Rate man sender med?
Altså fra PC'en??